Suomi
Gamereactor
artikkelit

Gamereactorin toimitus valitsee E3 2015:n parhaat pelit

Kansainvälisen toimituksen jäsenet nimesivät kukin oman suosikkipelinsä E3-messuilta.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Mainitaan heti alkuun, että Horizon: Zero Dawn oli ylivoimaisesti suosituin uusi julkistus Gamereactorin toimituksen keskuudessa. Se ansaitsisi mielestämme maininnan E3-messujen kiinnostavimpana julkistuksena. Lähes kaikki olisivat halunneet hehkuttaa tästä Guerrillan uudesta tieteispelistä, joten suurin osa joutui kertomaan mietteensä toiseksi kiinnostavimmasta nimekkeestä. Tämä ei kuitenkaan ollut mikään ongelma, sillä kiinnostavia pelejä riitti roppakaupalla.

Päätimme koota näin messujen jälkeen listan, jossa toimituksen jäsenet eri maista kertovat omista suosikeistaan.

Horizon: Zero Dawn - Jonas Mäki (Gamereactor Ruotsi): Horizon näyttää upealta sekä tekniseltä toteutukseltaan että yleiseltä suunnittelultaan. Sonyn luottostudio Guerrilla Games on palkannut väkeä muun muassa Biowarelta ja CD Projekt Rediltä ja tämä on osoittautunut selvästi oikeaksi valinnaksi. Pelistä näyttäisi löytyvän tiivistä toimintaa, valtavia pomotaisteluja, kiinnostava maailma sekä karismaattinen päähenkilö. Niin ja siinä on robottidinoja!

HQ
Tämä on mainos:

Uncharted 4: A Thief's End - Tor Erik Dahl (Gamereactor Norja): Olen aina viihtynyt Uncharted-pelien parissa, ja 15 minuutin mittaisen E3-pelikuvatrailerin myötä odotukseni Uncharted 4:ää kohtaan liikkuvat nyt jossain pilvenpiirtäjän huipun ja stratosfäärin välissä. Jos haluaa nauttia hyvin luodusta toimintapelistä, on hankala keksiä parempaa valintaa kuin Nathan Draken seikkailut. Nathanin ja Sullyn välinen läppä tulitaistelujen aikana onnistui sekä innostamaan että rauhoittamaan minua. Draken oletetusti viimeinen seikkailu näyttää jatkavan aikaisempien osien luomalla laadukkaalla linjalla. Naughty Dogin tyylitaju, lukuisat yksityiskohdat sekä dialogi tarkoittavat, että ensi keväällä luvassa on taatusti ikimuistoinen kokemus.

HQ

The Last Guardian - Leevi Rantala (Gamereactor Suomi): Olen odottanut The Last Guardiania siitä lähtien, kun kuulin siitä ensimmäisen kerran vuoden 2009 E3-messuilla. Team Ico näytti jälleen kehittävän jotain ainutlaatuista, joka tempaisisi minut varmasti mukaansa. Näin oli käynyt jo aikaisemmin Icon ja Shadow of Colossuksen kohdalla, joten uskoni studion laatuun oli vankkumaton. Vuosien varrella projekti on vaipunut jo hieman unohduksiin, mutta nyt E3-messuilla näkemäni pelikuvaa esittelevä video sytytti jälleen liekin sieluuni. Kahdesta erilaisesta ystävyksestä kertovassa tarinassa on sen perusteella luvassa henkeä salpaavan hienoja maisemia, kevyttä aivojumppaa sekä elokuvamaisia toimintakohtauksia. En malta odottaa että pääsen pelin kimppuun ensi vuonna.

HQ
Tämä on mainos:

Doom - Fabrizia Malgieri (Gamereactor Italia): Doom-sarjan uusin osa näyttää palauttavan sen takaisin juurilleen. Peli avasi näyttävästi Bethesdan lehdistötilaisuuden ja se suorastaan räjähti verkkokalvoilleni. Täytyin välittömästi nostalgisista tunteista, jotka kuljettivat minut takaisin 1990-luvulla julkaistun ensimmäisen osan aikoihin. Id Softwaren uusin hengentuote näytti ja tuntui todella autenttisilta voimakkaine aseineen ja verisine taisteluineen. Peli toi mieleen Dead Spacen ja Metroidin epäpyhän sekasikiön, mutta se ei silti hylkää juuriaan. Luvassa on siis nopeaa ja veristä toimintaa. Hauskin piirre pelissä olivat mielestäni hervottoman ylilyödyt lopetusliikkeet, jotka muistuttivat Mortal Kombatin vastaavia.

