Suomi
Gamereactor
arviot
Blaster Master Zero

Blaster Master Zero

8-bittinen Mass Effect tekee paluun.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

90-luvun alussa Sunsoft julkaisi Euroopassa kaksiulotteisen tasoloikkaa ja ammuskelua yhdistelevän tieteispelin Blaster Master. Nyt tämä menneiden aikojen helmi on tehty uusiksi päivitettynä versiona nimellä Blaster Master Zero. Peli julkaistiin 9. maaliskuuta sekä Switchille että Nintendo 3DS -käsikonsolille. Kymmenen euron huokealla hinnalla Blaster Master Zero on pakko-ostos kaikille retroilevien latauspelien ystäville.

Jason Frudnick on tiedettä harrastava nörtti, jonka lemmikkisammakko Fred pääsee karkuun. Poika lähtee perään nähdäkseen, kuinka Fred loikkaa violettiin rööriin kadoten sen sileän tien. Jason hyppää perään löytäen itsensä maan alta suurella tykillä siunatun auton vierestä. Masiinan kyljessä lukee Sophia III, joten tiedenörtti ei voi tehdä muuta kuin hypätä puikkoihin ja lähteä etsimään sammakkoaan. Matkan varrella vastaan tulee toinen toistaan kauheampia mutantteja. Seuraa pitää vaalea Eve, jolta Jason saa vinkkejä Fred-sammakon mahdollisesta olinpaikasta.

Tarina on käytännössä täsmälleen sama kuin silloin joskus vajaa 30 vuotta sitten, ja aivan yhtä naurettava. Homman nimi on kuitenkin pelattavuus, ja siihen pelaaja heitetäänkin alusta alkaen. Alkuvalikon opastuskuvaa lukuun ottamatta mitään ei opeteta ennen kuin vasta noin 90 minuutin pelaamisen jälkeen Even suulla. Toisin sanoen opastusosio on aivan väärässä paikassa, koska pelaaja on jo joutunut opettelemaan kaiken itse päästäkseen tarinassa kyseiseen pisteeseen.

Varsinainen toiminta vaihtelee kahden erilaisen pelaamisen välillä. Autolla tasoloikitaan kaksiulotteisissa maisemissa jokseenkin avointa maailmaa tutkien. Kaikkiin paikkoihin ei pääse heti, vaan ne edellyttävät auton päivittämistä uusilla kyvyillä Metroid-peleistä opitun mallin mukaisesti. Välillä Jason jalkautuu luolastoihin, jolloin kuvakulma vaihtuu isometriseen ammuskeluun. Viholliset pudottavat ajoittain päivityksiä, joilla Jasonin ase päivittyy. Taso kuitenkin laskee, jos ottaa osumaa. Tämä pakottaa olemaan varovainen, sillä eteneminen on toki helpompaa päivitetyillä tussareilla. Melkoisen usein tällainen luolasto päättyy isokokoiseen pomovastukseen, jonka kaataminen on eeppinen tapahtuma. Jostain mystisestä syystä kaikista luolastoista ei pääse automaattisesti ulos lopun saavutettuaan, mikä pakottaa palaamaan takaisin nyt jo täysin tyhjennetyissä käytävissä samoillen. Tietyn pisteen jälkeen sekä auto Sophia III että Jason ovat niin korkealle kehittyneitä, että vain harva vihollinen pystyy laittamaan oikeasti hanttiin. Tähän on harmillisesti luettava mukaan myös muuten niin vaikuttavat pomotaistelut.

Tämä on mainos:

Blaster Master Zero jakautuu kaikkiaan yhdeksään erilaiseen alueeseen, joista viimeinen on "salainen" ja edellytys niin sanotun oikean loppuratkaisun saavuttamiseksi. Alueiden välillä liikutaan edes takaisin, ja tässä korvaamattomaksi avuksi tulee karttanäkymä. Moista ylellisyyttä ei alkuperäisessä pelissä ollut, mutta nyt kartta poistaa turhan harhailun kokonaan. Hieman päätään käyttämällä on hyvin vaikeaa jäädä jumiin Blaster Master Zerossa. Omasta vauhdista riippuen läpäisyssä kestää 4-8 tuntia, joka on 10 euron retroilevalle latauspelille erittäin passeli kesto.

Ohjaus on pääasiassa sujuva, mutta ehkä hieman liian liukas Switchin Pro Controllerilla pelatessa. Autolla tulee varsinkin alussa pudottua kielekkeiltä, koska tatin työntäminen tuottaa odottamattoman suuren liikkeen ruudulla. Jalkaisin taisteltaessa voi ampua kahdeksaan ilmansuuntaan, joka on ristiriidassa vapaasti pyörivän Pro Controllerin analogitatin kanssa. Tästä seuraa, että varsin usein tulitoiminnan tähtäystä on hienosäädettävä oikean summittaisen rintamasuunnan lisäksi.

Blaster Master Zero on ajateltu käsikonsolilla pelattavaksi, joten sen tallennusjärjestelmä on erittäin armelias alkuperäiseen peliin verrattuna. Sinne tänne maailmaan sijoitetut tallennuspisteet ovat pääasiassa juuri oikeissa paikoissa, ja sen lisäksi tilanteen voi tallentaa itse koska tahansa. Pelillä on kuitenkin mittaa sen verran, ettei sitä yleensä tule kertaistumalla läpäistyä. Tämä oli silloin joskus 25 vuotta sitten Blaster Masterin suurin yksittäinen puute.

Audiovisuaalisesti Blaster Master Zero on mielenkiintoinen sekoitus 8-bittistä estetiikkaa ja moderneja kikkoja. Palikkamainen grafiikka on pääasiassa värikästä ja selkeää. Varsinkin veden käyttäytymisestä huomaa, ettei moderneja keinojakaan ole kaihdettu. Jokaisella yhdeksällä alueella on oma teemansa, joka pitää sekä silmät että korvat tyytyväisenä eikä monotonisuus pääse iskemään. Musiikki ja äänitehosteet ovat pääosin suoraa lainaa alkuperäisestä pelistä, mutta grafiikan ohella myös niihin on tehty maltillisia uudistuksia ja lisäyksiä.

Tämä on mainos:

Ainoa täysin turha lisä on paikallinen moninpeli. Ykköspelaaja ohjaa Jasonia joy-conilla, ja toinen saa kunnian tähtäillä omalla joy-conillaan ruudulla nähtäviä pahiksia. Tähtääjän roolin pelaaminen on tylsää, eikä moista apua edes tarvitse. Blaster Master Zero on riittävän armelias vaikeustasossaan jo muutenkin.

Blaster Master Zero on malliesimerkki siitä, miten latauspeli tehdään oikein. Sen ohjaus on sujuvaa ja toiminta vaihtelevaa. Maailman tutkimisessa on löytämisen riemua ja jatkuvan edistymisen tunnetta. Kymmenen euron hinta huomioiden pelillä on kestoa juuri sopivasti. Tekijät ovat ymmärtäneet, mikä teki alkuperäisestä Blaster Masterista klassikon, vain hioen ja laajentaen jo olemassa olevaa pohjaa.

Blaster Master ZeroBlaster Master Zero
HQ
HQ
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Napakka ohjaus, vaihtelu autoilun ja jalkaisin liikkumisen välillä, hinta, pomotaistot
-
Opastusosio on väärässä paikassa, turha moninpeli, kaikista luolastoista ei pääse automaattisesti ulos lopun saavuttamisen jälkeen
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä