Suomi
Gamereactor
ennakot
Assassin's Creed IV: Black Flag

Assassin's Creed IV: Black Flag

Testasimme merellistä seikkailua PS4:llä parin tunnin ajan.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Assassin's Creed IV: Black Flagista on kirjoitettu ennakoita aiemminkin, mutta siinä missä Gamescomissa peliä esiteltiin tiukasti kehittäjien johdolla, tällä kertaa Ubisoft löi käteen Playstation 4 -ohjaimen ja antoi kaksi tuntia aikaa omakohtaiseen seikkailuun Karibianmerellä. Tarinallisia vaiheita oli tosin tietoisesti nipistetty demosta, joten ennakkotestin tapahtumat sijoittuivat vain pelin kolmanteen ja kuudenteen lukuun. Näistä ensimmäinen painotti tutkimusmatkailua ja seilailua, kun taas jälkimmäisessä jalkauduttiin Nassaun rannoille ja soille.

Kyseiset luvut sijoittuvat vuosiin 1715 ja 1718 ja tarjoavat läpileikkauksen Black Flagin sisällöstä: meritaistelua, hylkysukeltamista, vakoilua ja salamurhia. Pelimekaniikat ovat sukeltamista lukuun ottamatta tuttuja sarjan aiemmista osista, mutta Black Flagissä kaikki on rakennettu suuremman seikkailuntunteen ympärille.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Uusi hahmokaarti tekee pelaamisesta heti nautittavampaa kuin Assassin's Creed III:n pökelö Connor Kenway, jonka isoisä Edward Kenway astuu Black Flagissä valokeilaan. Myös sivuhahmot, kuten merirosvot Benjamin Hornigold luvussa 3 ja Mustaparta luvussa 6, ovat onnistuneita joskin liioiteltuja persoonia. Kehittäjien tarkoituksena ei selvästikään ole ollut historiallinen todenmukaisuus, vaan viihteellisyys, joka tempaisee pelaajan Assassin's Creedin mukaan kuin Ezion aikoina konsanaan.

Tämä on mainos:

Kolmannen luvun alku väläytteli päivityssysteemiä, joka koskee sekä Edwardia että tämän paattia, Jackdaw'ta. Suuntasin itse pienelle Abacon saarelle, jonka voi juosta lävitse puolessa minuutissa. Tästä huolimatta se oli täynnä piilotettuja arkkuja ja villieläimiä, joita minä kävinkin sitten jahtaamaan.

Tehtävänä oli pistää muutama leguaani ja oselotti lihoiksi, jotta näiden jäänteillä voisi päivittää pistoolikotelon kantamaan kahta paukkurautaa. Tehtävän ympärille oli merkitty myös valinnaisia tehtäviä, kuten oselotin surmaaminen ilmasta. Kaikki tehtävät sisältävät tämän tyyppisiä sivupolkuja vaihtelun ja ekstrapalkintojen nimissä.

Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag

Yllättävänä uutena lisäyksenä pelaaja pääsee kunkin tehtävän lopuksi arvioimaan sen viiden tähden arvosteluasteikoilla. Tarinallisesti arvostelu on selitetty Abstergo Entertainmentille työskentelevän pelihahmon avulla tämän selatessa muistoja Animus-laitteessa. Viime kädessä Ubisoftin tarkoituksena on yksinkertaisesti saada palautetta suoraan pelaajilta; mitkä tehtävätyypit toimivat ja mitkä eivät, mikä puolestaan vaikuttaa siihen, millaista sisältöä tulevaisuudessa luodaan.

Tämä on mainos:

Assassin's Creed III:ssa merenkäynti oli verrattain pienessä roolissa, eikä se tullut toiminnan tielle. Mittakaavan laajentaminen Amerikan rannikkovesistä koko Karibianmereen saattaisi kuitenkin vanuttaa pelin tempoa. Onneksi Ubisoft ei ole tekemässä neljännestä osasta purjehdussimulaattoria, ja parituntisen session aikana näin, miten Ubisoft yrittää vähentää puuduttavuutta pitkien matkojen purjehduksesta.

Horisontissa näki lähes jatkuvasti jonkin saaripahasen tai saalislaivan (tai saalistajan) siluetin. Joskus näkyvillä olivat molemmat: törmäsin muun muassa laivastoon, joka piiritti pientä saarta ja turvasi maihin nousseita miehiään. Jopa merillä on rajoitettuja alueita, joilla prikit ajavat pahaa-aavistamattoman nopeasti takaisin väljemmille vesille. Myös merenalainen maailma muistutti olemassaolostaan: vedessä nousi kuplia, jotka vihjasivat piilossa pysyttelevästä jättiläisestä, kun taas toisaalla delfiininevät vilahtelivat viereisen saaren rantavesissä.

