Suomi
Gamereactor
ennakot
Watch Dogs

Watch Dogs

Watch Dogs on GTA V:n ohella vuoden odotetuimpia pelejä. Arttu hakkeroitui pelin maailmaan Ubisoftin valvovan silmän alla.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ubisoft esitteli Watch Dogsia lehdistölle Gamescomin yhteydessä Kölnin keskustan hotellissa pidetyssä tapahtumassa. Ohjelmassa oli silmäys paitsi yksinpeliin, josta on kirjoitettu jo parikin ennakkoa, myös hieman vähemmän tunnettuun moninpeliin, josta sain kokeiltavakseni kaksi tavallisesta poikkeavaa pelimuotoa.

Ubisoftin PR-henkilön ohjeistaessa vierellä nappasin ohjaimen käteeni ja loikkasin lähitulevaisuuden Chicagon kaduille päähahmo Aiden Pearcen saappaissa. Kuten peliä seuranneet jo tietävät, hakkerointi on Watch Dogsin kantava teema. Nuuskin ohikulkijoiden tietoja Observe-nappulaa painamalla, mutta ihan heti tietoihin ei päässyt käsiksi, vaan ensin oli murtauduttava kaupunkia pyörittävän CtOS-järjestelmän läheiseen tukiasemaan.

Varastorakennukselta näyttävä datakeskus oli yllättävän raskaasti vartioitu, ja vaikka tarjolla oli runsaasti hakkeroitavia kohteita vartijoita hämäämään ja kulkureittejä avaamaan, hiiviskely-yritykseni levähti pian täydeksi tulitaisteluksi. Vartijoista ei kuitenkaan ollut vastusta, kun pelaajalle oli avokätisesti annettu rynnäkkökivääri heti alkuun. Toiminta tuntui varsin tyypilliseltä suojien takana kyykkimiseltä ja räiskinnältä, mikä ei oikein säväyttänyt. Olisin paljon mieluummin pysynyt varjoissa, mutta kellon tikittäessä suoraviivainen lähestymistapa oli tarpeen.

Watch DogsWatch Dogs
Tämä on mainos:

Keskuksen hakkerointiin liittyi mielenkiintoinen mekaniikka kameroihin liittyen. Sisälle ei nimittäin menty fyysisesti, vaan sisätiloja luodattiin ulkoseinältä löytyvän datapisteen kautta. Kunhan näkölinja löytyi, kameroiden välillä pystyi hyppimään kunnes CtOS:n pääyksikkö paljastui hakkerointia varten. Vastaava minipeli kameroiden ja laitteiden välillä hyppimisestä esiintyi myös seuraavassa sivutehtävässä. Erään asuntotalon takana löytyvää kaapelirykelmää seuraamalla ja siihen hakkeroitumalla seurasin salaa yhden huoneiston tapahtumia. Suunnittelivat konnuuksia! Oli sitten pelaajan valittavissa sabotoidako suunnitelmia ennakkoon, estää tilanne vasta rikospaikalla vai jättää koko homma omaan arvoonsa.

Nämä usein toimintapainotteiset Vigilant-tehtävät aktivoituvat myös yksinkertaisesti olemalla oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tämä kävi ilmi, kun yritin vierailla läheisessä asekaupasta. Tupsahdin sisään juuri kun paikkaa oltiin ryöstämässä ja sankarin elkein estin tietysti ryöstön ja ajoin rötöstelijän kiinni.

Tehtäviä suorittamalla pelaaja kerää kuuluisuutta Reputation-pisteiden kautta. Eri toimet määrittävät, miten muut näkevät pelaajan ja reagoivat tämän läsnäoloon. Jos Reputation on pahasti "miinuksella", ohikulkijat ovat herkempiä soittamaan poliisit paikalle. Jos taas on yhteiskunnan suosiossa, yleisöltä voi jopa saada virkavallan kutsumisen sijaan jopa pientä apua. Pelin tuottajien mukaan kyse ei ole aivan mustavalkoisesta moraalimittarista, vaan enemmän hienovaraisesti ympäristöön vaikuttavasta järjestelmästä, joka ei sido pelaajaa mihinkään tiettyyn pelitapaan.

Tehtävistä hurjastellessa esiin nousi yksi Watch Dogsin tärkeimmistä kyvyistä nimeltä Focus. Sen avulla voi hidastaa aikaa ja hakkeroida kohteita lähes silmänräpäyksessä. Muista peleistä eroten Focus se ei suoraan helpota räiskintää tai ajamista, mutta sitä käyttämällä voi esimerkiksi aktivoida erilaisia ajoesteitä pysäyttääkseen takaa-ajajia tai estääkseen vihollisia pääsemästä niskan päälle tulitaistelussa. Focuksen käyttö vaati hieman opettelua, mutta onnistuin sen avulla jo pari kertaa pääsemään karkuun poliiseilta varsin tyylikkäästi.

Tämä on mainos:

Yksin seikkailun jälkeen pääsin kokeilemaan kahta varsin mielenkiintoista kaksinpelimuotoa. Molemmat olivat epäsymmetrisiä yksi vastaan yksi -yhteenottoja, joista ensimmäinen muistuttaa aavistuksen Assassin's Creedin moninpeliä. Tavoitteena on hakkeroida toinen pelaaja ilman, että tämä saa selville kuka vastustaja on. Jujuna on tietysti sulautua tavallisten NPC-hahmojen joukkoon. Rajatun ajan ja alueen puitteissa pitää sitten Observe-kykyä käyttämällä ottaa vastustajasta selvää. Hakkerin on paljastuessaan paettava alueelta.

Pelimuoto on tarkoitettu dynaamiseksi, joten se voi tapahtua käytännössä milloin tahansa tehtävien välillä, jos on jättänyt sitä varten "oven auki" omaan peliinsä joko kavereille tai muille vieraille. Jos puolestaan itse haluaa lähteä tienaamaan kokemusta, niin mahdollisia uhreja voi skannata kartan Grid-näkymästä, josta voi saumattomati hypätä toisen peliin.

Watch DogsWatch Dogs

Toinen kaksinpeleistä vaatii kumppanikseen Watch Dogsin yhteydessä älypuhelimille ja tableteille julkaistavan CtOS-sovelluksen. Tätä käyttävä pelaaja ottaa hallintaan Chicagon CtOS-järjestelmän ja pyrkii karttanäkymän kautta estämään kotona pelaavaa saavuttamasta tavoitteitaan. CtOS-pelaaja voi komentaa epäsuorasti poliisivoimia, ohjailla liikennevaloja sekä muita esteitä. Erikseen liikuteltavan helikopterin avulla pyritään puolestaan seuraamaan kotipelaajan liikkeitä. Kotikoneella pelaavalla on tietysti käytössään kaikki Aidenin hakkerointitaidot, mutta toisaalta mitä huolimattomammin kadulla liikkuu, esimerkiksi ajaa sivullisten päälle, sitä enemmän poliisiautoja CtOS-pelaaja saa käyttöönsä.

CtOS-lisäsovellus kuulosti ensialkuun melkoiselta turhakkeelta, mutta kokeillessani sitä pelaaminen oli itse asiassa hauskaa. Sovellus on ilmainen ja toimii ristiin kaikkien kotialustojen kanssa, joten saatavuuden kanssa ei ole ongelmaa. Siitä löytyy myös tuki kaverilistoille sekä omien haasteiden luomiselle, joita myös jakaa eteenpäin muille käyttäjille.

Molemmat kaksinpelit erottuvat mukavasti massasta, mistä voi antaa Ubisoftille reilusti kiitosta. Silti kysymysmerkiksi jäi vielä niiden pitkäkestoisuus. Hieman kauempaa katsottuna ne näyttävät väistämättä "ylimääräisiltä" lisäyksiltä ydinpeliin, ja siksi pelkäänkin, ettei niistä jaksa huvittua viikkokaupalla. En kuitenkaan halua lytätä niitä vain parin kokeilun perusteella, vaan pistän ne mielelläni kunnon testiin, kunhan peli ilmestyy.

Kokoluokaltaan ja ulkoasultaan lähitulevaisuuden virtuaali-Chicago oli jopa odotettua vaikuttavampi, mutta peli ei selvästikään ole vielä valmis. Esitellyssä koodissa oli runsaasti bugeja ja silmään pistivät etenkin NPC-hahmot, jotka jumittivat vähän väliä objektien sisällä ja reagoivat tapahtumiin muutenkin laiskasti. Myöskään tarjolla olleet lisätehtävät eivät olleet kummoisia, ja olisin paljon mieluummin pureutunut tarinatehtäviin.

Tapahtuman päättyessä olin sekä vaikuttunut että hieman huolestunut Watch Dogista. Pelin julkaisuun oli tällöin vain muutama kuukausi, joten Ubisoftilla oli edessään näennäisen mahdoton urakka täyttää korkealle kohonneet odotukset. Testin jälkeen toivoinkin, että pelille annettaisiin lisää kehitysaikaa, vaikka se tarkoittaisi julkaisun lykkäämistä. Ilmeisesti en ollut ainoa, sillä syksyllä Ubisoft ilmoitti Watch Dogsin siirtyvän 2014 keväälle. Se on mielestäni oikea ratkaisu, ja luo luottamusta, että pelistä halutaan oikeasti saada aikaan viimeistelty ja ongelmaton pelikokemus.

*Päivitys: Vimeinen kappale päivitetty Ubisoftin ilmoituksen jälkeen, mikä kertoi pelin julkaisun siirtyvän marraskuulta keväälle.*

HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Watch DogsScore

Watch Dogs

ARVIO. Kirjoittaja Kimmo Pukkila

Watch Dogs on kuin GTA IV: vähän karkea ja kyyninen kokonaisuus, johon mahtuu kuitenkin lukemattomia hienoja hetkiä.



Ladataan seuraavaa sisältöä