Suomi
Gamereactor
arviot
Total War: Warhammer II

Total War: Warhammer II

Melkein kokonaan uusi maailma

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Total War: Warhammerin jatko-osa tipahti syliimme yllättävän pian. Ilmeisesti Creative Assembly oli niin tyytyväinen sen saamaan vastaanottoon, että toinen Warhammer-peli ohitti kiireellisyydessä studion historiallisemmat tuotteet. Total War: Warhammer 2 siirtyy uudelle mantereelle, josta löytyy uusi tukku ongelmia terävine hampaineen ja keppeineen.

Tämä uusi peli tuntuu kuin jatko-osan ja lisäosan sekoitukselta. Pääkampanja on nyt juonivetoisempi ja siinä Suuri Pyörre sekä sen tarjoamat voimat keskittävät neljän uuden rodun pelkkää maailmanvalloitusta paremmalla tavalla. Kvartetin jäsenet haluavat tavalla tai toisella hyötyä tästä maagisesta ihmeestä maailmansa pelastaakseen tai repiäkseen sen hajalle demonien armeijaa varten. Kaikilla neljällä on myös oma tapansa saavuttaa tämä määränpää, joten pelkkä vastustajien massalla vyöryttäminen ei riitä, vaikka Skaveneille sekin sopisi varsin hyvin. Uusi manner sisältää niin lumiharjaisia vuoria kuin valtavia jättömaita sekä tiheitä viidakoita, ja sen voi yhdistää ensimmäisen pelin mantereeseen. Tätä emme tosin päässeet testaamaan arvioversiossa, mutta jättimäinen maamassa kaikkien Warhammer 1:n ja 2:n rotujen kanssa kuulostaa varsin eeppiseltä, jos molemmat pelit omistaa.

Neljä uutta rotua ovat kaikki omalla tavallaan ihania ja erilaisia murha-armeijoita. Liskomiehet (Lizardmen) ovat pääosin suurikokoisia ja -massaisia, sekä kärsivät satunnaista yleisemmistä raivokohtauksista. Heidän armeijastaan löytyy myös tukku dinosaurusmaisia otuksia, jotka pomppivat vastustajien päälle, murskaavat niitä hännillään tai syövät suihinsa. Joidenkin päälle voi myös asentaa erilaisia hyökkäysaseita. Liskot menettävät kuitenkin herkästi hermonsa etenkin tappioita ottaessaan, ja käyvät tällöin kenen tahansa vihollisen päälle komentajan voimatta tehdä asialle mitään. Heidän maaginsa ovat erityisen voimakkaita loihtimaan jumalten vihaa vastustajien niskaan. Liskomiehet ovat kuin vasara, ja koko muu maailma on pelkkää naulaa.

Rottamaisen Skavenit luottavat ennen kaikkea valtaviin lukumääriinsä. Heikkojen yksiköiden massat ovat helposti uhrattavissa ja voivat sitoa vastustajia Skaveneiden voimakkaampia yksiköitä varten. Rottamiehet ilmestyvät usein kuin tyhjästä savupommien ja tunneleiden suojissa. He käyttävät myös kaaosmagiaa teknologiansa polttoaineena, joten yksikkövalikoimasta löytyy tykkiä, warpfire-liekinheitintä ja tuomionpäivän hamsteripyörän kaltaista tavaraa. Skaveneiden heikko moraali ja kestävyys tekevät niistä varsin haastavia pelattavia muihin uusiin rotuihin verrattuna. Rotat eivät myöskään perusta kaupungeista, vaan elävät mieluummin kiertolaisina raunioiden seassa.

Tämä on mainos:
Total War: Warhammer IITotal War: Warhammer IITotal War: Warhammer IITotal War: Warhammer II

Warhammerissa pitää luonnollisesti olla haltijoita, ja Warhammer 2:ssa heitä on kaksin kappalein. Ylpeät Suurhaltijat (High Elves) tuovat kentälle hyvin tasapainoisen, joskin hieman tylsän hahmokaartin. Heidän jousiampujansa ja lentoyksikkönsä ovat ensiluokkaisia ja etenkin lohikäärmeet voivat todellakin pilata päiväsi, jos niitä alkaa lepattamaan horisontin takaa joukkojesi suuntaan. Kun suurhaltijan kilpi on kiiltävä, mieli levännyt ja joukko maksimivahvuudessa, he taistelevat paremmin. Pimeähaltiat (Dark Elves) ovat serkkujaan synkeämpiä ja sadistisempia. Jousiammunta ei ole heidän vahvinta osa-aluettaan, mutta lähitaisteluetäisyydellä he silppuavat niin liskot kuin sukulaisensakin. Jos hurme menee kunnolla päähän, pimeähaltijat siirtyvät verenhimoiseen tilaan, taistellen entistäkin tehokkaammin.

Total Warin sydämenä sykkivä reaaliaikainen taistelu on ennallaan. Uudet yksiköt sotivat piiritystaisteluissa, väijytyksissä, epätoivoisissa puolustuksissa ja täydellisissä jyrämäisissä näytöksissä tuttuun eeppiseen malliin. Karttoihin on pyritty tuomaan uniikkeja rakennuksia ja näkymiä entistä enemmän. Creative Assembly saisi mennä vieläkin pidemmälle jyrkänteiden, siltojen ja korkeiden kukkuloiden kanssa, sillä liian usein taistelut käydään Pohjanmaan tasaisilla lakeuksilla ilman taktisesti hyödynnettäviä pinnanmuotoja. Itse taistelut eivät ole juuri muuttuneet. Yksiköitä pistetään muodostelmiin kivi-paperi-sakset -tyylisesti omien vahvuuksia ja vastustajan heikkouksia hyödyntäen. Jos ryhmä pitää saattaa takaisin kasaan pienen häröpalloilun jälkeen, pelin voi pysäyttää hetkeksi.

Kyseessä on siis pitkälti sama peli uusien ukkojen kanssa. Jos Total War: Warhammer maistui, niin maistuu taatusti tämäkin. Pelit ovat jopa hieman liian lähellä toisiaan ja lisä- tai jatko-osan raja häilyy. Graafisesti ne ovat lähes identtisiä ja kärsivät samoista käyttöliittymän kömpelyyksistä. Yksiköiden ja loitsujen kuvauksissa on edelleen yhtä aikaa liikaa ja liian vähän informaatiota. Moninpeli toimi testeissämme hyvin ja mahdollisti paljon uusi tapoja yllättää vastustaja odottamattomilla yksikkövalikoimilla ja taktiikoilla. Ykkösosan kanssa rotujen kokonaismäärä pompsahtaa erittäin korkealle, joten yksikään taistelu ei ole taatusti edeltäjän kaltainen.

Tämä on mainos:

Total War: Warhammer 2:n arvion vaikein osuus on sen hintapolitiikka. Pelinä se on hyvä, ja uusi kampanja tarjoaa selkeämmän maalitaulun neljälle toisistaan selkeästi poikkeavalle rodulle osua. Pelin ydin tuntuu kuitenkin kovin samanlaiselta ykkösosan kanssa käyttöliittymää myöten. Se haluaa näyttäytyä täysin uutena Total War -pelinä, mutta ei aivan onnistu vakuuttamaan tästä sinänsä kattavan sisältönsä puolesta. Jos täysihintaisen pelin ostaminen ei tee liian pahaa lovea kukkaroon tai jos yksi neljästä Fantasy Battlen rodusta on ikiaikainen suosikkisi, Warhammer 2:sta voi suositella varauksessa. Total War -pelien taktiikka- ja strategiapuolen yhdistäminen Warhammerin monipuolisten yksiköiden kanssa toimii edelleen kuin tauti.

Total War: Warhammer IITotal War: Warhammer IITotal War: Warhammer IITotal War: Warhammer II
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Neljä uniikkia rotua, kampanjan selkeä määränpää, vaihtelevammat taistelukartat
-
Kallis, käyttöliittymä osin edelleen kankea
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä