Suomi
Gamereactor
ennakot
Nioh

Nioh

Dark Soulsin suuri fani Stefan otti tuntumaa PS4:n yksinoikeuspeli Niohiin. Haastetaso säikäytti.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Niohin tarina sijoittuu 1600-luvun alun Japaniin. Päähenkilö William on ensimmäinen länsimaalainen samurai, ja hän vastustaa maata riivaavia demoneja. Kerronta innoittuu oikeista historiallisista henkilöistä ja paikoista rakentaen myös menneiden tapahtumien päälle. Lyhyen testauksen perusteella on mahdotonta kuitenkaan vielä sanoa, miten hyvin tarina onnistuu pitämään pelaajan mielenkiintoa yllä. Painopiste on selvästikin pelikokemuksessa ja ennen kaikkea taistelujärjestelmässä. Nioh on määrä julkaista helmikuun 9. päivä 2017.

Tarinan tyyliin myös demonien suunnittelu nojaa paikallisiin satuihin ja traditioihin. Yliluonnolliset pahikset ovat nimeltään yokai-olioita, eikä heidän mahdilleen tavallinen kuolevainen mahda mitään. Tätä Nioh alleviivaa korkealla vaikeustasolla. Testaushetken ympäristö ei silti varmastikaan vastannut kotona koettavan pelin vaikeustasoa.

Pelattavuus muistuttaa tuntumaltaan hyvin paljon Dark Soulsia. Erillisillä ninjan kyvyillä avautuu käyttöön hahmokohtaisia kykyjä. William käyttää keinovalikoimaansa pahisten hyökkäysten keskeyttämiseen joko tönäisyllä tai potkulla, mikä antaa mahdollisuuden paeta tuhovoimaisen iskun tieltä. Aseita voi päivittää niin elementeillä kuin taiallakin, mikä tietysti tekee niistä voimakkaampia. Pelin sisäisellä valuutalla nostetaan hahmon tasoa ja yksilöidään varusteita. Tämä tapahtuu erillisellä rukousalttarilla, ja samalla kaikki voitetut viholliset syntyvät uudelleen entisille paikoille.

Tähän vertailu Dark Soulsiin loppuukin, sillä Niohilla on paljon omaakin annettavaa. Merkittävin ero ovat erilaiset valmiusasennot, jotka vaikuttavat iskujen voimaan ja nopeuteen riippumatta siitä, mitä asetta kullakin hetkellä käyttää. Aseiden vaihtaminen ei onnistu aivan lennosta, joten on erittäin älykästä ottaa ensin hieman etäisyyttä vastustajaan ennen vaihtoa.

Tämä on mainos:

Niohin taistelujen logiikka muistutti aluksi Dark Soulsia, mutta Team Ninja tuo mukaan oman säväyksensä taistelujen tempoon. Hyökätessään iskusarjalla Williamin kestomittari eli stamina lyhenee. Sisäinen energia ei kuitenkaan ole menetetty: se on vain tullut esiin. Taiston tiimellyksessä voi oikealla hetkellä kerätä sisäisen voiman takaisin, jolloin stamina-mittari on jälleen entisellään. Kikan hyödyntäminen vaatii täyden keskittymisen, sillä onnistuneen iskun ja vihollisen reaktion välinen aika on pieni. Onnistuessaan pelaamisesta tulee kuolettavaa tanssia pahiksen ympärillä. Epäonnistuessaan saa vastaavasti varautua muunkin kuin kestomittarin lyhentymiseen.

NiohNioh

Ehkä merkittävin ero lähimpiin kilpailijoihin verrattuna on huima aseiden määrä. Melkoinen osa peliajasta käytetään uusien aseiden ja varusteiden etsimiseen, puhumattakaan niiden vertailemisesta toistensa kanssa. Kaikki pahikset pudottavat haarniskansa ja aseensa, joilla on erilaisia numeroilla ilmaistavia arvoja kestävyydessä, tuhovoimassa ynnä muissa ominaisuuksissa. Roina eli "lootti" on ehdottomasti isossa roolissa Niohissa. Tavarapaljoudelle ei ainakaan vaikuttanut olevan ylärajaa, ja rukousalttarilla tavaraa voi hajottaa osiin eli uhrata vaikkapa ylimääräisten kokemuspisteiden saamiseksi. Kaiken muun lisäksi jokaiseen aseeseen voi uhrata pisteitä niitä päivittääkseen, mikä avaa käyttöön uusia iskuyhdistelmiä.

Niohia ei selvästikään ole suunniteltu siten, että kohdattavien vihollisten ohi voisi juosta. Yleensä pahikset seisovat ryppäässä, ja kenttäsuunnittelu johtaa pelaajan usein kapeisiin käytäviin. Toisin sanoen ohi hiipiminen ei ole vaihtoehto. Williamin kerran huomanneet vihut myös seuraavat eurooppalaista samuraita hyvin kauas taaksepäin, mikäli valitsee perääntyä. Paras taktiikka tuntui olevan hyökätä muutaman vihollisen kimppuun reilusti miekalla, ja harventaa suurempia joukkoja ensin pommeilla ja nuolilla ennen varsinaista hyökkäystä. Nioh rankaisee huolimattomasta pelaamisesta hyvin nopeasti.

Tämä on mainos:

Kilpailullinen PvP-osuus julkaistaan myöhemmin ilmaisena päivityksenä, joten siihen asti on tyydyttävä taistoihin tekoälyn ohjastamia entisiä ihmispelaajia vastaan. Näihin pääsee tutustumaan joka puolella pelimaailmaa olevia maahan pystytettyjä miekkoja koskettamalla. Nämä kohdat merkitsevät paikkaa, jossa joku kanssapelaaja kaatui. Jos pieksää tällaisen erikoisen tekoälypahiksen omassa pelissään, seuraa siitä maineen kasvua. Kausipassikin on tulossa, ja siinä on yhteensä kolme erillistä lisälatausta.

Paperilla Nioh on erittäin vakuuttava: Dark Soulsin tyylinen toimintaroolipeli muinaiseen Japaniin sijoitettuna. Team Ninja on todistanut menneisyyden Ninja Gaiden -peleillään pystyvänsä tekemään haasteellisen pelin sellaista janoavalle kansalle. Toivottavasti Niohin aloittavilla on riittävästi aikaa oppia talon tavoille ennen turpasaunoja, koska muuten loistavasti suunniteltujen yokai-pahiksien pieksäminen voi jäädä kesken ennen kuin se on päässyt kunnolla alkamaankaan.

NiohNioh
NiohNioh
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Nioh tulossa Xbox Onelle?

Nioh tulossa Xbox Onelle?

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Sony ja Team Ninja julkistivat Nioh 2 -pelin kesäkuun E3-messuilla. Näyttää kuitenkin siltä, ettei julkaisu ole vielä lähimaillakaan. Odotellessa Koei Tecmo saattaa...

0
Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Team Ninjan Souls-like-samuraipeli Nioh on osoittautunut mukavaksi menestykseksi. Tekijät yhdistivät Ninja Gaidenia Dark Soulsiin tyylillä, joka on tuonut kassaan tuottoa...



Ladataan seuraavaa sisältöä