Suomi
Gamereactor
ennakot
Deus Ex: Mankind Divided

Deus Ex: Mankind Divided

Adam Jensen tekee paluun Mankind Divided -pelissä elokuussa, ja pääsin kokeilemaan ennakkoon miltä Eidos Montreal tuotos näyttää ja tuntuu tositoimissa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Tulevaisuudessa tiede on ihmiskunnan pelastajana. Sen avulla rammat voivat kävellä ja sokeat saavat näkönsä takaisin. Ihmiset, jotka eläisivät muuten kurjaa elämää, nousevat biologisista vankiloistaan ja kansoittavat maan. Mutta ovatko nämä ihmiset siunaus vai ovatko he uhka muulle maailmalle? Heidän kykynsä ovat kuin supervoimia, mutta ne uhkaavat yhteiskunnan vakautta ja turvallisuutta. Sen vuoksi augmentoidut yksilöt on erotettava muusta, puhtaasta kansasta ja syrjäytettävä suljettuihin ghettoihin. Tämä on ainakin Mankind Dividedin tulevaisuudenvisio.

Deus Ex on kasvanut loistavaksi sarjaksi, joka sisältää pelien lisäksi myös kaikenlaisia muita tuotteita. Tätä kaikkea yhdistää tekijöiden nimeämä Deus Ex: Universe. Kehittäjät paljastivat suunnitelmansa konseptin suhteen Mankind Dividedin esittämisen aikana. Luvassa on kirjoja ja sarjakuvia, jotka kertovat rinnakkaista tarinaa sarjan pelien kanssa. Sivuhahmot saavat omat tarinansa ja henkilöt laajennetusta universumista löytävät tiensä myös peleihin. Mutta Deus Ex: Universe ei jää vain tarinoihin. Eidokselta on luvassa vaatemallisto ja on jopa neuvotellut proteeseja valmistavan yrityksen kanssa yhteistyöstä, tuodakseen todellisen maailman entistä lähemmäs Deux Ex -maailmaa. Koko idea saattaa olla pelkkä markkinointitemppu, mutta kehittäjät ainakin tuntuvat uskovan idean realisoitumiseen. Oletettavasti kehittäjät eivät usko suuriin onnettomuuksiin ja apartheidiin, jotka ovat uuden pelin keskiössä.

Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided

Mankind Divided alkaa muutama vuosi Human Revolutionin tapahtumien jälkeen. Vallankumous päättyi suureen tragediaan ja paljon ihmishenkiä menetettiin. Nyt augmentaatioita ei nähdä enää positiivisena tulevaisuutena ihmiskunnalle. Yhteiskunta on jakautunut ja augmentoidut ihmiset nähdään toisen luokan kansalaisina sekä mahdollisena uhkana yhteiskunnalle. Adam Jensen, joka toimii jälleen tarinan päähahmona, on jossain tämän vastakkainasettelun välimaastossa. Hän ei ole ghettoon sysättyjen ihmisten joukossa, mutta tavallisten ihmisten joukossa häntä katsotaan silti alaspäin. Adam on hiljalleen oppinut hyväksymään itsensä sellaisena kuin hän Human Revolutionissa muuttui ja ymmärtää oman paikkansa kaaoksen keskellä. Adam haluaa saada kiinni hyökkäyksestä vastuussa olevat. Emme saanet juonesta paljoakaan yksityiskohtia, mutta luvassa on suuria salaliittoja ja useita vaikeita moraalisia päätöksiä, joita pelaajan tulee tarinan edetessä tehdä. Näillä päätöksillä saattaa olla merkittäviä seuraamuksia myöhemmin pelissä, mutta pelaajan tekemät päätökset vaikuttavat myös siihen, miten hahmot pelin sisällä suhtautuvat Adamiin. Pelin fokus tulee olemaan voimakkaasti tarinan muuttumisessa valitun pelityylin mukaan ja päätöksissä, joita pelaaja pelin aikana tekee.

Tämä on mainos:

Deus Ex: Mankind Dividedin voimakasta tarinaa ei ilmeisesti kerrota vain pelin tapahtumien kautta. Alla oleva universumi hohtaa läpi. Lyhyessä pelaamassani ajassa oli selvää, että tarinaa kerrotaan todella yksityiskohtaisesti. Tarina ja universumi motivoivat kaikkia suunnitteluratkaisuja. Uutislähetykset ja sanomalehdet kertovat maailman tilasta suuremmassa perspektiivissä ja ne muuttuvat suhteessa pelin tapahtumiin sekä pelaajan tekemisiin. Hahmot vaikuttavat olevat hyvin kirjoitetut ja näyttelytyö on erinomaista. Kokonaisuutena tuotantoarvot näyttäisivät olevan huipussaan. Visuaalisessa ilmeessä on samaa tunnelmaa kuin edeltäjässä, vaikka grafiikat ovatkin kokeneet kasvojenkohotuksen. Kullan ja tummien sävyjen värittämä on entisellään ja kaikessa on läsnä voimakas cyberpunk-tyyli.

