Doom vuosimallia 2016 oli menestys ja yllätys monellakin tavalla. Nyt yllätykset jatkuvat, sillä peli suuntaa Nintendon hybridikonsoli Switchille. Tämä arvio keskittyy ennen kaikkea Switch-version suoriutumiseen. Doomin arvion viime vuodelta voi lukea täältä.
Lyhyesti sanottuna Switchin Doom toimii yllättävän hyvin. Suoriutuminen on tasaisen laadukasta, ja pelikokemus on miellyttävä. Visuaalisella puolella on tehty merkittäviä uhrauksia, mutta kehitystyön painopiste on selvästi ollut pelin sujuvuudessa. Resoluutio on 720p sekä isolla ruudulla että kannettavassa muodossa, ja ruudunpäivitys on lukittu 30 ruutuun sekunnissa. Graafinen loisto ei yllä viime vuoden versioiden tasolle, eikä valon ja varjon leikki ole yhtä monipuolista. PC-termein voisi sanoa, että Switchin Doom pyörii matalimmilla graafisilla asetuksilla. Ajoittain viholliset tuntuvat katoavan taustaan, ja niiden havaitseminen voi olla silloin hankalaa. Värimaailma ei myöskään ole yhtä kirkas ja monipuolinen.
Lukittu 30 ruudun sekuntivauhdin säntäily maltillisen grafiikan kanssa johtaa hieman kesympään kokemukseen verrattuna vuoden takaiseen menoon. Siitä huolimatta itse pelaaminen on täsmälleen yhtä viihdyttävää kuin muilla alustoilla. Kentät ovat identtisiä, kaikki aseet ovat käytössä, ja sama pätee myös niin vihollisiin kuin liikeanimaatioihinkin. Ehkä tärkeintä on, että musiikki on niin ikään pidetty ennallaan. Kokonaisuus on ehdottomasti parhaimmillaan kuulokkeilla pelattuna. Toisin sanoen se vanha tuttu Doom-tunnelma on edelleen vahvasti läsnä. Ohjaus on odotetun toimiva, ja suositeltavin tapa pelata on ehdottomasti Pro Controller. Joy-coneilla sihtailu muuttuu varsinkin pitkissä peli-istunnoissa rasittavaksi.
Se paras perustelu juuri Switch-version hankinnalle on tietenkin kannettavuus. Doom kulkee nyt mukana kaikkialle, minne pelaaja itsekin. Testihetkistä noin puolet tehtiin käsikonsolimuodossa, ja Switchin Doom toimii tässä käytössä mitä parhaimmalla tavalla.
Doomin Switch-versio on osoitus Nintendon laitteen monipuolisuudesta, ja samalla merkki käsikonsoliteknologian kehityksestä. 3DS ei millään tasolla pärjää tässä vertailussa Switchin kanssa. Siitä huolimatta on painotettava sitä, että Switchin Doom on ehdottomasti se kaikkein heikoin versio viime vuoden mahtipelistä. Näin ollen niin sanottua täydellistä pelikokemusta tavoittelevien kannattaa edelleenkin luottaa joko PC-, PS4- tai Xbox One -painoksiin. Jos taas toiveissa on pelattavuus ja kannettavuus, on Switchin versio tällöin itsestään selvä valinta.