Gamereactor Network Suomi / Dansk / Svenska / Norsk / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Kirjaudu sisään






Unohditko salasanan?
Et ole jäsen, Haluan rekisteröityä

Kirjaudu käyttäen Facebook-tiliä
Gamereactor Suomi
artikkelit

Gamereactor viisi vuotta sitten - kurkistus kesälehteen 2012

Paljon on vettä virrannut Pielisjoessa kesän 2012 jälkeen. Kurkistamme Gamereactor-lehteen viiden vuoden takaa nähdäksemme, mitä pelejä odotimme E3-messujen jälkimainingeissa.


E3-messut ovat jokaiselle niitä seuraavalle pelitoimittajalle tiukka paikka. Uusia ilmoituksia tulee paljon ja tiiviissä tahdissa. Päivät venyvät pitkiksi, kun joukosta yritetään erotella olennaisimmat ja pelaajien kannalta kiinnostavimmat uutuudet. Erityisesti, jos lehden deadline painaa päälle.

Kesäkuussa 2012 Gamereactorissa pakerrettiin kesälehteä messujen jälkimainingeissa. Kanteen päätyi EA:n uunituore Dead Space 3, joka näytti ottavan rohkean toiminnallisen näkökulman menestyneeseen avaruuskauhusarjaan. Kolmas osa sinkoutui ahtaista ja klaustrofobisista käytävistä avaruuden painottomuuteen, tuulisille jäätiköille sekä elokuvamaisiin toimintaspektaakkeleihin. Hiljaisen yksinpelailun sijaan uutena tähtenä tuikki co-op-moninpeli. Räimiessä saattoi kyykätä suojaan kuin Unchartedissa konsanaan.

Jäätävää tuiskua kesäkanteen. Mikä jottei?

Kehittäjät kertoivat kansijutussa, että peli ammensi vaikutteita aihepiiriä sivuavista elokuvista. Erityisesti 1950- ja 1960-luvun leffat olivat läheisiä inspiraationlähteitä. Lumikinoksissa taivaltaessa saattoi aistia John Carpenterin The Thingin läsnäolon. Kokonaisuus näytti räjähtävämmältä ja eittämättä monipuolisemmalta kuin aiemmin. Kehittäjät muistuttivat pelin sisältävän myös tutumpaa klaustrofobista meininkiä avaruusaluksilla, mutta oikean tasapainon löytäminen kaiken keskellä huoletti.

"Se, onnistuuko peli todella yhdistämään jännityksen, yhteispelin ja jäiset maisemat, jää kuitenkin vielä nähtäväksi", ennakon lopuksi todettiin. Jälkiviisaana on helppo sanoa, että moninpeli ja toiminnallisuus söivät osan Dead Spacen viehätyksestä. Kriitikoiden arvosanat painuivat aiemmista osista, eikä sarjalle ole sittemmin nähty täysiveristä jatkoa.

Lehden kansijuttuna toiminutta Dead Space 3:a esiteltiin parin aukeaman verran.

Messuilla nähtiin myös Wii U:n lopullinen muoto. Nintendo oli vuotta aiemmin esitellyt konsolin konseptia jokseenkin epämääräisesti, vilauttaen lähinnä kosketusnäytöllistä ohjainta, ja nyt oli aika vakuuttaa pelaajat viimeistellyllä muotoilulla sekä ensimmäisillä peleillä. Avainsana oli paikallinen moninpeli, johon kosketusnäytöllisen pädiohjaimen ja liikeohjaimien yhdistelmän povattiin antavan uusia mahdollisuuksia. Perinteikkäämpiä ohjaimia arvostaville vilautettiin myös pro-ohjainta.

Yritimme poimia Nintendon pelijulkistuksista viisi parasta ja nimesimme Pikmin 3:n kärkeen. Ensivaikutelma ei ollut väärä, sillä strategiapelistä tuli yksi vuoden 2013 parhaimmista nimikkeistä. Ja ainakin sympaattisin. Arviossamme kiitimme peliä pelimekaaniseksi mestariteokseksi, jonka kenties ainoa suurempi ryppy oli ohjaus: kahdesta ohjaustavasta huolimatta kumpikaan ei osunut täysin maaliin. Se tavallaan tiivisti myös Wii U:n ydinongelman: sinänsä innovatiivisesta lähestymistavastaan huolimatta suuri kosketusnäyttö ei yksiselitteisesti parantanut pelejä. Näytön todellinen potentiaali realisoituikin vasta konsolin seuraajassa Nintendo Switchissä. Mahdollisuus pelata pelejä pelkällä täppärillä ilman kiinteää konsoliyksikköä poistaa erillisen käsikonsolin tarpeen.

Wii U - "tulossa jouluksi". Ehkä noin tuhat vuotta sitten.

Neljä muuta peliä, New Super Mario Bros U, Lego City Undercover, Zombi U ja Rayman Legends, eivät nousseet yhtä korkeisiin suosionosoituksiin, mutta pärjäsivät silti kukin omilla vahvuuksillaan kohtalaisesti. Yksikään niistä ei kuitenkaan muodostunut niin sanotuksi "killer appiksi" Wii U:lle. Sellaiseksi peliksi, jota konsoli olisi kipeästi tarvinnut. Rayman Legends loikkasi jopa monialustajulkaisuksi, kun Wii U:n alku ei näyttänytkään niin ruusuiselle kuin Ubisoftilla odotettiin.

Reaktiossa kommentoimme, että vaikka Wii U tulee kahdeksanteen konsolisukupolveen ensimmäisenä, ei paalupaikka ole taannut kaupallista voittoa. "Nintendo ei voi tuudittautua siihen, että Wii U pärjää vain etumatkansa turvin, koska kilpailijat julkaisevat todennäköisesti tehokkaammat konsolinsa 2013." Edellisissä sukupolvissa Segan Dreamcast ja Microsoftin Xbox 360 tulivat markkinoille ennen kilpailijoitaan, mutta jäivät lopulta myyntimäärissä jälkeen. Dreamcast siinä määrin, että Sega luopui koko konsolibisneksestä. Wii U merkitsi Nintendolle lopulta vakavaa romahdusta Wiin huippuvuosista. Onneksi yhtiö on nyt päässyt takaisin menestyskantaan.