GR STREAMING
Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions

Putkimiehet palaavat ajassa taaksepäin, kun koopakätyrit pelastavat pomoaan.

Mario & Luigi -sarjan ensimmäisestä osasta on neljätoista vuotta, mikä saattaa joillekin tulla yllätyksenä. Muistan hämärästi, kuinka parivaljakon ainutlaatuinen ohjaussynergia hämmästytti minua ensimmäisen kerran esiteini-iässä. Mutta onko Superstar Saga silti hyvä peli, vai onko nostalgia kumittanut muistoista kaikki heikkoudet?

Pelin alussa uusi pahis Cackletta varastaa Prinsessa Peachin sulosointuisen äänen yhdessä huonoa englantia puhuvan kätyrinsä Fawfulin kanssa. Putkimiesparivaljakko lähtee Bowserin kanssa pelastamaan prinsessan äänen, mutta Bowser ei kauaa heidän perässään pysy, sillä Koopalaivan pakkolaskun yhteydessä hän joutuu erilleen niin Mariosta, Luigista kuin omista käskyläisistään. Rööriroopet keskittyvät kuitenkin kadonneen aksentin metsästämiseen, joten vastuu koopien kuninkaasta siirtyy kapteeni Goomban vastuulle Bowser's Minions -minipelissä.

Superstar Saga on Sienivaltakunnan sijasta pavuista koostuvaan kuningaskuntaan sijoittuva roolipeli, jossa tyypillisen retkirykmentin tilalla pelaaja ohjaa vain Mariota ja Luigia. Veljeksillä on suurin piirtein sama repertuaari erityishyökkäyksiä ja myöhempiä liikkeitä lukuun ottamatta, eikä tyypillisiä parantajan tai loitsijan rooleja ole. Taisteluiden ulkopuolella löytyy vihollisten lisäksi pulmia, tasoloikkahaasteita ja piiloaarteita. Pelin erikoisuutena on hahmojen ohjaaminen, sillä Mario tekee kaikki toimintonsa A-napilla ja Luigi B-napilla. Oli kyseessä sitten hyökkääminen, väistäminen, keskusteleminen tai hyppääminen, nämä napit eivät poikkea koskaan.

Uusioversiossa on selkeitä eroja alkuperäiseen verrattuna. Ensimmäisenä silmään iskee Mario & Luigi: Dream Teamista tutut 3D-hahmot, joiden viehätysvoima ei mielestäni yllä aivan alkuperäisten tasolle. Pelattavuudessa on myös tehty huomattavasti varsin vapaamielisiä muutoksia: esimerkiksi ajoitetut hyppyhyökkäykset ovat muuttuneet yhdestä hypystä kahteen hyppyyn modernien Mario & Luigi -pelien kaltaiseksi. Lisäksi monia mekaniikkoja on yksinkertaistettu: esimerkiksi veljesten paikkaa ei voi enää vaihtaa vapaasti, vaan Mario pysyy aina etunenässä, ellei jokin erityisliike, kuten pyörähdyshyppy, vaadi Luigia kärkeen. Tämä rajoittaa esimerkiksi taisteluiden aloittamista, sillä usein voimakkaampi Luigi ei pysty lyömään piikikkäitä vihollisia vasarallaan takapenkiltä. 3DS:n toinen näyttö on otettu hyötykäyttöön: taisteluiden aikana se näyttää ohjeita jokaiselle liikkeelle, kun taas taistelun ulkopuolella voi nähdä valikon, kartan, tai liikelistan. 3D-ominaisuuksia pelissä ei ole.

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions
Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's MinionsMario & Luigi: Superstar Saga + Bowser's Minions