Suomi
Gamereactor
ennakot
Destiny

Destiny: Rise of Iron

Kim lensi rapakon taakse pelaamaan tulevan Destiny-laajennuksen, Rise of Ironin kampanjaa sekä hieman nuuskimaan Bungien nurkissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Bungien viimeisin lisäys Destinyn massiiviseen universumiin ei vie pelaajaa kaukaisiin paikkoihin tai eksoottisiin uusiin maisemiin. Sen sijaan se nappaa joukon aiemmin aloitettuja juonilinjoja ja kietaisee niistä kauniin rusetin.

Rise of Iron kertoo Iron Lordseista, jotka suojelivat Travelleria (sitä suurta pallomaista olentoa, jonka ympärille peli pyörii) ennen kuin Guardianit tulivat kuvioihin. Joukkio koostui kahdeksasta miehestä ja naisesta, jotka asuivat lumisilla vuorilla Iron Templessä muinaisen Venäjän alueella. Laajennus aloittaa Lord Saladinista (joka on pitänyt huolta Iron Bannerista Destinyn julkaisusta asti). Felwinter Peakilla, jossa temppelikin sijaitsee, on tapahtunut jotain kummaa, joten aloitan penkomisen sieltä.

Maastosta pomppaa Falleneita nopeammin kuin ehdin sanoa Peter Dinklage. Nämäkin ovat matkalla vuoren huipulle, mutta syy tälle on vielä tässä vaiheessa mysteeri. Päästyäni vihulaisista eroon nopeutuu matka kohti korkeuksia, joista löytyy pelin uusi vihollistyyppi arvoituksellisista syistä henkiin palanneen vanhan arkkipahiksen Sepiks Primen muodossa.

Destinyn uudet vihulaiset on nimetty Splicereiksi. Nämä Fallenit ovat tulleet noutamaan muinaista SIVA-teknologiaa, joka rymysi pitkin maita ja mantuja ennen kuin Iron Lordsit pistivät sille stopin. SIVA on teknologinen virus, joka pystyy regeneroimaan sekä nostamaan joukkoja takaisin taistelukentälle. Ihmiskunta koitti aikanaan käyttää tätä voimaa omiin tarpeisiinsa, mutta epäonnistui yrityksessään. Nyt on tullut pahisten vuoro valjastaa SIVA tarpeisiinsa.

Tämä on mainos:

Chris Barrett, mies Rise of Ironin suunnittelutyön takana, kertoo että lumen valkoisuus ja SIVA:n räikeän punainen olivat tietoisia valintoja selkeän kontrastin luomiseksi. Tämä toimii erinomaisen hyvin, ja vaikka SIVA-joukot ovatkin periaatteessa uudelleenpinnoitettuja Falleneita, tuntuvat ne uusilta uhilta Destinyn maailmassa. En kerro enempää laajennuksen tarinasta tai perusteemoista, mutta Rise of Iron tuo uusien tehtävien lisäksi myös pari muutosta pelin mekaniikkaan.

DestinyDestinyDestiny

Päätehtäviä ja sivupuuhastelua tuntuu olevan joka puolella. Uusi Plaguelands-alue on nyt tutkittavissa kaikkine salaisuuksineen, ja aiemmin mainitun vuoren huipulta löytyy täysin uusi sosiaalinen alue. Täällä voi tavata erinäisiä tärkeitä ihmisiä, jotka opastavat uusiin tehtäviin, kerätä hieman uutta sälää tai tanssahdella muiden pelaajien kera.

Plaguelands tarjoaa myös uuden Archons Forge -aktiviteetin, joka on sukua Taken Kingissä nähdylle Court of Oryxille. Pelaaja aktivoi siinä tapahtuman, johon kuka vain lähimaastosta voi loikata mukaan. Pääsin Tier 1 -nimiseen testiin, jossa tapettiin vihollisia mittarin hitaasti täyttyessä. Kuolleet hahmot heitettiin ulos, ja nämä pääsivät takaisin sisään vain käyttämällä muista aktiviteeteista saatavaa erikoisavainta. Archons Forge on nopea ja haastava toimintakokemus, jossa viholliset vyöryvät kaikilta suunnilta jo itsessään vaarallisessa laavamaisemassa.

Tämä on mainos:

Kuten tällaisesta laajennuksesta voi odottaakin, lisää se runsaasti uusia aseita, panssareita sekä vimpaimia peliin. Tasokatto nousee Rise of Ironissa tasolta 335 aina tasoon 400 saakka, ja sinne päästäkseen saa kerätä kaiken mikä ei ole pultattu kiinni. Melkein kaikki varustettava tavara nojaa tasoihin, jonka vuoksi onkin tärkeää pitää kirjaa kaikista pöksyistä, aseista ja tilpehööristä. Kaikki rakkaimmat kamansa voi kuitenkin säilyttää Taken Kingissä julkaistun infuusio-järjestelmän avulla. Sen avulla uuden kovemman tykin tason saa siirrettyä vanhaan suosikkiinsa pienestä maksusta. Näin edistymisen fiilis pysyy aina mukana ilman, että kaikkia kamoja tarvitsee koko ajan vaihdella. Täytyy silti sanoa, että se suunnittelija, jonka hommana Bungiella on tehdä jatkuvasti uusia mielenkiintoisia aseita ja panssareita tekee hyvää jälkeä.

Tilpehööristä puheenollen, Rise of Ironissa on hankkiuduttu eroon niistä turhista pikku vimpaimista, joista sai minimaalisia pikku-bonuksia. Sen sijaan värkit tarjoavat nyt täysin uusia ja ainutlaatuisia lisiä, joista on hyötyä sekä tehtäviä tehdessä että toisia pelaajia vastaan taistellessa. Yhdestä saa esimerkiksi ylimääräisen kranaatin, kun taas toinen käännyttää vihollisesta ystävän hetkeksi. Nähtäväksi jää miten näitä voi yhdistellä, mutta tässä on selvää potentiaalia huikeille synergioille.

Peliaikaa mehevälle kampanjalle tulee hieman vähemmän kuin Taken Kingissä, mutta Bungie on varmistanut, että maisemaan tullaan samalla kylvämään runsaasti kaikenmoisia salaisuuksia. Näiden tarkka muoto paljastuu kunhan lisäri julkaistaan ja pelaajat pääsevät nuohoamaan maisemia. Rise of Iron tuo mukanaan myös uuden raidin, mutta Bungie pitää sitä vielä salassa, eikä suostu kertomaan muuta kuin, että sen tasovaatimus on 360 ja että se julkaistaan syyskuun 23. päivä, kolme päivää laajennuksen julkaisun jälkeen.

Destinyn PvP-meiningit päivittyvät isolla kädellä Rise of Ironin myötä. Ensinnäkin mukana on ominaisuus, jota pelaajat ovat huutaneet kurkku suorana jo vuosien ajan - yksityiset sessiot nimittäin. Mahdollisuus haastaa kaverit matseissa tai jopa turnauksissa, joihin voi itse määritellä säännöt sekä ehdot, on valtava edistysaskel, ja Bungie onkin saman tien tuomassa Destinyn eUrheilun kentälle. Yksityispeleissä voi määritellä myös kartan, pelimoodin, tasojen vaikutuksen ja paljon muuta. Mittelyn sijasta voi vaikka hieman harjoitella jonkun klaanilaisensa kanssa. Erinomaista, kaiken kaikkiaan.

Uudessa pelimuodossa, Supremacyssä, ei lasketa kuolleiden vihollisten määrää. Sen sijaan jokainen kuollut vastustaja tiputtaa crestin, joiden pohjalta pisteet lopulta lasketaan. Homma toimii siis kuten Call of Dutyn Kill Confirmedissä, ja vaatii oikeastaan sen, että sinulla on aina rinnallasi ainakin yksi tiimikaveri, joka voi källiä sinun crestisi mukaansa ja estää vihollisia saamasta pisteitä, vaikka nämä kellistäisivätkin hahmosi. Destinyn moninpelimatsien dynamiikka paranee huomattavasti, kun aiempia pelejä hallinneet tarkka-ampujat menettävät merkitystään Supremacyn myötä.

Rise of Iron tuo mukanaan neljä uutta karttaa (tai kolme jos olet Xbox-harrastaja). Pääsin testaamaan Floating Gardens of Venusta sekä (pleikka-yksinoikeus) Icarusta Merkuriuksessa, ja molemmat vaikuttivat varsin hauskoilta lisäyksiltä. Kahta muuta karttaa ei vielä esitelty, mutta ne ovat Skyline ja The Last Exit, jotka sijaitsevat Marsissa ja Venuksessa. Uusien karttojen ja Supremacyn lisäksi Destinyn aseita tullaan tasapainottamaan, ja peljätyt klassikot Thorn sekä Gjallahornin raketinheitin tekevät paluun taistelukentälle.

Destiny: Rise of Iron näyttää lisäävän peliin mukavasti uutta ja kauan toivottua sisältöä sekä päivittää sen moninpeliosiota. Elokuvamaiseen tarinankerrontaan keskittyminen jatkaa Destinyn viemiestä siihen samaan suuntaan, jonka Taken King aloitti viime vuonna. En tiedä miltä pelin tulevaisuus näyttää, mutta Bungie on luvannut ainakin pari tapahtumaa syksylle ja talvelle. Kannattaa myös pistää merkille, ettei Rise of Ironia julkaista PS3:lle tai Xbox 360:lle, vaan pelkästään viimeisimmälle konsolisukupolvelle.

Destiny: Rise of Iron julkaistaan tiistaina syyskuun 20. päivä.

HQ
HQ
HQ
HQ
DestinyDestinyDestinyDestiny
DestinyDestinyDestinyDestiny

Aiheeseen liittyviä tekstejä

6
Destiny: The Taken King (DLC)Score

Destiny: The Taken King (DLC)

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Destiny 2.0 on uusi, uljas painos Bungien scifi-räiskinnästä, mutta miltä näyttää sen kruunava The Taken King -lisäosa?

0
Destiny 2 pyrkii palkitsemaan veteraanit

Destiny 2 pyrkii palkitsemaan veteraanit

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Bungie suunnittelee erilaisia tapoja muistaa alkuperäisen pelin veteraaneja. Ehdot suorittaneet saavat käyttöönsä erityisiä emblemejä. Niiden ulkonäön pääsee katsomaan...



Ladataan seuraavaa sisältöä