Suomi
Gamereactor
ennakot
Injustice 2

Injustice 2

Taistelupelin jatko-osasta on muotoutumassa kelpo kokemus.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Vuosi 2013 toi muassaan pelin Injustice: Gods Among Us, ja monin tavoin juuri sitä sarjakuvien ystävät olivat odottaneet. DC Comics itse osallistui pelin tarinan kehittelyyn. Injustice-sarjan olennainen ero perinteiseen on se, että Teräsmiehestä on tehty pahis. Moinen on sanalla sanoen virkistävää, sillä yleensä Teräsmiehen roolina on ollut puhtoinen partiopoika.

Injustice 2:n suurin uutinen on tavaroiden hankintaan nojaava pelimekaniikka. Roinaa ansaitaan kuin roolipeleissä ikään eli pelaamalla. Tässä tapauksessa siis voittamalla ja häviämällä otteluita. Diablon ja Niohin malliin tavaroissa on omat numeraaliset tilastonsa, joilla oman hahmon suorituskyky muuttuu. Uudet varusteet muuttavat myös ulkonäköä eivätkä pelkästään väriä kuten esimerkiksi Street Fighterissa. Tekijöiden ilmoituksen mukaan lisävarusteita ei jätetä DLC-latauksien taakse.

Erilaisten varusteiden ulkonäköä muokkaavien yhdistelmien määrä on varsin vaikuttava. Vastakkain saattavat asettua esimerkiksi purppuraviittainen Teräsmies, ja valkoiseen haarniskaan sonnustautunut Batman. Aivan mitä tahansa ei silti voi tehdä. Jokaisella hahmolla on oma tyypillinen ulkonäkönsä, joten esimerkiksi silkkaa värikästä sirkuspelleä ei voi hahmostaan muokata. Värivaihtoehdot ovat nimeltään shadereita, ja niitä ansaitaan muun roinan tavoin pelaamalla.

Varusteissa on mukana niin sanottuja augmentointeja, joilla roina muuttaa hahmon liikevalikoimaa. Joko mukaan tulee kokonaan uusia liikkeitä, tai sitten tietyn tekniikan suorituksen suoritustapa ja lopputulos muuttuvat. Esimerkiksi Supergirlin kuumakatse muuttaa väriään tehden samalla lisää vahinkoa. Pisteenä iin päällä yhtenäisen asukokonaisuuden kerännyt pelaaja saa ylimääräistä boostia hahmolleen massiivimoninpelien haarniskakokonaisuuksien malliin.

Tämä on mainos:

Tekijöillä on omien sanojensa mukaan ollut hauskaa uutta taiteellista ilmettä luodessaan. Tarkoituksena on myös lisätä ajan kuluessa peliin lisää varusteita koko elinkaaren ajan. Tuon elinkaaren pituutta ei tietenkään kukaan vielä toistaiseksi tiedä.

Injustice 2Injustice 2

Kaiken edellä mainitun tarkoituksena on lisätä Injustice 2:n uudelleenpeluuarvoa. Ehkä pelaaja haluaa tavoitella jotain tiettyä varustetta. Tai ehkä verkossa vastaan tuli siistin näköisesti puettu Kissanainen, ja haluaa saman itselleenkin. Ehkä kilpailullinen pelaaminen miellyttää, tai sitten tarinan haluaa vain kokea useaan kertaan. Motivaatiosta riippumatta tekijöiden tarkoituksena on pitää monenlaiset pelaajat tyytyväisinä.

Verkkokahinoissa kerätyn roinan merkitys on vähäisempi, sillä ainoastaan kosmeettinen osuus varusteista kantaa otteluihin asti. Näin pyritään varmistamaan se, että kaikki osanottajat ovat verkkomatseissa samalla viivalla. Yksityisiin otteluihin voi valita, otetaanko varusteiden hahmoihin tuomat muutokset huomioon vai eikö oteta.

Tämä on mainos:

Ohjauksen puolesta Injustice oli varsin aloittelijaystävällinen, ja sama pätee myös jatko-osaan. Ohjaaminen tuntuu juuri niin hyvältä kuin kuuluukin, ja sulavat liikeanimaatiot lisäävät kokonaisuuden silmäkarkkia. Eri hahmojen välillä tuntuu olevan riittävästi vaihtelua, joten kaikilla hahmoilla pelaaville riittää opiskeltavaa.

Ohjaaja Ed Boon halusi painottaa sitä, ettei Injustice 2:ssa ole mikromaksuja. Tämä olisi muuttanut kokonaisuuden muotoon "pay to win", jossa eniten taalaa tiskiin latoneet olisivat saaneet etuajo-oikeuden parhaisiin varusteisiin kuitaten siten itselleen helpoiten voiton.

Injustice 2 julkaistaan toukokuussa, ja se näyttää olevan Netherrealmin kunnianhimoisin peli tähän asti. Tekijöiden lupauksen mukaan julkaisua seuraavina kuukausina peliin lisätään tasaisesti uusia hahmoja ja pelimuotoja. Injustice 2 vetoaa siis varmasti supersankareiden tai -pahisten faneihin.

Injustice 2Injustice 2
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä