Suomi
Gamereactor
arviot
Rom Extraction

Rom Extraction

Vähän yli vartin mittainen VR-rykäisy

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Virtuaalitodellisuudella on huima potentiaali. Se avaa aivan uudenlaisia ovia esimerkiksi tieteelle, taiteelle, terveydenhuollolle ja peleille. On kuitenkin muistettava, että VR ottaa yhä ensimmäisiä askeliaan. Virtuaalitodellisuuslaitteistojen edelläkävijät HTC Vive ja Oculus Rift on suunnattu ennen kaikkea pelaamiseen. VR-pelikirjastojen syvyyksissä piilee kuitenkin jotain hyvin mätää, joka syö pohjaa koko virtuaalitodellisuudelta ja sen mahdollisuuksilta.

Aloitin ROM: Extractionin pelaamisen vailla mitään ennakkotietoja tai -odotuksia. Tuotoksen läpäisin ensimmäisen kerran noin 20 minuuttia myöhemmin. Kyseessä on yksi sisällöltään köyhimmistä peleistä, joita olen koskaan tavannut. Pelin sisällön niukkuus ei kuitenkaan juuri järkyttänyt, sillä tämä on VR-julkaisuille enemmänkin sääntö kuin poikkeus. Puolivalmiita demoja myydään rahaa vastaan valmiina peleinä VR-markkinoilla jatkuvasti.

Toinen silmiinpistävä VR-trendi on se, että nämä peleinä julkaistavat demot myös usein lupaavat tulevaisuudessa paljon ilmaista lisäsisältöä, kuten vaikkapa lisää kenttiä ja niin edelleen. ROM: Extractioninkin Steam-sivulla luvataan paljon: moninpeliä, uusia karttoja, lisää aseita ja vaikka mitä. Mutta auttavatko tällaiset lupaukset perustelemaan ainuttakaan ostopäätöstä? Mielestäni eivät. Pelin pitäisi toimia jo myyntivaiheessa.

ROM: Extractionin tapauksessa sentään itse pelin runko on erittäin toimiva. Se on lopulta hyvin perinteinen "wave shooter", mutta siinä on paljon lupaavia ja hienosti toteutettuja ominaisuuksia. Vihollisrobotit hyökkäävät joka puolelta, ja virtuaaliräiskijän tehtävä on tuhota ne ennen kuin tulee itse tuhotuksi. Pelaajalla on apuna kolme erilaista työkalua. Vihollisia voi ampua aseella, ja tämän lisäksi pelaaja voi heittää energiapalloja jotka räjähtävät, kun niihin ampuu tehden suurta vahinkoa laajalle alueelle. Heittelyn ja ammuskelun lisäksi soturi voi rajoitetusti hidastaa aikaa, joka helpottaa esimerkiksi energiapalloihin tähtäämistä. Vihollisten lisäksi kentälle ilmestyy myös rajoitetusti erilaisia kykyjä tehostavia kohteita.

ROM: Extraction on teknisesti ja audiovisuaalisesti erittäin pätevästi toteutettu. Kaikki toimii aina vihollisrobottien suunnittelusta ääninäyttelyyn asti erinomaisesti. ROM: Extraction olisi voinut olla todellinen VR-hitti ja suunnannäyttäjä. Mikään ei kuitenkaan pysty pelastamaan julkaisua, jossa on vain muutama ase, jokunen niin sanottu power-up, yksi ainoa kenttä ja vain noin 20 minuuttia pelattavaa. Niin ja oikeastaan vain yksi vihollistyyppi. Parin kympin hintaansa nähden sisällön määrä on ala-arvoisella tasolla jopa suhteessa moniin muihin samantyyppisiin VR-peleihin. ROM julkaistiin jo joulukuussa 2016 ja on todettava, että VR-julkaisut ovat kehittyneet pelkästään tämän vuoden aikana huimasti. ROM:in vertaaminen tuoreimpiin VR-peleihin voikin olla aavistuksen epäreilua.

Tämä on mainos:

Tästä huolimatta ROM: Extractionin kaltaiset häikäilettömän vähäsisältöiset julkaisut ovat äärimmäisen vaarallisia koko VR:n tulevaisuudelle, ja niitä ilmestyy joka päivä lisää. VR-peleille on syntynyt jo lyhyen historiansa aikana erittäin huono maine. Tämän myötä koko virtuaalitodellisuus uhkaa saada maineen onttona hetken villityksenä. Kuka sellaiseen haluaa panostaa useita satoja euroja? Ja mitä tapahtuu huiman potentiaalin teknologialle, jota kukaan ei halua ostaa?

Rom Extraction
HQ
Tämä on mainos:
04 Gamereactor Suomi
4 / 10
+
Hyvä konsepti, näyttävä ja toimiva toteutus
-
Mitätön sisällön määrä
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä