Suomi
Gamereactor
ennakot
Sniper Elite 4

Sniper Elite 4

Testiin pääsi yksinpeli, moninpeli ja survival kuukausi ennen julkaisua.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Gamereactor pääsi kokeilemaan Rebellionin neljättä tarkka-ammuntaa heidän toimistollaan Oxfordissa. Seuranneen päivän aikana testaukseen pääsi yksinpeli, moninpeli ja erityinen aalloittain etenevä survival-pelimuoto.

Testattu yksinpelin osuus tapahtuu tarinan alkupuolella. Tehtävänä on eliminoida korkea-arvoisia natseja Italiassa, jonka jälkeen täytyy päästää päiviltä vieläkin korkea-arvoisempi natsiupseeri hänen yrittäessään paeta tulen alta. Koko tarina keskittyy Karl Fairburnen edesottamuksiin hänen tehdessään yhteistyötä Italian vastarintaliikkeen kanssa. Yksinpeli on Sniper Elite 4:n ydinosuus: pelaaja on yksinäinen tarkka-ampuja kylvämässä taktista tuhoa vihollisen joukkoihin.

Odotetusti tehtävää voi lähestyä monella eri tavalla, ja jokainen niistä asettaa omat haasteensa. Ääni on tietenkin se ilmeisin huomioitava asia: laukauksen ääni on syytä peittää esimerkiksi yli kiitävän lentokoneen meluun, tai muuten vartijat pääsevät nopeasti jäljille. Tekoälyä on parannettu dramaattisesti: nyt vartijat voivat huomata kaverinsa kadonneen, ja aloittavat etsinnät välittömästi. Jälleen yksi mielessä pidettävä asia tehtävää suorittaessaan.

Läpivalaisun lailla nähtävät tarkat osumat tekevät tuhoaan entiseen malliin. Uutuutena samanlaista nähdään myös sirpaleiden iskemissä ja lyömäaseilla tehdyissä osumissa. Käytössä olevien apuvälineiden kirjo on monipuolistunut entisestä, mikä tuo lisää vaihtoehtoja salamurhaamiskeikoille. Liikeanimointia on parannettu, mikä takaa erittäin tyydyttävän tuntuiset osumat kohteisiin.

Tämä on mainos:

Teknisesti Sniper Elite 4 on odotetusti kaunein sarjan peli. Testissä tutkittu saari oli väärällään yksityiskohtia, mutta myös visuaalinen tyyli on vaikuttava. Rebellion on selvästi nähnyt vaivaa luodakseen välimerellisen tunnelman niin sään, valaistuksen kuin arkkitehtuurinkin suhteen. Edellisen osan aavikkomaisemiin verrattuna ero on merkittävä.

Selkein muutos pelialueissa on niiden koko. Tämä tietysti mahdollistaa entistä paremmin erilaiset lähestymistavat ja kauempaa suoritettavat tarkat laukaukset. Kyseessä on oikea tarkka-ampujan leikkikenttä, joka palkitsee huolelliset pelaajat paremmin kuin koskaan ennen. Maastossa on esimerkiksi paljon erilaisia torneja ja kukkuloita, joilta saa hyvän näkymän koko alla olevaan alueeseen. Aseiden mallinnukseen ja tuntumaan on niin ikään panostettu, mikä varmasti miellyttää aikakauteen ja lajityyppiin perehtyneitä. Tuttuun malliin kovemmilla vaikeustasoilla täytyy huomioida fysiikka jokaisessa laukauksessa: putoama, tuulen voimakkuus ja suunta, luodin kulma, kohteen liike ja niin edelleen.

Pelattu kenttä ei ollut kovinkaan pitkä, mutta eipä se helppokaan ollut. Ammuksia ei ollut tuhlattavaksi asti, joten nopea räiskintä ei ollut vaihtoehto. Asiaa ei auta sekään, että yleensä pistoolien ja automaattiaseiden rekyyli on kauhea, ja niiden tarkkuus on todella kehno. Mikäli nähty oli edustava otos kokonaisuudesta, tietää se hitaan ja harkitsevan tyylin pelaajille ilon päiviä Sniper Elite 4:n parissa. Pääasiallisen toimeksiannon lisäksi kenttiin on ripoteltu myös erilaisia sivutehtäviä.

