Suomi
Gamereactor
arviot
Call of Duty: Black Ops II

Call of Duty: Black Ops II

Se on taas se aika vuodesta. Pelialan myyntijättiläinen on palannut, mutta tällä kertaa futuristisemmassa kuosissa. Arviotehtävä lankesi Ruotsin Gamereactor-toimituksen Mathias Holmbergille.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Los Angeles on liekeissä. Asfaltti on värjäytynyt punaiseksi ja valkoiset pilvet mustuvat pilvenpiirtäjistä nousevasta sankasta savusta. Räjähdykset vievät ensin näön, sitten kuulon. Kun valtatie sortuu, tunnen rytinän kehoni lävitse ja kuulen kuinka tuhansia tonneja metallia murskautuu betonilaattojen alle. Olen taistelun keskipisteessä.

Toki vastaavaa nähty ennenkin ja näissä juoksuhaudoissa on ehditty elää, mutta nyt tilanne on hieman erilainen. Taistelukentällä on solttuja, jotka pystyvät muuttumaan näkymättömiksi, ja aseita, jotka näkevät seinien läpi. Yllä pörrää satoja kauko-ohjattuja lennokkeja, jotka peittävät auringon taakseen ja ampuvat avuttomia siviilejä. Robottikarhut mellastavat ja ampuvat ohjuksia päin kolossaalisia tankkeja. Tämä on digitaalinen sotakenttä, mutta tuho on suurempaa kuin koskaan aiemmin. Eletään vuotta 2025, joten tervetuloa tulevaisuuteen - tervetuloa Call of Duty: Black Ops II:een.

Tiedän olevani vähemmistössä myöntäessäni pitäneeni viime vuosien Call of Duty -pelien yksinpelikampanjoista. Ne ovat aina olleet yhtä ilotulitusta elokuvamaisine toimintakohtauksineen, joissa parrakkaat äijät pistävät pahiksia päin näköä isoilla tykeillä. Treyarch kurkotti vielä korkeammalle Call of Duty: Black Opsin tarinalla, joka oli synkkä ja uskottava, ja näin parempi kuin Infinity Wardin Modern Warfaret.

Call of Duty: Black Ops II
Tulevaisuuden Call of Duty on kuin Modern Warfare 3, mutta varusteita on enemmän ja ne ovat edistyneempiä.
Tämä on mainos:

Treyarchin onnistumisen jälkeen odotin innolla Black Opsin jatko-osaa, jossa tarina pyörii taas Alex Masonin ja kumppaneiden ympärillä. Salaliittoteoriat ja olemassa olevat konfliktit on nyt kuitenkin korvattu karismaattisella Raul Menendezillä. Pahis punoi juoniaan jo kylmän sodan aikana, ja ne puhkeavat kukkaan vuonna 2025, jolloin Alexin poika David joutuu pelastamaan tilanteen.

Isän ja pojan tarinat kerrotaan rinnakkain, ja ne punotaan lopussa yhteen mojovalla tavalla. Tästä huolimatta, vaikka Call of Duty: Black Ops II:n huipennus onkin jännittävä, ei juonessa ole kehumista. Kaikki 1980-luvulle sijoittuvat tehtävät ovat Frank Woodsin Davidille kertomia takaumia, ja kun tulee "suurien paljastusten" aika, ovat kaikki arvanneet ne jo etukäteen. Tarinaan jää sekä avoimia kysymyksiä että repsottavia aukkoja, joita ei edes koeteta paikata.

Call of Duty: Black Ops II
Menendez on kuin sarjispahis, joka ammentaa inspiraationsa Heath Ledgerin Jokerista.

Alustava suitsutus pelistä keskittyi siihen, kuinka pahis on onnistunut nappaamaan armeijan vermeet käyttöönsä ja kääntänyt ne omistajiaan vastaan. Tämä on kuitenkin tarinan loppupiste, ja siihen päästään vasta kahlaamalla viiden todella tylsän tunnin lävitse. Oli kyseessä sitten latinalais-amerikkalaisissa kaupungeissa juoksentelu kylmän sodan aikaan tai terroristien tykittäminen tulevaisuuden tanssiklubeissa jumputtavan diskomusan tahtiin, tuntuu Black Ops II melkein parodialta pelisarjastaan.

Tämä on mainos:

On suuri harmi, ettei kampanja yllä siihen potentiaaliin, jota tulevaisuus tarjoaa. Yhdessä kohdassa liidetään mekaanisilla siivillä ja hyökätään sotilastukikohdan kimppuun taivaalta, kun taas toisessa otetaan nelijalkaisen sotakoneen ohjakset, mutta nämäkin ovat putkeen rakennettuja, käsikirjoitettuja kohtauksia, joissa ei ole tilaa luovuudelle.

Call of Duty: Black Ops II
Black Ops II:ssa on brutaaleja kohtauksia, mutta grafiikkateknologia on jäänyt kilpailijoista jälkeen.

Tiukasti ohjattu toiminta on tyypillistä Call of Duty -sarjalle, eikä siinä ole itsessään vikaa, mutta Black Ops II:ssa käsikirjoitus on jäänyt hiomatta, ja pelaaja kuolee uudestaan ja uudestaan vain siksi, että ei suorittanut tehtävää juuri pelin haluamalla tavalla.

Toisaalta avoimet tehtävät olisivat saattaneet olla vielä suurempi virhe. Yhdessä vapaammassa osuudessa ratsastetaan aavikolla ampumassa tankkeja ja helikoptereita, ja se on varmasti kampanjan heikoin kohta. Kenties Call of Duty -kaava ei vain toimi ulkona näkymättömillä seinillä varustetussa putkessa, jonka sisällä kaikkea saa ampua.

Call of Duty: Black Ops II
Ajoneuvo-osuudet ovat naurettavan huonoja ja autot lentelevät kuin ilmapallot.

Kampanjassa on kuitenkin pari hetkeä, jotka erottavat sen edeltäjistään - Mass Effect -henkisillä valinnoilla. Kaikkien päähenkilöiden lopulliseen kohtaloon voi vaikuttaa, ja jotkut valinnoista aiheuttavat odottamattomia seuraamuksia. En ole aiemmin pistänyt Call of Duty -peliä paussille analysoidakseni tilannetta, mutta nyt näin täytyi tehdä pariin kertaan. Ensimmäisellä pelikerralla joitain valintoja tulee myös tehtyä huomaamattaan.

Vaikka kampanja ei tehnytkään suurta vaikutusta, lähdin toiselle rundille heti lopputekstien jälkeen vaikutusmahdollisuuksia kokeillakseni. Eri valinnoilla peli voikin johtaa selvästi erilaisiin tuloksiin, mutta siinä juostaan silti samojen kenttien läpi ja ammutaan samoja anonyymejä solttuja.

Kampanjan säikeisiin kietoutuvat myös uudet Strike Force -tehtävät. Pelin aikana avataan lyhyempiä rupeamia, jotka tapahtuvat David Masonin seikkailuiden rinnalla, ja päätarina muuttuu näissä suoriutumisen mukaan. Strike Force on kunnianhimoinen idea ja mielenkiintoinen mekaniikka. Solttujen välillä voi hyppiä kätevästi silloin, kun täytyy olla useammassa paikassa yhtä aikaa.

Strike Forcen ongelma vain on siinä, että se tuntuu monesti yhteispeliä varten suunnitellulta, mutta sitä pelataan silti yksin. Yhdessäkin tehtävässä pitää suojella kolmea pistettä, mutta se on korkeammilla vaikeustasoilla lähes mahdotonta, kun vihollisia pukkaa joka suunnasta. Vaikeustasoa ei myöskään voi muuttaa pääkampanjan tapaan, ja muutaman mokan jälkeen päätarina kärsii kämmien seurauksena.

Call of Duty: Black Ops II
Tulevaisuuden robottiavusteista korttelisotaa.

Onneksi Call of Duty: Black Ops II:n todellinen ydin ei ole yksinpelikampanjassa. Sen moninpeliosuus on juuri niin koukuttava, rikas ja tiivistunnelmainen kuin voisi olettaa, ja siinä myös hyödynnetään uutta aikakautta paremmin. Hahmon tuunaaminen ei ole ollut näin hauskaa sitten ensimmäisen Modern Warfaren.

Yksi syy on etu- ja asejärjestelmien uusimisessa. Varustekokonaisuus kootaan kymmenellä pisteellä, ja jokainen ase, lisäosa, etu ja kranaatti maksaa yhden pisteen. Näin jokainen saa tehdä haluamansa sekoituksen kaikille yhteisen kattorajan puitteissa.

Call of Duty: Black Ops II
Kaikki klassiset pelimuodot tekevät paluun ja niitä voi tietysti säätää omalle porukalle sopiviksi.

Uusien aseiden, esineiden ja palkintojen kanssa on kuin lapsi karkkikaupassa, mutta kaikkein edistynein kama ei välttämättä uppoa veteraaneille. Saa nähdä, kuinka yhteisö ottaa vastaan uudet tehnohärvelit (kuten vastustajia paikallisesti hidastavan energialähettimen), mutta minulle tämä on jännittävin CoD-moninpeli vuosikausiin.

Toinen merkittävä uudistus on kill streakien eli tappoputkien poistuminen. Näiden tilalla ovat yleisemmin pisteiden keräilystä palkitsevat score streakit, joten metsästyskoiriin ja helikoptereihin pääsee nyt käsiksi useammilla tavoilla. Call of Duty Eliten käyttäminen tekee tilastojen ja klaanien seuraamisesta todella helppoa, ja se tukee myös toiminnan esittelyä livenä Youtubessa. Pelaajat voivat lisäksi nauhoittaa kommentaaria matseihinsa.

Call of Duty: Black Ops II
Moninpelissä toimintaan voi hypätä kavereiden kanssa. Parilla matsilla saa liigasijoituksen, josta lähteä parantamaan.

Viimeinen kolmannes Call of Duty: Black Ops II:sta ovat tietenkin zombit. Aivan kuten viime kerralla, niitä vastaan voi taistella kolmen kaverin kanssa, mutta nyt meininki on entistäkin kunnianhimoisempaa, sillä moodi perustuu avoimeen kaupunkiin nimeltä Tranzit. Pelaajat etenevät raunioituneen kaupungin halki ja pyrkivät pysymään mahdollisimman kauan hengissä, keräten ja rakennellen samalla uusia esineitä. Maailma on aiempaa kummallisempi ja muistuttaa Fallout 3:a, kun taas hahmot ovat suoraan Left 4 Deadistä. Dialogi on tosin huonointa koskaan.

Tranzitin kerrotaan olevan pinta-alaltaan 150 kertaa suurempi kuin mitä Call of Duty: World at War tarjosi, mutta suurin osa kartasta koostuu sumusta, joka peittää alleen tyhjää tilaa ja todella rumaa grafiikkaa. Zombimoodi tuntuu siten ajoittain puolikehitetyltä sotkulta, joka ei täysin istu muuhun peliin. Pelimuodon fanit saavat siitä kuitenkin varmasti aivotonta hupia.

Call of Duty: Black Ops II
Zombies tarjoaa Survival ja Grief -pelimuodot, joista jälkimmäinen lupaa nimellään asioita, joita se ei kuitenkaan toimita.

Kun arvioin Call of Duty: Modern Warfare 3:n vuosi sitten, kirjoitin ettei minua haittaisi, jos sarja jatkaisi samoilla raiteilla vielä vuoden verran. Olen sittemmin muuttanut mieltäni. En tiedä aivan miksi, mutta Call of Duty: Black Ops II ei vain enää vakuuta aiempien pelien tapaan. Uskoin nauttivani vuoristorata-ajelusta kuten aina ennenkin, mutta kun ei.

On selvää, että Treyarch on yrittänyt kovasti sekä kampanjassa että zombimoodissa, mutta se ei ole riittänyt. Black Ops II:n asetelma uhkuu potentiaalia, mutta ehkä sarja luottaa liikaa omiin kikkoihinsa pystyäkseen tekemään mitään ihmeellistä nykymuodossaan.

Tämän vuoksi olenkin valmis täysin uuteen alkuun Call of Duty -sarjalle. Siitä on tullut toimintagenren FIFA, jota pelaa aina vuoden kerrallaan, ennen kuin seuraava osa ilmestyy minimaalisine uudistuksineen. Ne, jotka edelleen pitävät Call of Dutystä, pitävät varmasti tästäkin osasta. Se ei kuitenkaan enää hurmaa tai yllätä, joten kuuden juoksuhaudoissa vietetyn vuoden jälkeen Infinity Wardille ja Treyarchille tekisi hyvää palata piirustuspöydän ääreen kehittämään jotain käänteentekevää.

07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Moninpeli on parempi kuin koskaan, äänimaailma, paljon vaihtelua, fantastinen pääpahis, hyvä panostus e-urheiluun
-
Lyhyt kampanja, vaisu zombipelimuoto, ikääntyvät grafiikat
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Käyttäjäarviot

  • Supernova114
    Niin Black ops 2 olisi arviotavissa nyt. Olen itse pelannut sitä peliä ja sanon että on erinomainen peli vaikka on todellakin pelkkää arkade... 9/10
  • modernipoika
    Call of Duty: Black Ops II: Uusi joulu peliä odottaville... Black Ops II on nyt uusin Call of Duty, joka julkaistiin eilen (13.11.2012). Treyarchin... 8/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä