Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
Horizon: Zero Dawn

Oikea ajankohta pelin ostoon

Koska kuluttajan kannattaa hankkia itseään kiinnostava peli?


Digitaalisen jakelun kasvattaessa koko ajan merkitystään ovat videopelit muuttuneet enemmän ja enemmän valmiina julkaistavien tuotteiden sijasta palvelualustoiksi, joita ajan kuluessa monipuolistetaan ja päivitellään. Kuluttajan kannalta tilanne edellyttää lisäharkintaa: koska on oikea hetki ostaa se kiinnostava peli?

Julkaisijoiden kannalta myyntien kriittisin aika on julkaisuajankohta ja välittömästi sitä seuraavat muutamat viikot. Tuolloin tehdään monilla peleillä suurin osa tilistä, ja alkumyynnit usein myös määrittävät kyseisen pelin jatkosuunnitelmat lisäosia ja mahdollista jatko-osaa myöten. Edellä mainituista syistä johtuen julkaisijat yrittävät kaikin keinoin saada kuluttajat varaamaan oman kappaleensa jo ennakkoon lupailemalla kaikenlaista lisätauhkaa porkkanaksi. Yleensä nämä alussa maksullisena tai ennakkovaraajan etuna julkaistavat lisäkilkkeet tulevat myöhemmin ilmaiseksi kaikille muillekin. Oma lukunsa ovat tietysti pelit, joihin ripotellaan sisäisiä miromaksuja, ja jotka ovat alusta asti suunnitellut nimenomaan kasvatusalustaksi. Esimerkeiksi kelpaavat Bungien Destiny 2, Ubisoftin The Division, Ubisoftin Rainbow Six: Siege, Blizzardin Overwatch ja Rockstarin Grand Theft Auto Online.

Kuluttajien näkökulmasta taas ennakkoon varaaminen ja heti julkaisussa ostaminen ei läheskään aina ole se paras vaihtoehto. Harmillisen usein pelejä julkaistaan enemmän tai vähemmän keskeneräisenä, jolloin pelikokemus saattaa olla vasta kuukausien kuluttua edes etäisesti nautittava ja immersiivinen. Paras viime aikojen esimerkki on Biowaren Mass Effect: Andromeda, jonka ongelmia paikkailtiin kuukausitolkulla julkaisun jälkeen.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn

Nykyään myös hyvin menestyneisiin yksinpeleihin julkaistaan ajan saatossa uusia ominaisuuksia ja laajennusosia pitkään ilmestymisensä jälkeen. Tämä tarkoittaa sitä, että kyseinen peli alkaa olla niin sanotussa lopullisessa kuosissaan vasta vuosi ilmestymisensä jälkeen. Tuolloin markkinoille lanseerataan tavallisesti niin sanotut game of the year eli GOTY-versiot. Esimerkeiksi kelpaavat oikein hienosti Horizon: Zero Dawn, Final Fantasy XV, Resident Evil 7: Biohazard, Dead Rising 4, The Legend of Zelda: Breath of the Wild, Middle-earth: Shadow of War, Fallout 4, Dark Souls 3 ja Nioh. Ehkä pahin esimerkki tällaisesta paloittain julkaisemisesta ovat tappelupelit kärjessään Mortal Kombat ja Tekken: vuosi alkuperäisen julkaisunsa jälkeen kauppoihin lykättävä lopullinen versio saattaa olla jopa puolet edeltäjäänsä mittavampi. Osa videopelejä kuluttavista ystävistäni tekeekin nykyään niin, että he mielenkiintoisen julkaisun yhteydessä vetävät seinään puumerkin itseään muistuttamaan, ja ostavat kyseisestä pelistä vuoden kuluttua GOTY-version.

Horizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn
Horizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero DawnHorizon: Zero Dawn