Suomi
Gamereactor
ennakot
The Legend of Zelda: Breath of the Wild

The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Link herää yksinäisenä selviytyjänä uudessa avoimessa Hyrulen valtakunnassa, mutta The Legend of Zeldan ominainen charmi ei ole kateissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Avoimen maailman selviytymispeli Nintendon malliin. Yhtiön studiot ovat aiemmin kokeilleet resurssien kanssa leikkimistä ja tavaroiden hallintaa peleissä, kuten Nintendogs, Animal Crossing ja Pikmin, mutta totuus on se, että fanit ovat voineet vain unelmoida siitä, miltä yhtiön näkemys selviytymispelistä voisi näyttää. Ja nyt kun olemme pelanneet uutta The Legend of Zelda: Breath of the Wild -nimeä kantavaa seikkailua melkein tunnin verran E3-messuilla, on helppo nähdä miksi Hyrule ja Link ovat sopivin maailma tehtävän täyttämiseen. Toki haluamme ja odotamme näkevämme pelissä sarjan tunnuspiirteitä (tarinankerronta, omituiset hahmot, ainutlaatuiset taistelut ja pomohirviöt, elävät kylät ja kaiken huipuksi muistettavat luolastot), mutta nyt ymmärrämme jälleen, mitä tarkoittaa olla yksin Zelda-pelissä, samaan aikaan kun opimme kuinka pitää Link elossa erämaassa.

Pelin tuorein demo, jota Nintendo messuilla näytti, koostui kahdesta osasta. Ensimmäinen painottui pelillisiin elementteihin, päästäen käsiksi moniin uusiin ominaisuuksiin ja esineisiin, joiden käyttäminen oleellista tutkittaessa The Great Plateauta, ensimmäistä lopullisesta pelistä löytyvää keskusaluetta. Toinen osa oli tarinavetoinen, pudotellen vihjeitä asetelmasta, hahmoista, kiinnostavista paikoista ja mahdollisesta sijoittumisesta sarjan aikajanalle, samaan aikaan vihjaillen muutamista päätavoitteista vapaasti tutkittavan kokemuksen yllä. Mutta, lukuun ottamatta jälkimmäisen osan välianimaatioita, totuus on se, että molemmat osiot olivat hyvin samanlaisia keskenään ja demo painottuikin hauskanpitoon uudessa maailmassa (Aonuma-san huomautti itse vinkin pelimaailmasta pelin alaotsikossa, kun aiemmissa peleissä alaotsikot ovat vihjailleet keskeisistä hahmoista tai esineistä).

The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild

Maailma tuntuu ensimmäisistä hetkistä lähtien todella elävältä ja kutsuu pelaajan tutkimaan eri mahdollisuuksia ja oppimaan mitä tutkimalla oikein tapahtuukaan. Erilaisia huomiota vieviä kohteita on todella paljon ja moneen otteeseen demon aikana jätimme tehtävän kesken vain siksi, että jotain muuta mielenkiintoista ilmaantui näköpiiriin. Tämä, sekä uusi syvällisempi ohjausmetodi, opastivat meidät ensimmäiset askelten halki uudessa Zeldassa, lisäten tunnetta siitä, ettemme nähneet vielä juuri mitään.

Tämä on mainos:

Koska kyseessä on selviytymispeli, Linkillä on tarpeita huolehdittavanaan. On tärkeää pitää silmällä kahta uutta mittaria ruudun oikeassa alalaidassa. Toinen on lämpömittari (Link menettää energiaa, jos on liian kylmä tai kuuma) ja toinen on äänimittari, joka on kätevä vaihtoehtoisia (ja joskus pakollisia) hiiviskelyjä varten eri tilanteissa, kuten vihollisleireihin hyökkäämisissä, ääneen reagoivien ansojen väistelyssä tai villieläinten kesyttämisessä (Epona ei ole enää pääasiallinen kulkuväline).