Seilaamisen väliin on lisäksi ripoteltu kadonnutta rahtia, jonka nostamalla ylös voi varustaa omaa paattiaan. Merihätään joutuneita voi puolestaan pelastaa kätevästi napinpainalluksella ja liittää omaan miehistöönsä. Minikartta on muutenkin täynnä kysymysmerkkejä, jotka vihjaavat mielenkiinnonkohteista. Ohi lipuessa kamera kääntyy ja fokusoi automaattisesti näihin muutaman sekunnin ajaksi.

Sukelluspaikat näkyvät kartalla ja ovat käytettävissä sukelluskellon hankkineille. Pelaaja voi pulahtaa pinnan alle tutkimaan uponneita laivoja ja etsimään aarteita. Aikaa on sen verran kuin keuhkoissa riittää happea, ja myös meressä vaanivia petoja on välteltävä. Merenalaista ohjausmekaniikkaa pitäisi parantaa vielä roimasti, koska Edwardin ohjaaminen ilmataskuihin on epäluotettavaa ja paniikinomaista. Myös kätevänä piilona hailta toimiva leväkasvusto on aivan liian selvästi pelintekijöiden asettama eikä pidä yllä illuusiota luonnollisesta ympäristöstä.

Assassin's Creed IV: Black Flag

Playstation 4:llä meri näyttää upealta ja reagoi erilaisiin sääolosuhteisiin. Myrskyt vyöryvät päälle nopeasti ja peittävät meren joskus sankkaan sumuun. Pyörremyrskyt vaativat taas rosvolaivan kapteenilta nopeita kurssinmuutoksia, ja pääsin itse näkemään, miten eräs laiva repeytyi riekaleiksi tällaisessa pyörityksessä. Eteen voi tulla myös valtavia aaltoja, jolloin laivaa on ohjattava laivaa kohti aaltoja päästäkseen niistä yli ilman vaurioita.

Meritaistelu on yhtä toimivaa kuin Assassin's Creed III:ssakin. Laivat pyörivät toistensa ympärillä ja ampuvat täyslaidallisia tilanteen mukaan. Useimmat aseet ovat sarjan faneille jo tuttuja, mutta räjähtäviä tynnyreitä on mukava pudotella taakseen, kun joutuu jahdatuksi. Huomasin pidättäväni hengitystä, kun vältin vihollislaivan törmäyksen vain hiuksenhienosti. Jännitys on käsinkosketeltavaa myös laivojen tullessa rinnakkain valtausyrityksen alkaessa.

On kuitenkin pakko kysyä, miten paljon meritaistelusta on vielä näkemättä. Isompien laivastojen tuhoaminen edellyttää oman laivan päivittämistä todella paljon, jotta se kestäisi suuretkin vauriot, mutta taistelutaktiikat pysyvät näennäisesti samoina. Jos meritaistelu on suuremmassa roolissa tässä osassa kuin edeltäjässään, myös vaihtelua on löydyttävä enemmälti.

Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag

Visuaalista kauneutta tai monipuolisuutta ei voi kiistää, mutta pelin ytimessä olevat mekaniikat vaikuttavat kokeneen vain niukasti päivityksiä viiden vuoden aikana. Kenties vika oli siinä, ettei peliin uppouduttu alusta alkaen, mutta vihollisten varjostaminen tuntui tässä sessiossa kömpelöltä ja massiivisen virheherkältä. Yrittipä vihollista varjostaa puskissa tai maanpinnan yläpuolella, paljastuminen oli lopulta aina edessä, joten kätevämpää oli lähestyä tilanteita suoraviivaisesti nyrkit ojossa. Kamppailu sentään on edelleen jämäkkää, eikä useiden vihollisten kurmottaminen jää kakkoseksi kuin Batmanille.

PS4-versiossa on nähtävillä nykykonsoleiden rajoituksia, kuten tekoälyhahmot, jotka eivät ole yhtä yksityiskohtaisia kuin päähahmot. Pelialueilla on myös epätasaisuutta realististen metsiköiden ja karkeammin toteutettujen kylien välillä. Grand Theft Auto V:n elävyyteen verrattuna karibialaisten elämä vaikuttaa rahtusen konemaiselta.

Assassin's Creed IV: Black Flagissä on kuitenkin mukaansa tempaava hahmokaarti ja loistava premissi. Se on jo nyt viihdyttävämpi kuin edeltäjänsä, mutta nähtäväksi jää, jaksavatko vanhalle konsolisukupolvelle valetut pelimekaniikat kantaa pelikokemuksen maaliin tässä vanhan ja uuden sukupolven taitekohdassa.

Assassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag
Assassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black FlagAssassin's Creed IV: Black Flag

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä