Suomi
Gamereactor
arviot
The Escapists 2

The Escapists 2

Jatko-osa ottaa opikseen alkuperäisen puutteista.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Valinnanvapaus videopelissä on niin sanotusti kaksipiippuinen juttu. Toisaalta valinnanvapaus on erittäin hyvä asia luoden kuvan siitä, että pelaajalla on mahdollisuus hallita tapahtumia. Toisaalta taas liiallinen vapaus luo päämäärättömyyden ja epätietoisuuden tunteen. Tähän kaksinaisuuteen törmäsi myös vuonna 2015 julkaistu The Escapists. Idea oli varsin yksinkertainen: pelaaja on vanki, jonka on määrä paeta vankilasta. Koko komeutta katsottiin ylhäältä alas -kuvakulmasta. Varsinaisen paon pystyi sitten tekemään itselleen joko hyvin helpoksi tai hyvin vaikeaksi.

Jatko-osa haluaa loiventaa laskua pelin pariin. Team 17 on muuttanut alkuperäisen ajoittain hyvinkin anteeksiantamattomia tilanteita käyttäjäystävällisemmäksi. Aiemmin esimerkiksi erillinen tekstilaatikko pulpahti ruudulle silloin, jos johonkin paikkaan ei pelin mielestä saanut mennä tai jotakin asiaa tehdä. Tätä puolta on selvästi järkeistetty jatko-osassa.

Nikkarointi on ehkä eniten muutoksia kokenut osuus. Ennen kyse oli silkasta yrityksestä ja erehdyksestä, mutta nyt kätevästä valikosta näkee heti, millaisia puukkoja tai lapioita tarvitsee. Valikon käyttämisen olisi voinut tehdä helpommaksi, mutta toisaalta se tekee luovasta prosessista paljon suoraviivaisemman: nikkaroitavat tavarat näkyvät selvästi. Tämä onkin tarpeen, sillä pakenemaan ei pääse ilman omaehtoista roinan rakentelua.

Vankilaelämää on helpotettu myös käyttöliittymää muokkaamalla. Esimerkiksi pelaajan saatua tehtävän näkyy kyseinen paikka minimapissa, ja koko prosessin voi mennä tehdä loppuun saakka ilman valikoissa puljaamista. Toteutus on siis tehty mahdollisimman sujuvaksi.

Tämä on mainos:

Helpommin lähestyttävä ei tokikaan merkitse samaa kuin aiempaa helpompi. Opastusosio ei kestä kuin ehkä viisi minuuttia, ja sinä aikana pitäisi sitten oppia perusasiat, joita ovat esimerkiksi liikkuminen, kaivaminen ja kiipeileminen. Sen jälkeen pelaaja jätetäänkin hyvin pitkälti oman onnensa nojaan. Helpommin lähestyttävä merkitsee siis sitä, että kaikki tarjolla olevat keinot on aiempaa helpompi hahmottaa. Se varsinainen vankilapako on edelleen melkoisen työläs homma.

The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2

Itse pakenemista voi suorittaa muun muassa kaivautumalla, seinien läpi kulkemalla, lankoja katkomalla ja tuuletuskanaviin ryömimällä. Nämä ovat jossain mielessä itsestään selviä perustekniikoita: paljon hienostuneempiakin kikkoja on onneksi olemassa. Näitä ovat esimerkiksi valeaidat, malliavainten tekeminen ja tarttumakoukut. Uusien keinojen kokeilemiseen rohkaistaan, eikä vastenmielisiltä tuntuviin toimintatapoihin ole pakko jäädä jumittamaan.

Pakoa suunnitellessa on muistettava sekin, että vangilta ympäristö odottaa tiettyjä suoritteita. Koko päivää ei voi käyttää juonien ja pakoon valmistautuen. Vapaa-ajan ohella on tehtävä töitä, syötävä ateriat, käytävä suihkussa, urheiltava ja osallistuttava vahvuuslaskentaan. Jostain toiminnosta pois jääminen kohottaa vartijoiden valmiustasoa, paitsi vahvuuslaskentaan saapumatta jättäminen aiheuttaa eristykseen joutumisen ja selkäsaunan saamisen. Myöskään muita vankeja tai vartijoita ei kannata liiaksi suututtaa, sillä se tekee omasta elämästä tarpeettoman hankalaa.

Tämä on mainos:

Edellä kuvattu runko ei päde kaikkiin vankiloihin eli pelin kenttiin. Jo pelkästään herätys tapahtuu Centre Perks 2.0:ssa ja Rattlesnake Springsissa eri aikaan kuin Cougar Creek Railroadissa. Tämä tietysti edellyttää erilaista suunnitelmaa vankilapaossa. Joskus on jo valmiiksi tiedossa, että ulkona kiinni jääminen merkitsee välitöntä hyökkäyksen kohteeksi joutumista. Ulos on silti pakko mennä, joten loppuaika paosta muodostuu hiiviskelyksi.