Onko päälläsi liian lämmin vaatetus aurinkoiselle kelille? Oletko varustautunut riittävästi jäätäviin ilmanaloihin? Tiesitkö, että ruskea vesi tarkoittaa laakia ja vainaata? Olemme nähneet satunnaista sadetta, tuulta ja myrskyjä (ja meille myös kerrottiin, että sää voi vaihdella satunnaisesti) ja päivän ja yön sykli vaikuttaa myös ilmanaloihin (yksi minuutti vastaa pelissä yhtä tuntia) sekä yllättäviä ympäristöllisiä muutoksia, olivat ne sitten pelaajan, vihollisten tai muiden aiheuttamia. Entäpä jos robohämähäkki ampuu lasersäteen suuntaasi ja sytyttää samalla ruohikkopalon? Entä jos itse pidätkin soihtua liian lähellä nurmea ja saat aikaan saman efektin? Kaikki nämä muuttujat antavat uusia mahdollisuuksia sekä puzzleosastolle että taisteluun.

Rakentaen Skyward Swordista tuttujen paranneltavan aseen ja esinejärjestelmän päälle, tavaravalikko tarjoaa tällä kertaa paljon erilaisia vaihtoehtoja. Systeemi on jaettu ZL-nappiin asetettujen kilpien, aseiden ja sekä tavallisten että erikoisempien esineiden kesken

Aseet vaihtelevat silkasta tikusta veitseen, kirveeseen, ruosteiseen miekkaan tai vanhaan tuttuun Master Swordiin, joka näkyy pelin logossa ruosteisena jostain kumman syystä. Jokaisella aseella on oma hyökkäysvoimansa ja melkein jokainen ase on käytettävissä vain rajoitetun ajan, joten voit aivan hyvin heittää asetta pidempää hyökkäystä varten kun siltä sattuu tuntumaan. Tähän voidaan tietysti lisätä myös kokoelma ZR-nappiin asetettuja jousia: niitä löytyy eri etäisyyksillä ja voimilla varustettuna, ja niiden kärjet on sytytettävissä nuotioissa ja muissa tulipisteissä.

Tämä on mainos:

Taistelu itsessään on hyvin samankaltainen kuin Skyward Swordissa (miinus miekan liikeohjaus ymmärrettävistä syistä), mutta hieman notkeampana ja tottelevaisempana. Tarjolla on esimerkiksi makea hidastettu väistö, jos ajoitus osuu kohdalleen, avaten vihollisen puolustuksen kuolettavaa lopetusiskua varten. Silti, toiveissa elää vielä hieman jotain lisää näihin kovin nähtyihin mekaniikkoihin.

The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild

Erikoisesineet on totuttu laittamaan eri painikkeisiin jo Ocarina of Timen ajoista lähtien, mutta nyt kaikki on laitettu L-painikkeen alle. Tällä osastolla, hyödyntäen taian sijasta tällä kertaa Sheikah-heimon teknologiaa, pääsimme kokeilemaan uusia pommityyppejä. Yksi niistä on kuution muotoinen ja erityisen kätevä tietyissä ongelmissa ja rakenteissa, mutta lemppariksemme nousi etänä ohjattava ja räjäytettävä malli. Mielikuvituksellisemmat esineet on yhdistetty Sheikah-kiviin ja tulevat Magnesisten (valtava U:n muotoinen magneetti, jolla siirretään metalliesineitä) sekä tasojen luomiseen tarkoitetun työkalun muodossa.

Nämä muistuttavat kovasti edellisten pelin luolastoihin sidotuista esineistä, mutta muistutuksena Aonuma tiimeineen on tällä kertaa hankkiutumassa eroon perinteisistä luolastorakenteista. Odotettavissa on suurempia temppeleitä, mutta tapa jolla niihin kuljetaan sisään, niissä tarvittavat työkalut tai järjestys, jossa niitä tutkitaan saattaa tällä kertaa vaihdella. Sitä paitsi, ainoat paljastetut päärakennukset toistaiseksi ovat Shrinet: valtavat tornit, jotka nousevat maasta sen jälkeen kun ne on avattu ja joita pystyy käyttämään nopeaan liikkumiseen koko kartan tutkimiseksi. Shrinejä on luvattu olevan yli 100 ja ne saattavat olla ympäröityjä puzzlealueilla, joissa on elementtejä perinteisistä luolastoista.

