Suomi
Gamereactor
ennakot
Nioh

Nioh

Dark Souls -klooni voi olla hyväkin juttu.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Poikkeuksellisen pitkän kehityksen jälkeen Koei Tecmon Nioh on vihdoinkin lähellä valmistumista. Peli julkistettiin vuonna 2004 Playstation 3:lle, ja tarinan oli määrä perustua japanilaisen ohjaajalegenda Akira Kurosawan kesken jääneeseen käsikirjoitukseen. Tekstin viimeisteli Kurosawan poika Hisao, mutta itse elokuvasta ei lopulta tullut mitään. Seuraavan kerran Nioh-pelistä saatiin tietoa vuonna 2009, kun Koei Tecmo varmisti projektin olevan edelleen työn alla. Urakan kimpussa työskenteli ilmoituksen mukaan Ninja Gaidenista ja Dead or Alivesta muistettava Team Ninja.

Seitsemän vuoden hiljaisuuden jälkeen pelaajille tarjoutui viimeinkin mahdollisuus testata Niohia itse, kun rajoitetun ajan saatavilla oleva demo julkaistiin Playstation 4:lle. En ei halunnut ohittaa tilaisuutta, joten pelasin demoa muutamien tuntien ajan. Tältä näytti ja tuntui feodaaliajan Japaniin sijoittuva samuraipeli, joka on selvästi innoittunut From Softwaren Dark Soulsista.

HQ
NiohNiohNioh
Tämä on mainos:

Puhuessani Dark Souls -innoituksesta tarkoitan oikeastaan sitä, että Nioh on häpeämätön klooni. Kyse on kolmannen persoonan toimintapelistä, joka rankaisee pelaajaa ankarasti kaikista virheistä. Kuoleman korjatessa meno jatkuu viimeksi vieraillulla alttarilla, jonka Dark Soulsin pelaajat tunnistavat kokkona eli bonfirena. Hengellisen hetken jälkeen kaikki viholliset ovat taas entisillä paikoillaan, ja energiaa palauttavat esineet ovat jälleen käytettävissä. Ja aivan kuten esikuvassa, pelaaja pudottaa kuollessaan kaikki kerätyt pisteet maahan. Tällöin on kuitenkin vielä mahdollisuus palata samaan paikkaan takaisin poimien pisteet kyytiin.

Varsinainen pelattavuus muistuttaa eniten Ninja Gaidenia tai Bayonettaa. Taisteluiden tempo on kuitenkin hitaampi, näyttävien iskusarjojen ja lopetusliikkeiden loistaessa poissaolollaan. Niohin taistelu perustuu vastustajan liikkeiden ennakointiin ja reagointiin. Vertaus Dark Soulsiin on ilmeinen, mutta erojakin on. Näistä selkein korostuu taisteluasennon valinnassa. Korkealla miekalla tekee eniten vahinkoa, mutta samalla hyökkääminen on hidasta ja torjuminen vaikeaa. Ala-asennossa iskut ovat nopeita ja vihollisen iskujen väistäminen on helppoa, mutta vastaavasti sekä hyökkäykset että torjunnat ovat tehoiltaan heikoimmillaan. Puolivälin asento on odotetusti varsin tasapuolinen hyökkäyksien nopeuden ja tehon suhteen. Torjumiseen puoliväli on toimiva, mutta väistämiseen löytyy parempiakin vaihtoehtoja.

Demossa pääsi kokeilemaan kolmenlaisia aseita: miekkaa, keihästä ja kirvestä. Valmiusasennot ovat samat kaikille, mutta pelattavuus eroaa aseiden välillä merkittävästi. Miekka on välineistä tasapainoisin, joten se on suositeltava aloitusase. Keihäällä on pisin ulottuvuus, ja sillä voi osua useisiin vihollisiin yhtä aikaa. Arvattavasti kirves on hidas, mutta sitäkin voimakkaampi. Lopullinen valinta riippuu pelaajan omista mieltymyksistä, kun taas valmiusasento määrittyy vastassa olevan pahiksen mukaan.

Kolmen pääaseen ohella löydettävissä on lukuisia muita esineitä ja työvälineitä. Tärkein on nuolia ampuva jousi, jolla voi kaukohyökkäyksien lisäksi houkutella vihollisia kauempaa kimppuunsa. Heitettävät kivet tosin ajavat saman asian. Päälle pantavia haarniskankappaleita löytyi useita erilaisia kokeiltavaksi.

Tämä on mainos:

Esikuvastaan innoittuen Niohissa löytää verilammikoita merkitsemässä kanssapelaajien kuolinpaikkoja. Poloisen vainajan viimeisten hetkien sijasta pelaajalla on mahdollisuus haastaa edesmennyt ihmispelaaja kaksinkamppailuun. Tämä hahmo on luonnollisesti tekoälyn ohjastama, ja varsin pirullinen sellainen. Lisäksi vastaan asettuvalla vihulla on käytössä kaikki ne taidot, aseet ja varusteet mitä kanssapelaajallakin oli kuollessaan.

Lyhyestä testiajasta huolimatta voin sanoa Niohista olevan kuoriutumassa mielenkiintoinen pelijulkaisu. Jo tässä varhaisessa versiossa graafinen ylöspano oli vaikuttavaa jälkeä ruudunpäivityksen säilyessä tasaisena kaiken aikaa. Mukana on jopa erillinen mahdollisuus valita joko paremman grafiikan tai tasaisemman ruudunpäivityksen välillä. Toisaalta demo ei millään tavalla vakuuttanut meitä siitä, että Nioh olisi selkeästi esikuvaansa parempi peli. Samaan aikaan pidimme joistakin Dark Soulsista lainatuista pelimekaniikoista, ja niiden rohkaisemana odotan mielenkiinnolla Niohin lopullista julkaisua.

NiohNiohNioh
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Nioh tulossa Xbox Onelle?

Nioh tulossa Xbox Onelle?

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Sony ja Team Ninja julkistivat Nioh 2 -pelin kesäkuun E3-messuilla. Näyttää kuitenkin siltä, ettei julkaisu ole vielä lähimaillakaan. Odotellessa Koei Tecmo saattaa...

0
Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Team Ninjan Souls-like-samuraipeli Nioh on osoittautunut mukavaksi menestykseksi. Tekijät yhdistivät Ninja Gaidenia Dark Soulsiin tyylillä, joka on tuonut kassaan tuottoa...



Ladataan seuraavaa sisältöä