Gamereactor / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands / 中國
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
ennakot
Animal Crossing: Happy Home Designer

Animal Crossing: Happy Home Designer

Sisustajalla ei ole aikaa leppoisille kävelyille tai jutusteluille, vaan päivät ovat täynnä työntekoa.

Kun näin ensimmäisen kerran Animal Crossing: Happy Home Designerin, vaikutti se vaatimattomalta nimekkeeltä. Se näytti vain pääsarjaa sivuava peliltä, joka hyödyntää sympaattisia eläinhahmoja ja testaa Amiibo-korttien toimimista. Ensimmäisten tuntien jälkeen jouduin kuitenkin toteamaan olleeni väärässä. Happy Home Designerissä on runsaasti sisältöä ja sitä voi samalla pitää jonkinlaisena edistysaskeleena hieman kuluneeksi käyneeseen kaavaan.

Käydään ensiksi läpi Happy Home Designerin erot Animal Crossing -sarjan aikaisempiin osiin. Edessä on aika perustavanlaatuinen muutos, sillä pelistä ei löydy lainkaan kaupunkia. Pelaajan hahmolla ei ole edes omaa mökkiä, vaikka hän sisustaa asuntoja työkseen. Toisaalta rahaakaan ei tarvitse kerätä talonsa laajentamiseen tai sisustamiseen. Pelin tavoitteena ei ole maallisen mammonan hankinta, eikä Tom Nookilla ole enää valtaa pelaajan sieluun. No, ehkä hänellä on hieman, sillä Tom on pelaajan pomo.

Animal Crossing: Happy Home DesignerAnimal Crossing: Happy Home Designer

Pelaajalla on siis vakituinen työpaikka heti alusta lähtien, eikä laskuista tarvitse murehtia. Niitä kun ei edes ole. Piskuinen hahmo on palkattu iloiseksi sisustajaksi, joka pääsee vaikuttamaan myös ulkotilojen suunnitteluun. Oikeastaan sisustaja on julkishallinnon työntekijä. Hänen tehtävänään on vastata asukkaiden tarpeisiin ja jokainen sisustustehtävä on nimetty julkiseksi projektiksi.

Mutta mistä löytyy pelin koukku tällä kertaa? Tähtäimessä kun ei enää häämötä se valtava palatsi, jonka sisustuksesta koko kylä ja muut pelaajat ovat kateellisia. Miksi tämän pelin pariin täytyisi siis palata kerta toisensa jälkeen? Vastaus löytyy sen tarjoamista mahdollisuuksista, jotka kutittelevat pelaajan uteliaisuutta. Jätätkö söpön eläinkaverin pulaan sisustuksen ongelmiensa kanssa?

Aluksi tarjolla on vain muutamia mahdollisuuksia oman luovuuden valjastamiseen, mutta pian vastaan tulee mielenkiintoisempia haasteita. Yksi asukas tahtoo sisustaa asuntonsa ainoastaan mustalla ja valkoisella, toinen haluaa opiskelija-asunnon, kolmas mukavan puisen kodin ja niin edelleen. Pelin vahvin koukku löytyy siitä, että eteneminen avaa lisää työkaluja pelaajan käyttöön.

Jotkin saattavat tässä vaiheessa kavahtaa sitä, että pelaaja joutuu todellakin työskentelemään asukkaiden toiveiden mukaan, eikä hän voi koko ajan tehdä kuten huvittaa. Tämä rajoitus itse asiassa kuitenkin pakottaa ajattelemaan luovemmin. Se on erilainen tapa harjoittaa ja kehittää omaa luovuutta annetuilla työkaluilla.

Kolmen sisustuskeikan jälkeen aloin hieman kyllästyä pelin ideaan, mutta tästä kokemus alkoi vasta avautua. Tehtävien läpäiseminen avaa jatkuvasti uusia projekteja erilaisiin ympäristöihin, kuten kouluihin, kauppoihin, sairaaloihin, kahviloihin ja niin edelleen. Uusia sisustustarvikkeita voi ostaa pelin sisäisellä valuutalla, jolloin kokoelmat laajenevat maalauksilla, ötököillä, lampuilla, fossiileilla sekä gyroideilla. Omien luomuksiensa pariin voi palata myöhemmin, jolloin niitä voi muutella ja laajentaa.

Valikot ja käyttöliittymä on vedetty täysin uusiksi, koska peli keskittyy pelkästään sisustamiseen. Tarjolla ei siis ole muiden Animal Crossing -pelien tavoin lukuisia muita aktiviteetteja. Talon sisustusta pystyy kuitenkin muokkaamaan kätevästi. Tavaroita ja materiaaleja voi liikutella, kopioida ja käännellä näppärästi ylhäältä kuvatusta kuvakulmasta käsin. Sisustusratkaisuistaan voi myös näpsiä nättejä kuvia vapaasti liikuteltavan kameran avulla ja esineitä voi värjätä lempiväreillään.

Animal Crossing: Happy Home DesignerAnimal Crossing: Happy Home DesignerAnimal Crossing: Happy Home Designer

Edelliset sarjan pelit perustuivat pienten eläinten kanssa solmittaviin sosiaalisiin suhteisiin. Tämä on se osa-alue, joka on kokenut uutukaisessa eniten muutoksia. Fanien rakastamat hahmot ovat jälleen mukana, mutta he kadottavat uutukaisessa osan persoonallisuudestaan sosiaalisten suhteiden puuttumisen myötä. Aikaisemmissa osista tutut nokkelat ja hauskat sanailut on typistetty minimiin. Niitä kuullaan lähinnä ennen tehtäviä ja niiden jälkeen. Toki he myös vierailevat ajoittain pelaajan sisustamissa asunnoissa. Heidän kanssaan jutteleminen ei vain tunnu yhtä hauskalta, eikä minkäänlaisia ystävyyssuhteita voi enää solmia. Kavereiden kanssa hengaileminen on muuttunut pelkästään bisnessuhteiksi. Peli kuitenkin rakentuu eläinten toiveiden täyttämiselle ja he ilmaisevat tunteensa edelleen värikkääseen tapaan.

Pelimaailmasta löytyy tietysti edelleen tuttuja kasvoja, jotka pyörittävät pääosin samoja bisneksiä. Tom Nook on todellakin nyt pelaajan pomo ja hänen sihteerinsä on saukko nimeltään Lottie. Isabelle häärää yhä kaupungintalolla ja hänen veljensä Digby kantaa myös kortensa kekoon. Lylen harteilla lepää vastuu uusista Amiibo-korteista. En usko että side näihin hahmoihin täysin katkeaa, mutta se on vain selvästi viileämpi ja etäisempi.

En valitettavasti ole voinut testata peliä Amiibo-korttien kera. Niiden avulla saa uusia asukkaita, joiden asuntoja pääsee sitten tuunaamaan. Nintendo aikoo lanseerata yhteensä yli 400 korttia, joten ne voivat mahdollisesti tuoda reilusti uutta pelattavaa Animal Crossing: Happy Home Designeriin. Tosin tätä voin kommentoida vasta myöhemmin. On myös mielenkiintoista nähdä, kuinka pitkälle pelin idea lopulta kantaakaan. Tällä hetkellä se on onnistunut pitämään mielenkiintoni yllä.

Animal Crossing: Happy Home Designer julkaistaan 25. syyskuuta Nintendo 3DS:lle.

Animal Crossing: Happy Home DesignerAnimal Crossing: Happy Home DesignerAnimal Crossing: Happy Home DesignerAnimal Crossing: Happy Home Designer
Animal Crossing: Happy Home Designer