Suomi
Gamereactor
arviot
Nioh

Niohin moninpeli

Joskus samuraikin kaipaa seuraa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Team Ninjan Dark Soulsista ja Ninja Gaidenista ammentava osittain historiallinen samuraipeli Nioh julkaistiin 9. helmikuuta 2017. Arvion voi lukea täältä, ja vinkit alkuun pääsemiseksi kannattaa katsastaa täältä. Peliä on päivitetty säännöllisesti julkaisun jälkeen, ja toukokuun alku toi vihdoinkin linjoille odotetun pelaajat toisiaan vastaan asettavan niin sanotun PvP-päivityksen. On siis tullut aika tarkastella Niohin moninpelitoimintoja erikseen.

Yksin pelatessa näkee pitkin maastoa punaisia hautoja, joihin on isketty miekka pystyyn. Omissa peleissään kyseisissä paikoissa kaatuneita kanssapelaajia voi kutsua tekoälyn ohjastamina omaan peliin. Tämä käynnistää automaattisesti taistelun, jonka voittamisen seurauksena maahan putoaa tavallisesti erittäin runsaskätisesti edesmenneen pelaajan varusteita ja aseita. Eräs parhaimmista keinoista korkean tason tavaroiden saamiseksi onkin juuri näiden punaisissa haudoissa lepäävien vainajien piekseminen.

Varsinaisen tarinan läpäisyssä menee noin 60 tuntia aikaa, ja noita tunteja voi halutessaan monipuolistaa kutsumalla omaan peliinsä vierailevia ihmisapureita verkon kautta. Tehtäviin ripotelluilla alttareilla rukoilun yhteydessä voi uhrata ochoko-kupin, jonka jälkeen peli alkaa etsiä sopivaa seuraa. Nämä savikupit toimivat melkein täsmälleen samoin kuin Dark Souls III:n ember-esineet ja Bloodbornen insight-tavarat. Avustajia peli hakee niistä pelaajista, jotka ovat tehtävien välillä olevassa karttanäkymässä valinneet Torii Gate -valikon ja sieltä kohdan random encounters. Tavallisesti apua haetaan ennen kaikkea Niohin moniin pomotaistoihin.

Kaverin kanssa pelatessa on syytä huomioida muutama asia. Jo nyt verkossa on pelaajien kesken muodostunut eräänlainen käytösetiketti. Peliin tullessa sekä vierailija että isäntä yleensä kumartavat toisilleen, ja tehtävän suorittamisen jälkeen on paikallaan tehdä uudestaan kumarrus, tai vaikka heiluttaa kättään ennen poistumista. Pelaamisen aikana maahan putoavat esineet on kummankin poimittava itse. Tehtäviin ripotelluilla tallennusalttareilla voi vierailla vain kerran vierailijan mukana ollessa. Avustajan oma kokemustaso tasoittuu isännän tasoa vastaavaksi. Yhteistyö loppuu odotetusti joko jommankumman pelaajan kuolemaan, tai tehtävän loppuun saattamiseen. Parhaimmat palkinnot vierailija saa tietenkin silloin, kun tehtävä ei jää kesken.

Tämä on mainos:

Peliin saapuvan vierailijan ainoana vaatimuksena tuntuu olevan se, että hänen on jo täytynyt omassa pelissään läpäistä kyseinen tehtävä itse. Moinen ratkaisu on sanalla sanoen kummallinen, koska se käytännössä estää Niohin pelaamisen alusta loppuun hyvässä seurassa kaverin kanssa. Pelin asetusvalikosta voi asettaa aktiiviseksi salasanan, jolla omaan peliin pääsevät vain ne, joilla on käytössään sama salasana. Toiminto on lainattu sellaisenaan From Softwaren Souls-peleistä.

NiohNiohNiohNioh

Kesken tehtävän avuksi rientämisen ohella voi myös pelata toisen kanssa jonkin tietyn tehtävän alusta loppuun. Tämä tosin edellyttää sitä, että molempien on pitänyt jo valmiiksi läpäistä pelattava kenttä. Toiminto on Torii Gaten valikossa nimellä Yokai realm with a companion. Tässä tilassa pelaaminen ei lopu isäntäpelaajan kuolemaan. Taistelijaparilla on yhteinen elämäpalkki, joka lyhenee toisen kuollessa. Kun tämä palkki putoaa nollaan, peli päättyy. Tämä Yokai realm with a companion on ylivoimaisesti kaikkein tylsin osuus moninpelissä, eikä sitä jaksakaan pelata kuin sen pakollisen pokaalin avaamisen verran. On paljon mukavampaa mennä oikeasti apua tarvitsevien tueksi random encounters -toiminnolla tai vaihtoehtoisesti saada jeesiä itse.

Karttavalikossa on Torii Gaten ohella Hidden Teahouse, jossa kannattaa vierailla säännöllisesti. Moninpelitoimintoja käyttäessä kerätään samalla glory-pisteitä, joilla saa ostettua kaikenlaista hyödyllistä. Erityisesti pelin alkuvaiheessa kannattaa ostaa glory-pisteillä lisää ochoko-kuppeja, jotta pystyy halutessaan kutsumaan apua omaan peliinsä. Toinen suositeltava ostos on summoning candle, jolla voi kuoleman jälkeen kutsua takaisin amrita-pisteensä ilman, että tarvitsee juosta uudestaan kuolinpaikkaansa pojoja poimimaan. Tämä helpottaa erittäin paljon toimintaa varsinkin tarinan loppupään pidemmissä tehtävissä. Amrita puolestaan toimii Niohin yleisvaluuttana siinä missä sielut Dark Soulsissa ja verihäiveet Bloodbornessa.

Tämä on mainos:

Hidden Teahousessa on myös erikoinen klaanitaisteluosio. Täällä pelaajan kannattaa valita klaani, jota sitten "palvelee" samuraiperinteen mukaisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että noin kerran viikossa tarkistetaan, minkä klaanin jäsenet ovat hankkineet verkossa eniten glory-pisteitä. Suosituin ja suurin klaani näyttäisi olevan tällä hetkellä Toyotomi, johon kuulumalla jokainen pelaaja kerää automaattisesti 10% lisää amritaa ja rahaa. Muilla klaaneilla on omanlaisensa lisäbonukset, kuten esimerkiksi Tokugawan klaaniin kuulumalla elixir-esineen käyttö on peräti 25% tehokkaampaa.

Ehkä merkittävin ero Niohin ja From Softwaren Souls-pelien välillä on se, ettei muiden peliin voi tunkea kutsumattomana vieraana. Toisin sanoen niin sanottu "inveidaaminen" ei ole mahdollista. Pelaajien keskinäiset kahinat pidetään selvästi erillään omassa osiossaan. Jo aiemmin mainitun karttanäkymän Torii Gate -valikossa on nyt myös Battle eli ne odotetut pelaajien väliset kahinat. Valittavana ovat 1 vs. 1 ja 2 vs. 2 -kamppailut. Tappelut käydään muutamalla erilaisella areenalla. Ottelut ovat sanalla sanoen nopeita: koko homma saattaa olla ohi alle kahdessa minuutissa. Taktiikkana tuntuisi olevan nopealla aseella agressiivisesti päälle ryntääminen. Vahvimmilla ovat tietysti kokeneet samurait, sillä taistoihin viedään se tarinatilassa kehitetty hahmo. Mahdollisesti aikaa myöten pelaajat oppivat taktikoimaan ja kyttäämään vastustajiaan, mutta toistaiseksi meno on verkossa hyvinkin suoraviivaista. Voitosta irtoaa melkoinen tukku glory-pisteitä Hidden Teahousessa käytettäväksi. Näin ollen PvP helpottaa itse tarinassa etenemistä, koska glory-pisteillä saa ostetuksi matkantekoa helpottavia käyttöesineitä.

Kokonaisuutena ajan kuluessa saatujen päivitysten seurauksena voidaan sanoa, että Niohin verkkotoiminnot toimivat sujuvasti. Selkein puute on se, että avuksi kutsuttavan kaverin on täytynyt jo suorittaa kyseinen tehtävä omassa pelissään. Niin sanotuissa PvP-matseissa esiintyy välillä ottelun pilaava määrä viivettä. Toisaalta kohtaamiset ovat niin lyhyitä rykäisyjä, ettei moista ehdi surra muutamaa minuuttia kauempaa. Muissa pelimuodoissa verkkoviivettä näkee vain harvoin, ja silloinkaan "lagi" ei tahtia haittaa. Yksinkertaisuuden ja jopa liiallisen vauhdin vuoksi pelaajat toisiaan vastaan asettava PvP on ehkä Niohin moninpelikattauksen sitä heikompaa antia. Toisaalta sekin toimii riittävän hyvin, eikä missään nimessä rampauta kokonaisuutta.

NiohNiohNiohNioh
HQ
HQ
HQ
08 Gamereactor Suomi
8 / 10
+
Nopea seuranhaku, ei "inveidaajia", hyötyä myös vierailijalle
-
Aito co-op alusta loppuun ei mahdollista, PvP-matsit ovat ohi liian nopeasti, ajoittainen verkkoviive
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Nioh tulossa Xbox Onelle?

Nioh tulossa Xbox Onelle?

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Sony ja Team Ninja julkistivat Nioh 2 -pelin kesäkuun E3-messuilla. Näyttää kuitenkin siltä, ettei julkaisu ole vielä lähimaillakaan. Odotellessa Koei Tecmo saattaa...

0
Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

Nioh myynyt yli kaksi miljoonaa kappaletta

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Team Ninjan Souls-like-samuraipeli Nioh on osoittautunut mukavaksi menestykseksi. Tekijät yhdistivät Ninja Gaidenia Dark Soulsiin tyylillä, joka on tuonut kassaan tuottoa...



Ladataan seuraavaa sisältöä