Suomi
Gamereactor
ennakot
Gears of War 4

Gears of War 4

Pienet muutokset monipuolistavat kokemusta, joka luottaa hieman liiaksi vanhoihin keinoihin.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tarina alkaa 25 vuotta Gears of War 3:n jälkeen. Kuvattu aikajakso on lyhyt, sillä Gears of War 4 tapahtuu yhden yön aikana. Ihmiskunta selviytyi sodasta locusteja vastaan, mutta samalla väestön määrä väheni dramaattisesti. Pisteenä iin päällä vaaralliset windflare-myrskyt piiskaavat maata tuhoa tehden. Ihmiset ovat vetäytyneet muureilla ympäröityjen kaupunkien suojaan, ja rakentaneet robotteja suorittamaan niin vartiointia kuin muitakin vaarallisia tehtäviä.

Kaikkia tällainen järjestely ei miellytä. Nämä muurien ulkopuolelle jättäytyneet kutsuvat itseään nimellä Outsiders, joka on selvä vastine alkuperäisen trilogian Stranded-ihmisille. Outsidersin jäseniä jahtaa virallinen hallitus eli Coalition of Ordered Governments (COG), joten ihmiskunta on jälleen sotimassa toinen toistaan vastaan. Alkuperäisen trilogian keskushahmo Marcus Fenixin poika J.D. liittyy ulkopuolisiin, mikä tietenkin vaikuttaa isän ja pojan väleihin merkittävästi. Kaiken muun lisäksi swarm-ällötykset ovat ryhtyneet kidnappaamaan ihmisiä. Tällaisissa tunnelmissa Gears of War 4:n tapahtumat alkavat.

Ensimmäinen havainto ohjaimeen tartuttua on, miten hyvältä pelaaminen tuntuu. Taisteluiden tempoa nopeuttavat lisäksi vaulting- ja grab'n stab -mekaniikat. Esteen yli voi nyt loikata suoraan vauhdista pysähtymättä ensin suojan taakse. Jos esteen takana sattuu olemaan vastustaja, hänet potkaistaan pois suojansa takaa. Tempun voi viimeistellä brutaalin puukotusanimaation avulla. Grab'n stab puolestaan mahdollistaa suojaansa ihastuneen vihollisen kiskomisen omalle puolelle saamaan puukosta. On selvää, että nämä ratkaisut muuttavat peruspelaamisen aiempaa liikkuvammaksi.

Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4
Tämä on mainos:

Uudet aseet tuovat silkan vaihtelun lisäksi mietittävää pelaamisen strategiaan. Dropshot ampuu kranaatin ilmaan, ja liipaisimen vapauttaminen saa ammuksen iskeytymään maahan kuuluvasti räjähtäen. Tämä on loistava valinta saada piilotteleva vastustaja liikkeelle. Buzzkill ampuu sirkkelinteriä, jotka kimpoilevat seinästä toiseen. Ominaisuus mahdollistaa nurkan taakse ampumisen perinteisen suorasuuntaustulen ohella. Overkill on nelipiippuinen haulikko, jonka liipaisimesta vetäminen laukaisee yhden ammuksen, ja liipaisimen päästäminen heti perään toisen.

Jo aiemmin mainittuja windflare-myrskyjä kohdataan tarinan aikana useaan kertaan. Puhurit muuttavat niin ympäristöä kuin pelitaktiikkaakin. Tuuli saattaa kuljettaa suojia pois, roinaa lentää uhkaavasti kohti ja salamat iskevät ajoittain maahan. Kranaattia ei välttämättä kannata heittää vastatuuleen.

Koko tarina on tuttuun tapaan pelattavissa yhden kaverin kanssa. Isännän osaksi lankeaa blondi J.D., ja kakkospelaaja valitsee joko naisellisen Kaitin tai mustaihoisen Delin.

Gears 4 tekee siis selviä muutoksia tuttuun kaavaan. Samalla on selvää, että tekijät haluavat pitää sarjan vanhat fanit tyytyväisenä, eikä yhtäkään muutosta voi kutsua vallankumoukselliseksi.

Tämä on mainos:
Gears of War 4

Luonnollisesti kilpailullinen moninpeli tekee paluun uusien pelimuotojen kera. Polttopallo eli dodgeball muistuttaa perinteistä team deathmatchia. Erona on, että tapon jälkeen hengissä pysyminen viiden sekunnin ajan tuottaa palkinnoksi omalle joukkueelle yhden pelaajan henkiin heräämisen. Toisin sanoen merkittävästä altavastaajan asemasta on mahdollista nousta, mikäli vain saa napsittua edes yhden vihollisen pääsemättä itse hengestään. Arms race puolestaan on hyvällä tavalla kaoottinen kokemus. Molemmat joukkueet aloittavat ottelun samalla aseella, mutta kolmen tapon jälkeen ase muuttuu. Ottelu päättyy, kun toinen joukkueista on saanut kaikilla listalla olleilla aseilla kolme tappoa. Jokaisessa pelimuodossa on oma ranking-järjestelmänsä. Huono menestys dodgeballissa ei siis vaikuta maailmanluokan suorituksen rankingiin arms racessa.

Suuresti toivottu Horde on myös mukana Gears 4:ssa. Tässä muodossa viisi pelaajaa ottaa yhteen alati hankaloituvia vihollisaaltoja vastaan. Hordessa valitaan yksi yhteensä viidestä eri hahmoluokasta, ja odotetusti jokaisella on oma roolinsa kokonaisuudessa. Scout eli tiedustelija pysyttelee etulinjassa keräten kuolleiden vihujen pudottamaa virtaa. Tämän avulla tukikohdan 3D-tulostin kykenee tuottamaan ja vahvistamaan puolustuslaitteita. Engineerin eli pioneerin tehtävänä on rakentaa näitä linnoitteita, ja tietysti korjata vahingoittuneita paikkoja. Sniper eli tarkka-ampuja napsii sananmukaisesti pahiksia pitkän matkan päästä. Heavy eli tankki tekee vain yhtä asiaa: mahdollisimman paljon vahinkoa vihuille. Soldier eli jääkäri taasen on kokonaisuuden jokapaikanhöylä. Kaikki pelihahmot pystyvät käyttämään kaikkia kentästä löytyviä aseita, joten ainoa ero on erikoisvälineissä ja -kyvyissä. Jokaisella luokalla on peräti 13 erilaista kykyä, mutta näistä itse otteluun saa valittua ainoastaan viisi.

Kaiken kaikkiaan Gears of Warin tulevaisuus näyttää valoisalta. Kuukauden kuluttua on taas aika poimia lancer käteen, virittää saha ja laulattaa haulikkoa.

HQ
HQ
HQ
Gears of War 4Gears of War 4Gears of War 4

Aiheeseen liittyviä tekstejä

4
Gears of War 4Score

Gears of War 4

ARVIO. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Nelonen aloittaa onnistuneesti uuden tarinan, ja hioo siinä sivussa pelattavuutta entistäkin paremmaksi.

0
Gears of War 4: suunnittele oma saavutus

Gears of War 4: suunnittele oma saavutus

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Coalition on päivittänyt todella huolella ja hartaasti peliään Gears of War 4 viimeisen kahden vuoden ajan, ja nyt on aika siirtää katse hiljalleen seuraavaan eli...



Ladataan seuraavaa sisältöä