Selkein parannus The Escapists 2:ssa on varmasti ulkoasu. Alkuperäisessä oli omaperäinen pikselityylinsä, ja jatko-osa on onneksi saanut lisää noita pikseleitä käyttöönsä. Lopputuloksena grafiikka on leimallista, mutta aiempaa yksityiskohtaisempaa ja värikkäämpää.

The Escapists 2 ei kuitenkaan sovellu kaikille. Ohjeistuksen vähäisyys sekä toimintojen että odotetun suunnan suhteen aiheuttavat varmasti joissakin ärtymystä. Onneksi kaikki käytössä olevat keinot on tehty paljon aiempaa selvemmiksi, joten niiden hyödyntäminen jää pelaajan vastuulle. Vaikeustaso on pysynyt ennallaan, joten haastetta kyllä riittää.

The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2The Escapists 2
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Palautteesta on otettu opiksi, keinot tehdään selväksi, ulkoasu, edelleen vaikea
-
Näin suuri valinnanvapaus ei sovi kaikille, valikko olisi voinut olla helppokäyttöisempi
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Leevi Rantala

Vankilaelämä Escapists 2:ssa ei vaikuta mitenkään viehättävältä, sillä samat rutiinit toistuvat puuduttavina päivästä toiseen. Tämän tylsyyden johdosta aivot uhkaavat surkastua, mutta tätä voi kuitenkin estää suunnittelemalla kaikessa hiljaisuudessa nerokkaita pakosuunnitelmia. Ovelan livistämisen suunnitteleminen ja toteuttaminen tuottaa vapauden koittaessa hienoja kokemuksia.

Kuten alkuperäisessä arviossa todettiin, pelaaja on aika pian oman onnensa ja kekseliäisyytensä varassa. Vankilojen tavat aina varitjoiden aikatauluja myöten joutuu opettelemaan itse. Mitkä ovat hyödyllisiä vempeleitä pakenemisen kannalta? Mitä niiden rakentamiseen tarvitaan? Minkä kuljettamisesta narahtaa metallinilmaisimissa? Näihin ja moniin muihin joutuu etsimään itse vastaukset, mitä pidän pelkästään hyvänä asiana. Se pakottaa tutkimaan ja kokeilemaan uusia asioita. Varomaton ei kannata kuitenkaan olla, sillä pahimmassa tapauksessa päätyy miettimään syntyjä syviä eristyssellin syövereihin.

Pelistä löytyy runsaasti erilaisia vankiloita, kuten esimerkiksi vankileiri, aavikolla sijaitseva vanha linnoitus sekä kuuluisasta Area 51:stä vaikutteita saanut tukikohta. Näiden lisäksi käpälämäkeen voi yrittää erilaisista vankikuljetuksista, joita tehdään junalla, valtamerialuksella sekä lentokoneella. Siinä missä perinteiset poset ovat suuria hiekkalaatikoita, ovat nämä vankikuljetukset pieniä pulmapähkinöitä. Jälkimmäisistä voi yrittää karkuun ainoastaan ennalta määritetyillä tavoilla, joiden toteuttamisiin annetaan hyvät vinkit. Jokaisesta vankilasta löytyy myös pari ainutlaatuista pakenemistapaa, joiden lisäksi karkuun voi köpötellä vaikkapa kaivamalla itsensä ulos. Osa pakenemisista vaatii kaverin, mutta kirjoittamisvaiheessa linjoilla oli kovin yksinäistä. Todennäköisesti tilanne korjaantuu julkaisun jälkeen.

En ole pelannut ensimmäistä osaa, mutta Escapists 2 oli minulle todella positiivinen tuttavuus. Erilaisia vankiloita löytyy tarpeeksi ja samastakin linnasta on hauskaa löytää erilaisia tapoja paeta. Toki pelistä löytyy myös hieman motkotettavaa, esimerkiksi varusteiden väsääminen on turhan monen painalluksen takana PS4:llä. Lisäksi en onnistunut mitenkään korjaamaan pakovälineitä, mikä olisi ollut erittäin hyödyllistä useampaankin otteeseen. Näistäkin huolimatta Escapists 2 on mainio hiekkalaatikkopeli myös kotikonsoleille.

8/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
The Escapists 2 tulossa Switchille

The Escapists 2 tulossa Switchille

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Team17 ja Mouldy Toof Studios ovat ilmoittaneet The Escapists 2:n olevan tulossa Nintendo Switchille 11. tammikuuta. Mukana on toki paikallinen kahden pelaajan moninpeli...

0
GR Livessä The Escapists 2

GR Livessä The Escapists 2

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

GR Livessä koetetaan tänään paeta, sillä työn alla on haastava The Escapists 2. Liity mukaan katsomaan ja kommentoimaan klo 17:00 täällä.



Ladataan seuraavaa sisältöä