Suomi
Gamereactor
artikkelit

Haastattelussa Razerin Min-Liang Tan

Bengt pääsi jututtamaan Razerin johtajaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Razerilla pitää kiirettä, sillä yhtiö tuntuu aina ottavan uusia tuotteita mallistoonsa kehitellen siinä sivussa tulevaisuuttakin varten. Taannoin avautui mahdollisuus haastatella toimitusjohtaja Min-Liang Tania asioiden nykytilasta ja tulevaisuudesta.

Miten näet Razerin nykytilan ja yhtiön suunnan tulevaisuudessa?

Razer on hyvin tunnettu pelaajien keskuudessa kautta maailman, sillä mottommehan on "pelaajilta pelaajille". Keskitymme tekemään nimenomaan videopelaajille parhaiten soveltuvia tuotteita ja ohjelmistoja. Yhtiö on lisäksi kerännyt tunnustusta olemalla yksi maailman innovatiivisimmista yrityksistä. Meidät valittiin juuri seitsemännen kerran parhaaksi CES-tilaisuudessa Las Vegasissa. Toisin sanoen juuri innovaatio ja suunnittelu uudessa teknologiassa on se, mistä Razer ennen kaikkea tunnetaan.

Haastattelussa Razerin Min-Liang Tan
Tämä on mainos:

Miten uusien tuotteiden kehitysprosessi etenee?

Razerilla kaikki suunnittelu ja varsinainen tekeminen suoritetaan samassa talossa. Monissa muissa yrityksissä nämä kaksi tärkeää tekijää ovat erillään. Teemme mahdollisuuksien mukaan kaiken alusta loppuun oman talon sisällä, mikä mahdollistaa rohkeampien ideoiden toteuttamisen.

Toinen tärkeä tekijä on keskittyminen nimenomaan videopelaajien tarpeisiin. Muut yhtiöt suunnittelevat tuotteita pelaajille muiden kohderyhmien ohella, mutta meillä keskittyminen mahdollistaa muita paremmat ja innovatiivisemmat tulokset.

Mitä haluat kertoa tänä vuonna CES-tilaisuudessa nähdyistä uusista tuotteista ja prototyypeistä?

Tämä on mainos:

Project Valerie on maailman ensimmäinen kolmen monitorin kannettava tietokone. Project Ariana puolestaan on projektori, jolla pelin saa tuotua huoneeseen sisälle.

Project Valerie mahdollistaa poikkeuksellisen immersiivisen pelikokemuksen, ja laite pokkasikin paljon CES-palkintoja. Arianan toimintaa on hankalampi selittää, mutta ideana on ottaa pelissä nähty toiminta ruudusta ulos, ja heijastaa se koko huoneeseen. Se on siis eräässä mielessä VR-kokemus ilman erillistä päähän laitettavaa VR-masiinaa.

Haastattelussa Razerin Min-Liang Tan

Prototyypitasolla olevissa tuotteissa VR-vehkeet mukaan lukien on aina se vaara, ettei niiden suosio lähde koskaan niin sanotusti lentoon. Miten näet tämän riskin?

Razer ei niinkään välitä markkinoiden suhdanteista yleensä. Me teemme tuotteita pelaajilta pelaajille. Suunnittelemme tuotteita, joiden menestykseen uskomme itse. Mittaamme menestyksen sillä, miten hyvin videopelaava kansa ottaa Razerin vastaan.

Haastattelussa Razerin Min-Liang Tan

Millä tavalla e-urheilun viime vuosien nousu on vaikuttanut Razerin liiketoimintaan?

Razer on yksi e-urheilun edelläkävijöistä. Razer on itse asiassa koko alan eräs vanhimmista sponsoreista, joka on ollut mukana ainakin melkein alusta asti. Me myös olimme ensimmäisiä, jotka sponsoroivat yksittäisiä e-urheilijoita.

Razer on kasvanut e-urheilun nousun mukana. Yhteisö tunnistaa meidät ja tietää Razerin tukevan e-urheilua jatkossakin. Oma e-urheilun joukkueemme on nimeltään Team Razer. Sitä paitsi alan ammattilaiset käyttävät eniten juuri Razerin tuotteita.

Haastattelussa Razerin Min-Liang Tan

Ovatko e-urheilun ammattilaiset tärkeä kohderyhmä uusia tuotteita suunniteltaessa?

He ovat keskeinen tekijä uusien tuotteiden lanseerauksessa. Insinöörit ja suunnittelijat tekevät mahtavia tuotteita, mutta sen lisäksi tarvitaan kokeneita kenttätestaajia. Tässä e-urheilun ammattilaiset astuvat kuvaan testatessaan laitteitamme turnauksissa. Saamme heiltä ensiarvoisen tärkeää palautetta.

Miten näet VR-pelaamisen nykyisellään, ja mihin se on matkalla?

Olemme innoissamme VR-teknologiasta, ja sijoitamme siihen jatkuvasti. Vuonna 2016 nähtiin hienoja VR-laitteita, ja sama tulee pätemään myös vuoteen 2017. Pelaava kansa kuitenkin odottaa vielä sitä niin sanottua pakko-ostosta (killer app). Sitä odotellessa pelaajat vielä vasta opettelevat VR:n tavoille. Mutta se kaiken kansan VR-laite on vielä tuleva, siitä olen varma.

Haastattelussa Razerin Min-Liang TanHaastattelussa Razerin Min-Liang Tan

Mikä on oleva Razerin seuraava innovaatio Valerien ja Arianan jälkeen?

Sitä tietoa odottavat kaikki muutkin kilpailijoita myöten, joten en voi kertoa sellaista. Teidän täytyy vain jaksaa odottaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä