GR STREAMING
Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands /
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Haastattelussa Eiji Aonuma - legenda jo itsekin

Gamereactor tapasi The Legend of Zeldan tuottajan Eiji Aonuman Japan Expossa Pariisissa. Miten Breath of the Wildin vastaanotto on vaikuttanut, mitä seuraavaksi?

  • Teksti: Islem Sharouda (käännös: Kimmo Pukkila)

Nintendon Eiji Aonuma, 54, istuu luksushotellin huoneessa Ranskan pääkaupungissa. Paikalla on pieni joukko toimittajia, pääasiassa paikallisia, jotka ovat tulleet jututtamaan maineikasta pelituottajaa. Hyväntuulisella Aonumalla onkin syytä hymyyn, sillä muutamaa kuukautta aiemmin Nintendo sai valmiiksi useita vuosia kehitteillä olleen The Legend of Zelda: Breath of the Wildin ja julkaisu otettiin hyvin vastaan. Ranskan Gamereactor pääsi mukaan tapaamaan Aonumaa ja päivittämään hänen kuulumisiaan pelin valmistumisen jälkeen.

Miten itse arvioisit The Legend of Zelda: Breath of the Wildia nyt, kun julkaisusta on kulunut nelisen kuukautta?

Pidän sitä erinomaisena, tietysti. En ole kuitenkaan näiden kuukausien aikana lakannut työskentelemästä ladattavan lisäsisällön parissa. Olemme pitäneet kädet kiinni sorvissa, joten meille ei ole tullut tunnetta, että työmme olisi valmis ja olisi aika arvioida sitä.

Yksi asia on varmaa: viimeisen neljän kuukauden aikana olemme kiinnittäneet huomiota yleisön fiiliksiin. Olemme analysoineet pelaajien palautetta ja pyrkineet lisäosissa muuttamaan asioita, joista he eivät ole pitäneet. Emme silti halua kallistua liikaa fanien kuunteluun, koska siinä piilee aina vaara pelin vesittämisestä.

Nautin näiden kuukausien aikana pelaajien seuraamisesta. Joskus peliämme näkee pelattavan aivan ainutlaatuisilla ja odottamattomilla tavoilla. Tosiasiassahan suunnitelimme pelin sillä ajatuksella, että tietäisimme miten peliä kuuluu pelata ja pelaajat pelaisivat niin kuin me haluamme. Mutta nyt kun menee Youtubeen ja katsoo, miten ihmiset käyttävät luomaamme sisältöä, olemme erittäin yllättyneitä. Emme osanneet odottaa kaikkia mahdollisia pelitapoja.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Muuttaako pelin läpäisy Master-moodissa (joka on mukana ensimmäisessä lisäosassa) joitakin osia pelistä tai voiko se johtaa jopa erilaiseen loppuratkaisuun?

Ei, se ei muuta mitään pelin lopusta. Se tekee pelistä yksinkertaisesti vain vaikeamman. Toisaalta seuraava lisäosa tulee kertomaan uusia tarinoita pelin Champions-hahmoista valottaen hieman heidän taustojaan. Ihmisten reaktiot niihin ovat olleet minulle mieluisia. Monet ovat tykästyneet niihin, ja se on todella mukavaa. Sitten lisäämme myös Amiibot.

Peli kehitettiin Wii U:lle. Sanoit hiljattain, että kadut sitä ettei pelissä ole voitu hyödyntää ominaisuuksia, jotka ovat yksinomaan Switchillä. Mihin ominaisuuksiin tarkalleen viittasit?

Konkreettisesta esimerkistä käyvät esimerkiksi "HD-värinät", joka ovat ominaisia Switchille. Niiden kautta pelaaja voi lähes kokea, mitä hahmo tuntee koskettaessaan asioita pelissä. Esimerkiksi poimittaessa jonkin esineen maailmasta voit tuntea sen näiden värinöiden ansiosta. Se on mielenkiintoinen lähestymistapa, joka lisää myös realismia. Ominaisuuden ympärille olisi kuitenkin pitänyt kehittää kokonaisia kohtauksia. Syy, minkä vuoksi teknologiaa ei voitu kunnolla hyödyntää, ei ollut niinkään ajan puute. Se olisi johtanut liian moniin eroihin Wii U -versioon verrattuna, kun pelien piti olla identtisiä. Nyt voimme kuitenkin vapautua tästä rajoitteesta, koska Switchin kauppa käy hyvin. Pystymme paremmin hyödyntämään sen ominaisuuksia seuraavassa Zeldassa.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Seuraavasta Zeldasta puheen ollen, onko sille jo olemassa aikataulua? Voisitko paljastaa siitä jotain?

En, en voi antaa sellaista skuuppia! Pahoittelut, rakas ystävä [naurua]. Meillä ei ole suunnitelmia seuraavalle Zeldalle - olemme valitettavasti liian kaukana siitä. Olen tänään lavalla, jolloin yritän kerätä ideoita jatko-osaa varten, mutta en voi tehdä sitä yksin. Se vaatii paljon työtä pitkän ajan kuluessa, ja olemme edelleen liian kaukana siitä voidaksemme lyödä suunnitelmia lukkoon. Anna meille hieman aikaa...

Voisitteko lisätä mekaniikkoja, jotka liittyvät konsolin kannettavaan luonteeseen?

On vaikeaa sovittaa vanhojen kannettavien konsoleiden ominaisuuksia tähän. Esimerkiksi 3D-kuva - kaikki mikä oli tyypillistä 3D-efektiä käyttäville kannettaville peleille on mahdotonta toteuttaa tässä. Jokainen laite on erilainen. Voin kuitenkin sanoa, että jotkin muutokset ovat mahdollisia. Esimerkiksi Ocarina of Time ja Majora's Mask, jotka olivat alun perin kotikonsolipelejä, kääntyivät sujuvasti kaksinäyttöiselle DS:lle. Laitoimme kartan alempaan ruutuun, mikä teki peleistä helpommin lähestyttäviä ja mukavampia. Vastaavat muutokset voisivat toimia Switchillä, jos vain oikea toteutustapa löytyy.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the Wild