Mitä perinteisiin esineisiin tulee, ne ovat sekä keräiltäviä että päivittäisessä käytössä olevia esineitä ja materiaaleja. Esimerkiksi piikiveä tarvittiin sytyttämään tuli, jota tuli samaan aikaan pitää yllä (puita voi kaataa tasojen rakentamiseen tai polttopuuksi). Pannua puolestaan tarvittiin possupihvien paistamiseen tai sieniä ja paprikoita sisältävien maukkaiden reseptien tekemiseen... ellei sitten halua vain jyrsiä limaisia mutta tyydyttäviä hyönteisiä. Jokainen ruoka näyttää, kuinka monta sydäntä ne elämämittariin palauttavat, sillä sydämiä ei saa enää leikkaamalla ruohoa. Ja jos keräily ja selviytyminen eivät ole tarpeeksi, tarjolla on myös kaupankäyntiä, jonka avulla arvokkaammat esineet voi muuttaa rahaksi.

Skyward Swordin kestävyysmittari tekee niin ikään paluun, vaikkakin tällä kertaa se on paremmin kontekstissa selviytymiselementteihin. Yllättävänä muutoksena X-napilla voi tällä kertaa hypätä ja tarttua korkeisiin kielekkeisiin kiipeilyä varten (toinen painallus viimeistelee kiipeämisen), ja kivisiä ympäristöjä onkin tällä kertaa enemmän kuin koskaan ennen.

Näiden ja monien muiden tulevien ominaisuuksien kanssa, olemme valmiit tutkimaan valtavaa Hyrulen maailmaa. Kartta itsessään sisältää joitakin ainutlaatuisia Zeldamaisuuksia, ja leimasimille on tällä kertaa oikeaa käyttöä. Demossa käytössä oli yhdeksän ikonileimasinta ja viisi värillistä symbolileimasinta, joilla karttaan pystyi merkitsemään kiinnostavia kohteita. Näillä ikoneilla voi merkitä esimerkiksi taisteluita, aarteita, sniputtelupisteitä, leirejä...Värilliset leimasimet merkitsevät puolestaan muita tärkeitä kohteita ja näkyvät erillisen kartan lisäksi myös pelin karttanäkymässä. Temppelit tulevat luonnollisesti näkyviin kartalle heti kun ne on löytänyt.

Pieni pöllo kertoi meille, että nämä demot olivat itse asiassa rajoitettuja sisällöltään. NPC-hahmoja ja joitain mahdollisia kohteita, jotka ovat mukana lopullisessa pelissä, oli poistettu esittelyversioiden fokusoimiseksi. Ehkä myös spoilerien pelossa? Tarinan osalta tiedämme toistaiseksi varsin vähän. Link herää satavuotisesta unesta. Oletettavasti prinsessa Zelda saa kunnian olla ensimmäinen ääninäytelty hahmo sarjassa. Zelda tai ei, ääni kutsuu sankariamme tuomaan valonsa takaisin maailmaan. Kaikki on vielä varsin kryptistä. Lähestyimme raunioitunutta kirkkoa. Se osoittautui Ajan temppeliksi. Sen sisällä oli Jumalattaren patsas, näyttäen kovin samalta kuin Skyward Swordin vastaava. Samalla esille tuli uusi toiminto, rukoilu. Sen avulla opimme hieman sian muotoisesta muinaisesta pahasta...

Haluaisimme lopullisen kokemuksen olevan hieman hiotumpi ja esineiden käyttämisen toimivan nopeammin ja sujuvammin (vähemmän viivettä ja keskeytyksiä), mutta toistaiseksi peli vaikuttaa tuoreelta, hauskalta ja sai meidät pauloihinsa. On helppo kuvitella, miten vaikeaa kehittäjien on ollut leikata kokemus kahdeksi 15 minuutin siivuksi E3-messuja varten. Aiemmin lyhyet maistiaiset toimivat keskitettyjen alueiden ja ominaisuuksien esittelyyn, mutta tämän massiivisen maailman kanssa edes kaksi tuntia ei olisi ollut tarpeeksi. Siitä huolimatta molemmat demot itse asiassa onnistuivat tuomaan selviytymistarpeen esille käyttäen hyvin valittuja hauskoja ja mielenkiintoisia uusia ominaisuuksia (jotka ovat esitelty sarjalle tutulla humoristisella tyylillä), sekä niiden lisäksi myös tunteen vapaasti tutkittavasta seikkailusta, joka muistuttaa kovasti sitä samaa tunnetta, jonka koimme vuosia sitten sarjan ensimmäisen osan parissa. Odotamme innolla lopullista kokemusta, kun peli julkaistaan ensi vuoden puolella.

The Legend of Zelda: Breath of the Wild
HQ
HQ
HQ
The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild
The Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the WildThe Legend of Zelda: Breath of the Wild

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä