Suomi
Gamereactor
arviot
Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Uusin tasku-Mario yhdistää kaksi peligenreä ja maailmaa yhteen. Tyylikkään paperikuoren alle kätkeytyy runsaasti seikkailua, reaktiominipelejä ja kevyitä roolipelielementtejä.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Uudelta Mario-peliltä voi aina odottaa nopeatempoista toimintaa ja monipuolista seikkailua rikkaissa maailmoissa. Mario & Luigi: Paper Jam Bros. -pelin käynnistettyäni pettymys löi kuitenkin minua märällä rätillä suoraan kasvoihin. Peli käynnistyy tyypillisellä kohelluksella, jossa Luigi tipauttaa paperi-Marion maailman sisältämän kirjan lattialle. Kirjan tipahtaminen saa aikaan reaktion, jonka takia paperimaailman hahmot levittäytyvät pitkin Marion ja Luigin asuinseutua. Mariolla ja Luigilla on kädet täynnä hommia yrittäessään pistää kuriin kahden eri maailman viholliset. Tämä tarkoittaa tietysti myös sitä, että molempien maailmojen prinsessat tarvitsevat pelastusta. Mario ja Luigi saavat paperisesta Mariosta oivan apurin yrittäessään palauttaa maailmaan järjestyksen. Idea kuulostaakin lähtökohdiltaan sympaattiselta ja mielenkiintoiselta.

Ensimmäiset 15 minuuttia pystyin kuitenkin vain painamaan a-nappia, jotta taustatarina rullaisi eteenpäin. Tekstin lapsellisuuden taso oli kuin ala-asteen kotiläksyaineessa ja hahmojen puheet oli korvattu epämääräisillä polotuksilla ja miimityksillä. Kun vihdoin selvisin itse peliin, sillä olisi ollut paljon hyvitettävää. Ikävä kyllä tilanne ei juurikaan parantunut. Mariota ja Luigia ohjaillaan samanaikaisesti yläkulmaan liimatun kameran näkövinkkelistä 3D-maailmassa. Maailmat kuitenkin tuntuvat varsin tyhjiltä satunnaisia vihollisia tai senhetkiseen tehtävään liittyviä hahmoja lukuun ottamatta. Kerättäviä kolikoita, joita löytyy klassisista päällä pukattavista laatikoista tai maassa kasvavista kukista, on ripoteltu vain sinne tänne suhteessa kenttien suuruuteen.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Pelissä ei tyypilliseen Mario-pelien tapaan voiteta vihollisia vain hyppäämällä niiden päälle, vaan kilpikonnaan tai muuhun tuttuun vihulaiseen törmätessä avautuu erillinen taistelujärjestelmä. Suoraan liian monista roolipeleistä repäisty vuoropohjainen taistelu käydään valitsemalla jokin omista hyökkäysominaisuuksista ja kohde vihollisista tälle hyökkäykselle. Tämän jälkeen vain painetaan hahmolle määrättyä nappia oikealle hetkellä tai tarvittaessa rytmissä saadakseen maksimaalinen vahinko. Samaisesta napista toimii myös puolustus, jolloin on mahdollista vaikuttaa kuinka paljon vahinkoa - jos ollenkaan - hyökkääjä saa sankareihin aikaiseksi.

Tämä on mainos:

Voitetuista taisteluista saa kokemuspisteitä, joilla omien hahmojen tasot karttuvat. Mitä korkeammalla tasolla hahmo on, sitä enemmän sille voi valita erilaisia apuja kuten kestävyyttä tai tehokkaampaa lyöntivoimaa. Maailmoista kerätyistä kolikoista on taas hyötyä ostaessa hahmoilla parempia tarvikkeita. Esimerkiksi uudet kengät ostamalla vihujen päälle hyppäämisellä tekee enemmän vahinkoa ja niin edelleen.

Yksinkertainen mekanismi on hyvä teoriassa, mutta paperi-Mariossa se on vain liian simppeli ja tylsä. Vaikka erilaisia aseita, hyökkäyskuvioita ja vihollisia tulee vastaan paljon pelin edetessä, itse pelaaminen pysyy samana, mikä ainakin minussa sai aikaan tylsistymistä ja sitä kautta turhautumista. Näin yksinkertainen mekanismi toi mieleen vain Speden Spelit -tyylisen reaktiopelin, joka alkoi toistamaan itseään pahemman kerran jo muutaman taistelun jälkeen. 3DS-laitteesta löytyy kuitenkin kosketusnäyttö ja runsaasti nappeja, joten peli tuntuu aliarvioivan omaa pelialustaansa ja pelaajaansa.

Pientä toivoa monipuolisemmasta pelielämyksestä antoi jättiläismäisiä paperivihulaisia vastaan taistelu. Näissä erillistaisteluissa pelaaja pääsee itsekin ohjaamaan jättiläismäistä Mariota ja taistelu käydään kolmannesta persoonasta. Vapaasti liikuteltava Mario voi töniä vihollisen nurin, jonka jälkeen voi pompata sen päälle viedäkseen tältä energiaa. Nämä tönimistaistelut piristivät kummasti muuten kovin puuduttavaa yhden napin painelua ja olisin toivonut pelin tarjoavan niitä enemmän.

Graafisesti peli on sentään tutun turvallista Mario-laatua. Monenlaiset örvelöt ja värikkäät maailmat piirtyvät 3D-ruudulle terävinä ja luovat sympaattista tunnelmaa. Selkeät värierot ja monenlaiset tavarat maailmassa auttavat löytämään helposti kohteita, keräilytavaraa ja eteenpäin vieviä päämääriä. Sanon tämän silläkin varauksella, että itse jumituin pelissä päälle viiden tunnin tahkoamisen jälkeen kohtaan, mistä en yksinkertaisesti jaksa enää etsiä ratkaisua eteenpäin.

Tämä on mainos:

Toki myönnän, että odotin ennakkoon kovin erilaista peliä. Siltikin Mario & Luigi: Paper Jam Bros. ei loppujen lopuksi voittanut minua puolelleen. Hienoista grafiikoista ja monipuolisista tavaravalikoimista huolimatta pelin ydin on aivan liian yksinkertainen ja itseään toistava tylsyys, jota kovin päälle liimatun oloinen Amiibo-tuki ei paranna. Hauska ajatus yhdistää paperinen maailma 3D-maailmaan kärsii liian lapsellisesta lähestymistavasta ja kliseisistä vitseistä. Mistään raskaasta tai väkivaltaisesta pelistä ei ole kyse, joten kevyen roolipelin ystäville pelistä varmaan riittää mielekästä tekemistä pitemmäksikin aikaa. Ja tietenkin Mario-fanit voivat suosiolla lisätä pisteen tai pari arvosteluun. Uskon kuitenkin, että tämä peli voi olla monelle pienelle pelimaailmaan tutustuvalle se tärkeä ponnahduslauta kohti vakavasti otettavia roolipeliseikkailuja.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Mario & Luigi: Paper Jam Bros.
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Tunnelmallinen grafiikka, Mario-maailman rikkaus, helppo lähestyminen roolipelaamiseen
-
Liian lapsellinen, liian yksinkertainen, liian itseään toistava
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

2
Mario & Luigi: Paper Jam Bros.Score

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

ARVIO. Kirjoittaja Ossi Mykkänen

Uusin tasku-Mario yhdistää kaksi peligenreä ja maailmaa yhteen. Tyylikkään paperikuoren alle kätkeytyy runsaasti seikkailua, reaktiominipelejä ja kevyitä roolipelielementtejä.

0
Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

Mario & Luigi: Paper Jam Bros.

ENNAKKO. Kirjoittaja Martin Eiser

Veljesten kohtaaminen kahden roolipelimaailman sekoituksessa tietää 3DS:lle sen kolmatta Mario-henkistä ropellusta.



Ladataan seuraavaa sisältöä