Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
BioMutant

Biomutant

Ruotsalainen Experiment 101 esitteli Gamereactorille ensimmäistä peliään.

  • Teksti: Bengt Lemne (Käännös: Markus Hirsilä)

Biomutant on avoimen maailman toimintaroolipeli, joka muistuttaa enemmän avoimempaa Zelda: Breath of the Wildia kuin tarinaltaan lineaarisempaa Horizon: Zero Dawnia. Kyse on siis melkoisen kunnianhimoisesta projektista 14 ihmisen firmalle.

Studion laittoivat pystyyn Avalanche Studiosin pitkäaikainen työntekijä Stefan Ljungqvist yhdessä muutaman kollegansa kanssa. Tukea saatiin myös Goodbye Kansasilta, joka tekee digitaalitehosteita elokuviin ja erilaisia taidepanostuksia videopeleihin.

Experiment 101:n mukaan Biomutant on maailmanlopun jälkeiseen maailmaan sijoittuva kung fu -satu. Pelaaja asetetaan eläimen nahkoihin. Toisin sanoen kyseessä on omanlaisensa Kung Fu Panda Mad Maxin mausteilla. Niin ikään Nintendon Zeldasta on otettu vaikutteita, joskin ulkonäkö on "semirealistinen" tarjoten ennen kaikkea vapautta ja valintoja pelaajille lineaarisen tarinan sijasta.

Gamereactor pääsi kokeilemaan pelin Gamescom-demoa, joka on noin puolen tunnin osuus pelin alusta. Ensin luodaan oma mutanttipesukarhu, ja jo tässä vaiheessa valinnoilla on oleva merkitystä. Pidempi ja paksumpi hahmo on oleva hitaampi, mutta tekee samaan aikaan enemmän vahinkoa. Päinvastainen tietenkin pätee, jos tekee hahmostaan lyhyen ja laihan. Niin ikään turkin, hampaat ja muut ominaisuudet saa muokata mieleisikseen. Näiden vaikutusta luodun hahmon ominaisuuksiin ei ole vielä päätetty. Päätin luoda keskiverron olion: sellaisen joka pystyy selviytymään, mutta ei ole kauhean hidas kuitenkaan.

Tarkoituksella hieman hitaammaksi luodusta oliosta huolimatta taistelu oli nopeatempoista: oli syöksyttävä edestakaisin lyömäase-etäisyydellä, pysyttävä kauempana tuliaseella ammuttaessa ja lähietäisyydellä ketjuttaessa erilaisia liikkeitä. Perustoiminnot ovat hyppy, lyönti ja ampuminen. Näistä ampuminen on osittain automatisoitu: pahiksiin osuu, kunhan vain rintamasuunta on oikea. Tässä mielessä kyse on enemmän rooli- kuin toimintapelistä. Demon kuluessa olio koki uusia mutaatioita, joita avautuu keräämällä tavaraa ja ottamalla niitä käyttöön kykypuusta. Kaiken kaikkiaan taistelu tuntui nopealta, sujuvalta ja helposti lähestyttävältä.

Testatut kyvyt olivat mielenkiintoisia. Parvellisen lentäviä hyönteisiä pystyi sinkoamaan vihollisen päälle, telekinesialla tavaroiden heittely luonnistui ja sieniä pystyi käyttämään trampoliineina. Aikaa myöten hahmolleen voi laittaa kyberneettisiä vahvistuksia, kuten mekaaniset siivet tai rakettirepun.

Demo paljasti myös hyvän ja pahan mittarin, joka on hieman samanlainen kuin Biowaren peleissä Star Wars: Knights of the Old Republic ja Mass Effect. Mittarin lukema muovautuu sen mukaan, miten käyttäytyy pelin erilaisten ryhmittymien kanssa ja siitä, kuinka suorittaa tehtävänsä tarinan lopussa. Demossa tästä ei vielä näkynyt muuta kuin pari alkupään valintaa.

BioMutantBioMutantBioMutantBioMutant
BioMutantBioMutantBioMutantBioMutant
BioMutantBioMutant