Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
arviot
Middle-earth: Shadow of War

Middle-earth: Shadow of War

Yksi vuoden pelitapauksista

Vuonna 2014 ilmestynyt Middle-Earth: Shadow of Mordor oli melkoinen toimintapläjäys. Talionin kostoretki muutti aikaisemmin niin perheystävällisen Taru sormusten herrasta -brändin veriseksi hiekkalaatikkoleikiksi, joka tarjosi pelaajalleen tyylikästä toimintaa, viihdyttäviä miekkataistoja ja kovasti kiitosta keränneen Nemesis-järjestelmän, jonka myötä jokainen Rautapihan örkki saattoi muuttua pelaajan arkkiviholliseksi. Monolith Productions ei ole yhtään löysäillyt muovatessaan jatko-osasta entistä vauhdikkaamman, eeppisemmän ja monipuolisemman kokonaisuuden.

Talionin kehossa asuva sormusseppä Celebrimbor on takonut uuden sormikorun Sauronin rökittämistä varten, mutta myös pimeät voimat ovat nostaneet panoksia. Sormusaaveilla, Balrogilla ja itse Noitakuninkaalla vahvistunut Sauronin armeija jatkaa armottomia sotaoperaatioitaan Keski-Maassa, ja yksinkertaiselta vaikuttanut kostoretki saa luonnollisesti mutkia ja sivureittejä matkaansa. Suurimpana hämmentäjänä nähdään ainakin jossain määrin Talionin ja Celebrimborin liittolaisena toimiva hämähäkkimäinen Shelob, jolla on ollut menneisyydessään hyvinkin paljon tekemistä niin Sauronin kuin Celebrimborin kanssa.

Shadow of Warin tarinankerronta on ottanut melkoisen edistysaskeleen viime kerrasta - mielenkiintoinen hahmogalleria ja tyylikkäät, määrältään runsaat välianimaatiot vakuuttavat heti alkumetreillä. Pelin juoni malttaa pysytellä ensimmäisen näytöksen ajan miellyttävän hidastahtisena, jotta kaikki oleelliset hahmot pääsevät ainakin esittäytymään. Troy Baker ja Alastair Duncan tuovat Talionin ja Celebrimborin ääninä hienosti eloa hivenen jäykästi kirjoitettuun dialogiin, ja uudet hahmot Polyanna McIntoshin Shelob etunenässä tekevät nekin vaikutuksen. Taustalla pauhaava eeppinen orkesterikakofonia luo oivallisesti tunnelmaa varsinkin toimintakohtauksiin.

Itse miekkataistot ja örkkien valtaamissa kentissä liikuskelu eivät ole muuttuneet jatko-osassa mihinkään. Miekka heiluu ohjaimen neliönapista ja iskut torjutaan kolmiolla, ja Talion loikkii ja kiipeilee tutun vetreästi ja nopeasti mitä tahansa pystysuoraa pintaa pitkin - hieman ärsyttävästi edellisosassa tasaisilla pinnoilla ilmenneet liikkumisongelmat ovat edelleen sitkeästi mukana. Juokseva Talion säntäilee liiankin liukkaasti paikasta toiseen, mistä seuraa turhia loikkia esimerkiksi maankamaralle vihollisten sekaan, kun pelaaja yrittää käskyttää gondorilaista oikeaan suuntaan. Samaten Talionilla on ajoittainen raivostuttava tapa kesken tiukkojen pakenemisten jäädä heittämään kuperkeikkaa kiipeiltävän seinän eteen, kun pitäisi kivuta ylös ja äkkiä.

Toisaalta liikkumiseen liittyviin kompastuskiviin törmää varsin harvoin pelin edetessä ja Talionin liikevalikoiman karttuessa, kun tämä pystyy esimerkiksi telesiirtymään salamurhattavien örkkien luokse tai hyppimään komeasti rakennelmien päällä. Tuplaloikkien oppimisen jälkeen Shadow of War muuttuukin varsin komeaksi ilma-akrobatiaksi, kun Talion voi viilettää alueiden läpi muutamalla tarkasti tähdätyllä hypyllä. Joissain kentissä taivaalla lentelee lohikäärmeitä, joiden selkään päästyään toimintaa kaipaava pelaaja voi syöstä tulta ja tappuraa vihollisten niskaan - muina ratsastettavina elikoina nähdään edellisosasta tuttuja garagor-petoja ja luolapeikkomaisia graugeja.

Shadow of Warin kentät ovat huomattavasti monilukuisempia ja -puolisempia kuin edellisosassa, vaikka sisällön tyyli ei olekaan kauheasti muuttunut. Joka kulmalla versoo piilopaikaksi kelpaavia puskia ja nurkat ovat täynnä kerättäviä arvoesineitä, Shelobin muistonrippeitä ja haltiakirjaimia. Pelaaja voi suorittaa yksittäisten haastetehtävien ohella online vendetta -keikkoja, joissa jahdataan palkintojen edestä muita pelaajia surmanneita örkkikapteeneita. Uudempaa sisältöä edustavat Celebrimborin omat haastetehtävät, joissa pelaaja ohjastaa ylimielistä haltijaa tämän muistoissa oppiakseen uusia taistelukykyjä. Nämä tehtävät eivät keksi sinänsä pyörää uudestaan millään tavoin, mutta avaavat mielenkiintoisesti Celebrimborin hahmoa.

Odotukset uudistunutta Nemesis-järjestelmää kohtaan ovat kohonneet varsin korkeiksi, ja Shadow of War antaa palaa koko rahan edestä. Talionin surmanneet örkit saavat edelleen ylennyksiä ja parempia varusteita muuttuen entistä vaikeammin tapettaviksi, ja kehittyneempi tekoäly on saanut örkkikonnat toimimaan myös aiempaa aggressiivisemmin. Varsinkin korkeammilla vaikeustasoilla luvassa on huikean jänniä tilanteita, kun Talionin kertalleen suolestaneet konnat osaavat lähteä saalistamaan tätä isommalla joukolla tai hyvisten puolelle aivopesty örkkikenraali kääntää takkinsa taistelun kiivaimmalla hetkellä.

Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War
Middle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of WarMiddle-earth: Shadow of War