HQ

South Park: The Fractured but Whole - Magnus Groth-Andersen (Gamereactor Tanska): Legendaarisen South Park -sarjan luoneet Matt Stone ja Trey Parker totesivat South Park: The Stick of Truthin julkaisun jälkeen vuonna 2014, etteivät he koskaan tekisi yhtä laajaa videopeliä. Sen kehittäminen oli liian haastavaa, vaikeaa ja täynnä erilaisia vaikeuksia. Obsidian Gamesin luoma peli oli kuitenkin menestys lähes kaikilla osa-alueilla, joten miesten ilmoitus teki kipeää peliin ihastuneille. Ubisoft avasi E3-tilaisuutensa rytinällä julkistamalla sille kuitenkin jatko-osan, joka kulkee nimellä The Fractured but Whole. Matt ja Trey nousivat lavalle ja kertoivat, että vaikeuksista huolimatta ensimmäisen pelin kehittäminen onnistui herättämään kiinnostuksen pelien kehitystä kohtaan. Jatko-osa näyttää jatkavan tyyliltään ensimmäisen osan viitoittamalla tiellä, tosin fantasiateema on vaihdettu supersankareihin. En malta odottaa kuulevani enemmän pelistä.

HQ

Halo 5: Guardians - Gillen McAllister (Gamereactor Iso-Britannia): Vaikka 343 Industryn näyttämä video koostui suurimmaksi osaksi vahvasti skriptatuista tapahtumista, onnistuivat he kaappaamaan huomioni kertomalla enemmän Halo 5:n moninpelistä. Kampanjan läpäiseminen neljän pelaajan yhteistyöllä vaikutti todella lupaavalta, etenkin kun tarina toi mieleen Reachin ja ODST:n parhaat palat. Toivottavasti mukana kipittävät ylimääräiset kaverit huomioidaan myös suunnitteluratkaisuissa, eikä toimintaa pidetä pelkästään kapeissa käytävissä. Joidenkin mielestä yksittäisestä sankarista luopuminen voi olla huono ratkaisu, mutta omat Halo-kokemukseni ovat aina rakentuneet kavereiden kanssa pelaamisen ympärille. Kampanjoiden läpäisemiset ensimmäisissä kolmessa pelissä sekä Halo 4:n Big Team Battle tarkoittavat, että tiimipohjaiset taktiikat ovat erottamaton osa kokemuksiani Master Chiefin maailmassa. Warzone vaikuttaa BTB:n luonnoliselta kehitykseltä, ja se lyö silmään yhä isompaa vaihetta. Toivottavasti Guardiansista löytyy sitä Halo-taikaa, jonka myötä palaan kavereideni kanssa yhä uudelleen taistelukentille.

HQ

Ghost Recon: Wildlands - Ingo Delinger (Gamereactor Saksa): Ghost Recon II oli mielestäni eräs parhaista moninpelikokemuksista, joten Wildlandsin julkistaminen iski minuun kovaa. Minulla on edelleen paljon henkilöitä ystävälistoillani, joiden kanssa tahkosimme pelin tunnista toiseen. Mielestäni sarja otti seuraavissa osissa harha-askelia panostamalla liikaa teknologiasta höpöttämiseen sekä nopeisiin kaupunkitaisteluihin. Poissa olivat ne päivät, jolloin hiivimme kavereideni kanssa yön pimeydessä piiloutuen välillä korkeaan ruohikkoon. Wildlands näytää tuovan takaisin nämä suuret ulkoalueet, joiden myötä jokaista kohtaamista voi lähestyä useilla eri tavoilla. Ajoneuvot ja avoimen maailman peleistä lainatut pelimekaniikat saattavat toimia hyvin, vaikka jälkimmäinen onkin kokenut inflaation Ubisoftin peleissä.

