Suomi
Gamereactor
arviot
Sparc

Sparc

Tenniksen ja kössin isoveli tulevaisuudesta tekee e-urheilusta fyysistä

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

E-urheilun kasvaessa koko ajan suuremmaksi oli vain ajan kysymys, milloin joku keksisi yhdistää perinteisen urheilun myös VR-maailmaan. Ajatus on mielenkiintoinen, sillä yleensä VR-peleissä huidotaan kapuloilla. Tämä uusi muoto voikin yhdistää pelimaailmassa kisailun ja fyysisen liikunnan entistä tehokkaammin vieläpä lähes huomaamattomasti. CCP Games haistoi tämän potentiaalin, ja sen tuloksena syntyi Sparc!

Sparc on kuin tenniksen ja kössin isoveli tulevaisuudesta. Tavoitteena on saada osumia vastustajaan heittämällä palloa ja välttämällä saamasta osumaa vastustajan pallosta. Pelikenttänä toimivassa tunnelissa on tiettyjä rajoja ja alueita, jotka vaikuttavat heitettyyn palloon eri tavoin. Pelivälineestä voi saada esimerkiksi itselleen suojan vastustajan palloja vastaan, tai pallo voi kasvaa kokoa ja sen vauhti voi nopeutua tehokkaampaa hyökkäystä varten. Palloa voi tempoa joko suoraan päin vastustajan näköä tai yrittää yllättää sivusta seinän kautta heitetyillä kimmokkeilla. Jos väline hujahtaa ohi vastustajan, selän takaa tulevia iskuja ei lasketa.

Idealtaan kohtuullisen yksinkertaiselta vaikuttava urheilupeli sisältää aikamoisen läjän sääntöjä. Pelin opastusosiossa tulee strategioiden lisäksi käytyä läpi paljon erilaisia ohjeita ja rajoituksia. Ensisilmäyksellä muistettavaa tuntuu olevan vähän liikaa, mutta hetken kuluttua alkaa idea hahmottua ja peli sujumaan. Silti Sparcista jää fiilis, että tekijät ovat innostuneet vähän liikaa uuden urheilumuodon kehityksestä yrittäen monimutkaistaa sääntöjä turhan paljon.

Sparcia pelataan Move-ohjaimilla, jotka toimivat pelissä käsinä. Molemmat kädet voivat ottaa kiinni ja heittää pelivälinettä tai käyttää pallosta muodostuvaa suojaa. Kuitenkin tällä ajalla toinen käsi jää aina täysin käyttämättä. Toki helpommalla vaikeustasolla käsissä on erillinen nyrkkiraudalta näyttävä pikkusuoja, jolla voi torjua vastustajan palloa väistämisen sijaan. Silti molempien käsien täyden potentiaalin hyödyntäminen jää pois, sillä palloja on käytössä kerralla vain yksi.

Tämä on mainos:

Tarkkuus Move-ohjainten kanssa on hyvä, ja tuleviin palloihin reagoiminen sujuu helposti. Ongelmia esiintyy ainoastaan kilven käytössä, jonka asento määrää minkälaisessa kulmassa torjuttu pallo lähtee takaisin. Pelissä kuitenkin tuntui erittäin vaikealla saada palloa lentämään haluttuun suuntaan, vaikka kuinka kilpeä kääntelisi. Yllättääkseen vastustajan suojakilpeä joutui vääntämään kädet mutkalla asentoon, jolla sai lopulta vain ranteet kipeäksi.

Tron: Legacyn (2010) nähtyäni olen aina toivonut pääseväni osallistumaan elokuvassa nähtyihin kisoihin. Sparc osuu aika lähelle tunnelmaa ja sci-fimäisyyttään tässä suhteessa, vaikka pelikenttä onkin huomattavasti rajoitetumpi. Graafinen ilme on erittäin huoliteltu ja kaikessa yksinkertaisuudessaan oikein tyylikäs. Tulevaisuuden pallopelin ympäristöt ovat uskottavat ja istuvat kivasti VR-maailmassa ihailtavaksi.

Vaikka Sparc ei ihan voittomaalia teekään, yritys on silti hyvä. On hyvä huomioida, että itse peliä ei pääse pelaamaan kuin toisia pelaajia vastaan verkon välityksellä. Yksinpelissä on tarjolla vain läjä haasteita ja pelattava opastusosio pelin säännöistä. Kuitenkin huoliteltu sci-fiympäristö tekee vaikutuksen. Lisäksi virtuaalipalloa heittelemällä ja vastustajan hyökkäyksiä väistellessä tulee hiki pintaan. Pienistä vaivoista huolimatta Sparc on oiva ensi-askel fyysisen liikunnan ja virtuaalimaailman yhdistämisessä, missä luulisi riittävän potentiaalia vielä paljon.

SparcSparc
Tämä on mainos:
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Huoliteltu sci-fi-ympäristö, sujuva pelattavuus
-
Toisen käden käyttämättä jättäminen, liikaa sääntöjä, epätarkka kilven käyttö
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
SparcScore

Sparc

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Tenniksen ja kössin isoveli tulevaisuudesta tekee e-urheilusta fyysistä

0
Keskiviikon arviossa VR-peli Sparc

Keskiviikon arviossa VR-peli Sparc

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Keskiviikon arviossa liikkumaan innostava PSVR-peli Sparc. Gamereactorin avustaja Ossi Mykkänen hikoili VR-kypärä päässään. Lue arvio täältä.



Ladataan seuraavaa sisältöä