Vierailtavat alueet eivät ole valtavan suuria ja pääpaino on sisällössä. Jokaisella NPC-hahmolla on jotain sanottavaa, tai jokin rooli pelin tarinan kannalta. Eidos ei ole luonut kadulla kulkijoita satunnaisesti. Näin ollen määrä on pienempi, mutta tyyli on samalla mahdollistanut keskittymisen jokaisen kohtaamisen laatuun. Tämä ei tarkoita sitä, ettäkö alueet olisivat pieniä. Alueet ovat suunniteltu fiksummin kuin Human Revolutionissa. Tällä kertaa kehittäjät ovat luoneet paljon enemmän reittejä kuljettavaksi ja lisänneet mahdollisuuden liikkua alueilla myös pystysuunnassa. Alueita on paljon enemmän ja vaihtoehtoiset reitit määrittävät edellisen pelin tapaan tyylin jolla peliä ja tehtävää pelataan.

Peli sekoittelee erilaisia pelityylejä, lähinnä ampumista ja hiiviskelyä, ja niiden välillä voi vaihdella nopeasti ja tehokkaasti. Adam Jensenin ohjaaminen vaikutti helpolta. Ohjauksessa on oppimiskynnystä, mutta kun kontrollit on kerran oppinut, homma sujuu saman tien luonnollisesti. Augmentaatiot on sijoitettu ristiohjaimeen ja niitä on helppo käyttää. Kun pelissä on näinkin paljon ominaisuuksia, on tärkeää että niiden käyttäminen on helppoa ja nähdäkseni tässä oli onnistuttu. Loikkasin piilottelusta suoraan keskelle tulitaistelua ja kun tilanne sen mahdollisti, palasin takaisin hiiviskelemään. Valitulla pelityylillä on myös moraalinen ulottuvuus: pelastatko panttivangit vai jahtaatko terroristeja? Tuotko mukanasi aseita ja tapat vastustajat vai valitsetko aseettoman ja henkiinjättävän lähestymistavan? Nämä valinnat määrittävät myös sitä, miten NPC-hahmot suhtautuvat Adamiin pelin aikana. Jossain vaiheessa kykyjään pystyy toki myös päivittämään, jolloin painopistettä voi samalla myös siirtää tiettyä pelityyliä kohti. Tekijät kuitenkin vakuuttavat, että nämä valinnat eivät ole lopullisia, eivätkä lukitse mitään pelityyliä kokonaan pois käytöstä.

Mankind Divided esitelee myös kokonaan uuden pelimuodon, nimeltään Breach. Se ei tule olemaan osa pääpeliä ja on käytännössä Deus Ex -versio arcadepelistä. Breachissä pelataan hakkerilla, jonka tehtävänä on kehittynyttä VR-systeemiä hyväksikäyttäen varastaa tärkeää tietoa servereiltä. Breach tapahtuu värikkäässä pikselöidyssä virtuaalimaailmassa, jossa koodaukset ja antivirusjärjestelmät ottavat vihollisten ja ongelmien hahmon. Taistelusysteemi on suoraan pääpelistä, mutta pääpaino on tällä kertaa korkeassa pistesaaliissa tarinankerronnan sijaan. Siitä huolimatta Breachissä on toki tarina, mutta yleisesti ottaen kyseessä on pelimuoto niille, jotka rakastivat pääpelin taistelua ja haluavat kisata pelaajien kanssa ympäri maailmaa. En ollut täysin vakuuttunut Breachin laadusta, koska en nähnyt sitä riittävästi, mutta se tulee pääpelin mukana ilmaiseksi ja vaikuttaisi olevan hyvä, vaihtoehtoinen tapa pelata Deus Exää.

Tämä on mainos:

Deus Ex: Mankind Divided näyttäisi olevan yksi sarjansa suurimmista luvuista. Tuotantoarvot ovat korkeat ja taustatarina on vahva, monen kiintoisan hahmon tukemana. Pelattavuus itsessään on edellisestä osasta tuttua, mutta useammilla ominaisuuksilla ja parannetulla kenttäsuunnittelulla. Ohjaus on sulavaa ja taistelusysteemi sopii sen kanssa hyvin yhteen. Pelaajana teet valintoja tarinaan liittyen, mutta myös suhteessa pelin taisteluihin ja ristiriitoihin. Jos tämä kaikki onnistuu yhtä hyvin kuin kehittäjät vakuuttavat, tulemme näkemään yhden vuoden parhaista tieteisfiktiopeleistä kun peli julkaistaan elokuussa.

Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided
HQ
HQ
HQ
Deus Ex: Mankind DividedDeus Ex: Mankind Divided

Aiheeseen liittyviä tekstejä



Ladataan seuraavaa sisältöä