Sniper Elite 4
Tämä on mainos:

Moninpelin osalta testiin pääsi pelimuoto, jossa on määrä ottaa haltuun kartan erilaisia kohteita. Meininki on hyvin erilaista yksinpeliin verrattuna. Enää ei auta hidas hiipiminen, huolellinen suunnittelu ja kaukaa ampuminen. Moninpelin meno on huomattavasti nopeampaa edellyttäen tuulennopeaa reagointia yllättävissä tilanteissa.

Pelatut ottelut olivat jännittäviä ja erittäin epätarkka-ampujamaisia. Tämä tosin saattoi johtua lehdistötilaisuuden järjestelyistä. Hallinnoitavissa maastonkohdissa käytiin paljon tiukkoja taisteluja lähietäisyydeltä. Kotisohvalla pelattaessa myös pitkän kantaman kiväärillä ampuminen tullee keskeiseksi elementiksi kohteiden hallinnassa.

Moninpelikartat vaikuttavat yhtä yksityiskohtaisilta kuin yksinpelissäkin. Niissä on mukava tasapaino ahtaiden paikkojen ja avoimien maastojen välillä. Korkeuserojakin oli aivan riittävästi. Huonona puolena oli kuitenkin se, että pelaaminen muuttui puuduttavan yksitoikkoiseksi varsin nopeasti. Kartoissa on pientä vaihtelua niin muodon, ulkonäön kuin pelimuodonkin osalta. Silti se ei ollut riittävästi pitääkseen mielenkiintoa yllä pitkän aikaa. Tähän on syynä ennen kaikkea vaihtelun puute niin aseissa kuin pelaamalla avattavissa lisätavaroissa. Kokonaisuutena moninpeli on pitkälti samanlainen kuin edellisessä osassa, mutta nyt entistäkin hiotumpana.

Viimeisenä testauksessa oli Survival, jossa neljä pelaajaa puolustaa asemiaan aalloittain päälle käyviä vihollisia vastaan. Toiminta on kuitenkin hieman monipuolisempaa verrattuna perinteiseen tappamiseen. Pahikset koettavat ottaa haltuunsa uudelleensyntymispaikan lähellä olevan laatikon, josta saa esimerkiksi ammustäydennyksiä. Kohteen puolustaminen on luonnollisesti erittäin tärkeää, sillä vähäiset ammukset tekevät puolustautumisesta paljon vaikeampaa. Tämä kyseinen täydennyslaatikko muuttaa pelin aikana paikkaa, mikä pakottaa pelaajat pitämään roinalootan sijaintia jatkuvasti silmällä. Hieman erikoinen ratkaisu todellakin auttaa pitämään tilanteet muuttuvina ja mielenkiintoisina.

Vaihteluun myös vihollisissa on panostettu. Alun aalloissa vastaan asettuu lähinnä perinteisiä jalkamiehiä, mutta ajan kanssa sisään tunkee alati vahvemmin panssaroituja pahiksia. Tällöin on pakko nojautua varsinkin kulkureittien ansoittamiseen ja tiimityöhön. Yksin sankaroivan pelaajan elinikä on lyhyt, ja samalla se haittaa koko joukkueen selviytymistä: haavoittuneena maassa maatessaan ei voi liikkua.

Kokonaisuutena Survival on oikein hauskaa. Karttojen muodon ja erilaisten keinojen oppiminen yhdessä tiimityön kanssa ovat avain voittoon. Rebellionin mukaan Survival on erityisesti fanien pyytämä pelimuoto. Meno on hieman rauhallisempaa verrattuna kilpailulliseen moninpeliin, ja vastaavasti nopeampaa verrattuna yksinpeliin: luvassa on tiukkoja kohtaamisia niin pitkän matkan aseille kuin lyhyen kantaman tuliluikuillekin.

Sniper Elite 4 onnistui tekemään vaikutuksen varsinkin yksinpelillään ja Survival-muodolla. Kilpailullinen moninpeli ei häikäissyt, mutta ei se huonokaan ollut. Sarjan vanhat fanit arvostavat tehtyjä muutoksia mittakaavaan yksinpelissä. Uusille tulokkaille kyseessä on oiva aloituspiste tarkka-ammuntaan.

Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
Sniper Elite 4Sniper Elite 4Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
Sniper Elite 4
HQ
HQ
HQ

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Sniper Elite muuntuu sarjakuvaksi

Sniper Elite muuntuu sarjakuvaksi

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Rebellionin Sniper Elite on niittänyt mukavasti menestystä olemalla hieman erilainen toiseen maailmansotaan sijoittuva pyssyttelypeli. Nyt on tullut aika laajentaa....



Ladataan seuraavaa sisältöä