Olemme harvoin nähneet yhtä nihkeää vastaanottoa pelille kuin Metroid Prime: Federation Forcen yhteydessä 2015. Jopa lyhenteestä (Metroid PFF) tehtiin pilaa. Fanit ovat odottaneet Samus Aranin saagalle jatkoa jo pitkään, eivätkä taatusti kannettavana versiona isopäisillä hahmoilla. Nintendon yhteisö onkin ollut poikkeuksellisen synkkämielinen, kiitos isojen AAA-pelien puutteen Wii U:lla.
Kioto on kuitenkin puolustanut projektia ja sen toteuttajia. Yritys uskoo pelin laatuun ja demoa pelattuamme voimme sanoa, miltä se todella näyttää. Federation Force on yhdistelmä ammuskelupeliä ja seikkailua, ja painopiste on tässä tapauksessa jälkimmäisessä. Se suosii myös moninpelaamista, muttei alunperin nettiräiskintänä myydyssä muodossa.
Ohjattavuus muistuttaa toki kovasti perinteisiä toimintapelejä kahden tikun kanssa. New Nintendo 3DS:n C-stick tai kolmannen osapuolen tikku on lähes pakollinen. Muutama tutoriaali ohjastaa hakemaan hyvän tasapainon käsikanuunan tähtäykseen. Ammukset lentävät ballistisessa kaaressa, joten tähtäimeen ei voi täysin luottaa. Olkanappi lukitsee sihdin viholliseen tuttuun Prime-pelien tapaan.
Pelaaja ei ole tällä kertaa palkkionmetsästäjä vaan Federaation sotilas voimahaarniskassaan. Haarniskoita voi säätä ennen tehtäviä niin ulkoisesti kuin toiminnallisestikin. Jälkimmäisessä sen panssarointia tai vaikkapa lasereiden tehoa voi kasvattaa tarpeen mukaan. Osalla päivityksistä on rajattu määrä käyttökertoja. Parin ensimmäisen pelaamamme tehtävän aikana näitä päivityspalikoita tuli vastaan noin tusina. Tärkeimpänä on aseen valitseminen. Laavamaailmaan kannattaa mennä jääkanuunan kanssa eikä liekinheittimen kera. Eri päivitysvaihtoehtojen ansiosta pelissa on mukava strateginen elementti.
Kenttien rakenne oli yllättävä. Demon paikallisessa moninpelissä olleet sopivat selkeästi paremmin seikkailupeliin eivätkä räiskintään. Remote Basessa matkataan jääplaneetalle paikallista eläinkuntaa metsästämään. Pieni kartta rohkaisee pysymään yhdessä lentäviä otuksia ampuen. Hylätyistä rakennuksista koostuva pieni labyrintti sisältää paljon salaisuuksia ja piilotettuja kytkimiä. Kentistä löytyvät paneelit kertovat tarkemmin, mistä tarinassa on kyse. Metroid-tyylistä siis, mutta simppelimpää. Köysimatkan ja hyönteisiä vastaan käydyn taistelun jälkeen kohtasimme pääpomon, joka tarjosikin kunnon haastetta pelaajille.
Seuraava kenttä sijaitsi paljon lämpimämmissä maisemissa, joten jääsäde tuntui hyvältä valinnalta. Parin vihollisen kylmettämisen jälkeen huomasimme, että kenttä pyöri pitkälti erilaisten pulmien ympärillä. Luolasto-osuuden aikana pelaajien tuli johdatella eräänlaisia kuulia energiasäteellään ovia avatakseen samalla, kun viholliset hyökivät päälle. Tällä tasolla ei ollut loppupomoa ja se päättyi, kun eräs artefakti löytyy.
Peliä on kritisoitu myös ulkoasustaan. Tämä lähes lopullinen versio vaikutti kuitenkin hyvältä, vaikka hahmoissa olisikin saanut olla enemmän karistmaa. Kompaktit kentät ja hahmojen animaatiot olivat pitkälti valmiit ja sopivat hyvin 3DS:lle yksinkertaisuudestaan huolimatta (tai sen ansiosta).
Next Level Games on tehnyt hyvää jälkeä pelattavuuden kanssa. Kritiikki tuntuikin kohdistuvan enemmän Metroid-brändin käyttöön kuin itse pelin toimintaan. Metroid Prime: Feredation Force on yllättävän originelli yhdistelmä ampumista ja seikkailupeliä Metroid-mausteilla. Haarniskan muokkausta emme päässeet näkemään vielä kovin pitkälle emmekä sitä, miten peli pidemmän päälle etenee. Tämä kaikki jää nähtäväksi arvioomme, joka ilmestyy hieman yli kuukauden päästä.