HQ

Star Wars Battlefront - Petter Hegevall (Gamereactor Ruotsi): Suoraan sanottuna odotukseni eivät olleet järin korkealla, mutta Hothista esitelty demo teki minuun vaikutuksen. Todella nopea kehitystahti ja runsaat lainaukset Battlefield 4:n pelimekaniikoista saivat minut suhtautumaan skeptisesti E3:ssa tarjolla olleeseen esitykseen. Pelko osoittautui kuitenkin turhaksi, sillä peliä esittelevä demo räjäytti sukat jaloistani. Kaikki näytti olevan kohdallaan, oli kyse sitten tunnelmasta, rytmityksestä, animaatioista, grafiikasta, suunnittelusta tai äänistä.

HQ

Just Cause 3 - Morten Bækkelund (Gamereactor Norja): Mielestäni nämä messut ovat ansainneet lausahduksen "paras E3 koskaan". Useat pelipaljastukset kuten Horizon: Zero Dawn, Ghost Recon: Wildlands and Dishonored 2 väänsivät kasvoni kestohymyyn, mutta yksi onnistui nousemaan ylitse muiden. Minulle se peli oli Just Cause 3. Olen yleensä se kaveri, joka kuolaa täysin uusien nimekkeiden perään, mutta tässä pelisarjassa on jotain maagista. Se on kuin hauskuuden ja hullun luovuuden ilmentymä, eivätkä muut sarjat uskaltaudu samoille vesille. Ricon vauhdikas liitäminen maanpinnan tuntumassa ja tarttumahaan käyttäminen nopeuden kasvattamiseksi varmistivat sen, ettei muilla peleillä ollut enää mahdollisuutta. Vaikuttavan näköiset räjähdykset olisivat jo itsessään saattaneet riittää, mutta tämä supersankareista muistuttava toiminta pisti astetta paremmaksi. Rico nousi ykköseksi, tai ainakin luulen niin. Täytyy odottaa vielä savun hälvenemistä kaikkien pamahdusten jälkeen.

HQ

Gears of War 4 - Arttu Rajala (Gamereactor Suomi): On kulunut melkein kaksi vuotta siitä kun Microsoft osti Gears of Warin oikeudet Epic Gamesilta ja siirsi sarjan jatkokehityksen Black Tusk Studiosin, nykyisin The Coalitionin, harteille. Olen ollut valtava sarjan fani, joten odotin innolla näkeväni ensimmäistä pelikuvaa uudesta pelistä E3:lla. Graafisesti Gear of War 4 näytti kerrassaan mahtavalta, ja se oli selvästi yksi visuaalisesti hienoimmista peleistä messuilla. Vaikka pelikuva ei itsessään ollut mitään maata mullistavaa, niin sen ohessa sarjan luvattiin palaavan enemmän juurilleen. 2013 ilmestynyt esiosa Gears of War: Judgment oli pienoinen pettymys, joten lupaus kuulosti juuri siltä mitä toivoin. Vielä hauskempaa oli päästä kiinni noille verisille juurille Gears of War Ultimate Editionin avulla. 10-vuotispäivän kunniaksi ilmestyvän uudelleenjulkaisun beta alkoi nimittäin melkein samantien julkistuksen jälkeen. Elokuussa saapuvan vuosijuhlaversion luulisi pitävän pelaajat tyytyväisinä 2016 loppupuolelle asti, jolloin Gears 4:n luvattiin ilmestyvän kauppoihin. Kuten Cole Train sen sanoisi: "Woo, bring it on!

HQ

Dishonored 2 - Mike Holmes (Gamereactor Iso-Britannia): Tänä vuonna halusin nähdä uuden Dishonoredin, seuraavan Hitmanin ja toivoin jopa uuden Splinter Cellin paljastamista. Kaksi kolmesta toiveestani toteutui, joten tulosta ei voida pitää lainkaan hassumpana. En kuitenkaan täysin lämmennyt uudelle Hitmanille, joten oma suosikkini näiltä messuilta on Dishonored 2. Arkanen ensimmäisessä osassa rakentama maailma on mielestäni eräs mielenkiintoisimpia koskaan luotuja pelimaailmoja. Lisäksi sen taiteellinen tyyli oli fantastinen. Corvo pääsi hiippailemaan ja hipsimään läpi mahtavien tehtävien, enkä malta odottaa mitä kakkososalla on varalleni. Palan halusta päästä taas vaanimaan varjoihin ja hyödyntämään kekseliäitä yliluonnollisia kykyjä.

HQ

For Honor - Ricardo Esteves (Gamereactor Portugali): Odotin paljon Ubisoftin E3-tilaisuudelta, mutta vasta kun For Honorin julkistettiin, teki show vaikutuksen. Mikään muu peli E3:ssa ei nimittäin ollut tarjoamassa samuraita, viikinkejä ja ritareita taistelemassa toisiaan vastaan oudossa Call of Dutyä ja miekkailua yhdistävässä sekoituksessa. Se koukutti minut välittömästi omalaatuisilla ja brutaaleilla taistelumekaniikoilla. En ole vielä testannut peliä itse, mutta E3:sta saatujen tietojen mukaan oikeaa analogisauvaa käytetään miekan asennon muuttamiseen. Tämä yhdistettynä hahmojen heikkoon kestävyyteen tarkoittaa, että pelaajien täytyy olla koko ajan valppaana. Mukana on yksinpelikampanja, mutta moninpeli on tämän pelin selvä koukku. Hahmot näyttävät myös miellyttävän erilaisilta. Ubisoft, onnistuit vakuuttamaan minut.

HQ

Recore - David Caballero (Gamereactor Espanja): Mielestäni Recoren mainostaminen "Metroid Primen tekijöiden seuraavana pelinä" oli hieman liian kaukaa haettua, eikä se istunut Microsoftin lehdistötilaisuuteen. Toki tämän Xboxin yksinoikeuden kehityksessä on mukana Mark Pacini, joka oli Metroid Prime -trilogian ohjaaja. Siinä mielessä ja näkemäni perusteella olen erittäin toiveikas pelin suhteen. Odotan suurta seikkailua, jossa on täynnä salaisuuksia, mystiikkaa, sci-fiä sekä kauniiden alueiden tutkimista. Projektilla on myös hihassaan valttikorttina Keiji Inafune. Mega Manin ja Lost Planetin yhdistäminen Prime-pelien konseptiin Microsoftin AAA-luokan tuotantoarvoilla nostaa ihoni kananlihalle. Älkää tyrikö tätä!

HQ

Super Mario Maker - Martin Eiser (Gamereactor Saksa): Nintendo julkisti Mario Makerin jo viime vuonna, ja se tuntui näihin messuihin asti ainoastaan kivalta lisältä Wii U:n pelikokoelmaan. Shigeru Miyamoton ja Takashi Tezukan muistelot vanhojen pelien luomisesta täysin käsipelillä kuulostivat uskomattomalta. Muutoksia täytyi tehdä harkiten, jotta tasojen idea ei katoaisi. Heillä oli erittäin tarkka visio kenttien sisällöstä, eikä mitään ole heitetty mukaan harkitsematta. Esimerkiksi ensimmäisen Super Mario Bros. -pelin aivan ensimmäinen kenttä opetti pelaajalle maailman salaisuudet yksi kerrallaan. He palasivat koko ajan takaisin Mario Makeriin, sekä sen suomiin mahdollisuuksiin. Kyseessä on jotain paljon muuta kuin pelkkä tasoeditori. Koji Kondon palkkaaminen säveltäjäksi osoittaa myös sen, kuinka paljon tätä projektia arvostetaan. Super Mario Makerin jälkeen katson aikaisempia Mario-pelejä aivan uudesta näkökulmasta.

HQ

Fallout 4 - Bengt Lemne (Gamereactor Iso-Britannia): Bethesda spoilasi hieman omaa tilaisuuttaan julkistamalla Fallout 4:n jo ennen E3-messuja. Siitäkin huolimatta olen varma, että uppoudun peliin viikkokausiksi. Pelin keskiössä oleva mysteeri siitä, miksi juuri pelaajan hahmo selvisi ydinkatastrofista ja miksi hän heräsi 200 vuotta myöhemmin kiehtoo varmasti monia. Itse odotan kuitenkin valtavaa avointa maailmaa sekä muistettavia seikkailuja ja hahmoja, joita on varmasti tiedossa ydinsodan jälkeisessä Bostonissa.

HQ


Ladataan seuraavaa sisältöä