Suomi
Gamereactor
arviot
The Solus Project

The Solus Project

Yksinään selviytyminen ei ole kaunista touhua mystisestä tunnelmasta huolimatta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Maapallo on tuhoutunut, ja ihmiskunnan viimeiset rippeet asustavat avaruusaluksilla Pluton läheisyydessä. Jotta elämä voisi jatkua, uutta asustettavaa planeettaa lähetetään etsimään tiedustelualus. Vuosia matkustanut alus joutuu onnettomuuteen ja haaksirikkoutuu potentiaaliselle planeetalle. Alkaa taistelu eloonjäämisestä vieraan planeetan karua ympäristöä ja armotonta säätä vastaan.

The Solus Project on eloonjäämisseikkailu kevyillä pulmilla höystettynä. Hahmon silmistä kuvattu selviytyminen asettaa pelaajan haaksirikkoutuneen saappaisiin, jonka elintoiminnoista on pidettävä huolta. Muun muassa liiallinen nälkä, jano ja kylmyys vievät tuonpuoleiseen, joten pelaaja pääsee pähkäilemään selviytymistään vieraan planeetan karuissa oloissa varsin yksityiskohtaisesti. Selviytymisen ohessa tavoitteena on luoda kontakti muuhun ihmiskuntaan ja selvittää planeetalta löytyneen hylätyn muukalaissivilisaation syntyperiä.

Virtuaalikakkuloilla pelatessa hahmon liikkumisen voi valita tavallisen kävelyn ja teleporttiliikkumisen väliltä. Move-kapulat toimivat hahmon käsinä, vaikka näkyvätkin pelissä vain kapuloina. Toinen käsi on varattu tieteispädille, joka esimerkiksi seuraa hahmon elintoimintoja ja kääntää maailmasta löytyneitä tekstejä. Toinen käsi on vapaa keräämään tavaroita ja käyttämään niitä erinäisiin tarkoituksiin. Koska tavaroiden keräys ja käyttö perustuvat yhden napin painallukseen, ei pelin VR-versiolla juuri merkitystä ole. Toki kypärän avulla pelaaja voi vapaasti tuijotella ympäriinsä pelimaailmassa, mutta kyllä tällaisenaan virtuaalisuus tuntuu kovin päälle liimatulta.

Peli ei juuri selittele itseään, vaan antaa pelaajan löytää tiensä. Kantapään kautta opittuna The Solus Project avautuu varsin hitaasti, mutta vauhtiin päästyään aavemainen tunnelma pitää kohtuullisen sujuvasti otteessaan. Kun oppii pelin tavoille, pulmat eivät ole mitenkään päänvaivana, ja suurimmat huolet tulevat erilaisista ajoituksista ja pallottelusta riittävän ruuan sekä tarvittavan lämmityksen kanssa.

Tämä on mainos:
The Solus ProjectThe Solus ProjectThe Solus ProjectThe Solus Project

Pelattavuuden tekninen tönkköys ja fysiikan puutteet tuovat mieleen entisaikojen seikkailut, kuten Ultima Underworldin (Origin Systems, 1992). Hidasta etenemistä kuitenkin värittävät pelimaailman monipuoliset dynaamiset sääolosuhteet ja niihin reagoiva kasvillisuus. Ulkoilmassa nousu- ja laskuvesien läheisyydessä tähtitaivasta ihastellen koin pelin mielekkäimmät hetket. Harmillisesti ulkoilman sijaan pelissä kahlataan vähän liiaksikin pimeissä luolastoissa.

Graafisesti The Solus Project on aika karua katseltavaa. Maailma on varsin autio ja vähäpolygoniset objektit sisältävät pieniresoluutioiset tekstuurit kautta linjan. Erillisiä valoefektejä tai dynaamisia varjoja ei ole käytössä. Jopa soihdun heiluttelu pimeässä luolassa luo niin vähäistä eroa varjoissa, että epäilen senkin olevan valmiiksi laskettua heijastusta. Verrattuna esimerkiksi PC:llä otettuihin kuviin pelistä voisi luulla, ettei Playstation 4:ssä riitä tehot pyörittämään kaikkea silmäkarkkia, johon tyylikkäästi suunniteltu planeetta taipuu. Mutta olen pelannut myös erityisen tyylikkäitä VR-pelejä Playstationilla, kuten Farpoint, joten kyseessä taitaa olla vain joko laiska tai kiirehditty heikko käännös Sonyn konsolille.

Heikon ulkonäön vastapainoksi The Solus Projectiin on luotu erittäin onnistunut äänimaailma. 50-luvun scifielokuvien ääniefektejä myötäilevät veikeät piippailut ja aavemaiset ulinat luovat mystistä tunnelmaa. Onnistunut yhdistelmä kekseliäitä ääniefektejä ja tilanteeseen reagoivaa musiikkia vahvistavat tunnelmaa karulla planeetalla. Mystiikan tuntu vain paranee mielenkiintoisen ja omaperäisen muukalaismytologian parissa, jota pelimaailma on pullollaan.

Tämä on mainos:

Mielenkiintoiset lähtökohdat ja monipuolinen peliympäristö The Solus Projectissa hautautuvat jäykän pelimekaniikan ja heikon teknisen toteutuksen alle. Asiaa ei myöskään helpota täysin päälle liimattu VR-pelitila, joka jättää hyödyntämättä virtuaalisen potentiaalin lähes kokonaan. Selviytymispelien tehdessä nousuaan löytynee tällekin toki ystävänsä, eikä The Solus Projectin mystistä tunnelmaa käy kieltäminen. Joka tapauksessa VR-kokemuksia etsivien ei kannata odottaa tälsä ihan niin mielenkiintoista kokemusta kuin mainosvideot antavat ymmärtää.

The Solus ProjectThe Solus ProjectThe Solus ProjectThe Solus Project
HQ
HQ
HQ
05 Gamereactor Suomi
5 / 10
+
Mystinen tunnelma, äänet, dynaamiset sääolosuhteet
-
Karu grafiikka, hidas, VR-potentiaalin hyödyntämättä jättäminen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
The Solus ProjectScore

The Solus Project

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Yksinään selviytyminen ei ole kaunista touhua mystisestä tunnelmasta huolimatta.



Ladataan seuraavaa sisältöä