DICE tuo tummasävyisen realismin, dynaamisen tuhon ja immersiivisen kokemuksen kautta modernin sodankäynnin ensiairueen pelaajille ensimmäisen maailmansodan muodossa.
Vuodesta 2002, Battlefield 1942:n aloittamana, sarja on halunnut esitellä pelaajille suuria hiekkalaatikkomaisia sotakokemuksia maalla, merellä ja ilmassa. Lokakuun pimeys tuo markkinoille tutun Battlefieldin kivi-paperi-sakset kaavan brutaalin lähitaistelun, vaappuvien kaksitasokoneiden, tankkitaistelun ja mahdollisesti jopa ratsuväkirynnäköiden tyyliin viidessä eri kohteessa.
Trailerin ensisilmäyksestä asti on selvää, että Battlefield 1 välittää tehokkaasti kuvaa sodan runtelemista maisemista, lapioin käydyistä epätoivoisista juoksuhautataisteluista ja ikonisten brittitankkien kansoittaman taistelukentän yllä käydystä primitiivisestä ilmataistelusta puisine propelleineen. Seniorituottajan Aleks Grøndalin sanoin kyseessä on "kaunis totaalisen sodan kaaos ja uskottavin koskaan luomamme maailma".
Lontoossa järjestetyn julkistustilaisuuden yhteydessä Grøndal esitteli ja kehui vuolaasti Battlefield 1:ssa nähtävää teknologioiden monimuotoisuutta; ratsuväki jakoi taistelukentän ensimmäisten tankkien kanssa lentokoneiden taistellessa yläpuolella. Näkemissämme konseptikuvissa ratsastajat kaatuvat hevostensa selästä lentokoneen konekiväärien nostattamien pölypilvien keskellä. Vaatimattomissa univormuissa juoksuhaudasta toiseen ryntäävien sotilaiden olemuksessa on todellista haavoittuvaisuuden tuntua, kun valmiiksi köykäiset suojapaikat murskautuvat etenevien tankkien alla. Lähietäisyydellä taannutaan takaisin primitiivisiin taktiikkoihin, kuten nuijien ja pistimien käyttöön.
Battlefield 3:n ja 4:n kevlariin sonnustautuneista taistelijoista ollaan tultu kauas taaksepäin. Konekiväärin tuli on murhaa pelkkään paksuun kankaaseen sonnustautuneita sotilaita vastaan. Liekinheittimen pyyhkäisyt ja sitä seuraavat korvia raastavat huudot muuttuvat lähikontaktiin ratsuväen kanssa. Sankarillisuuden pusertaminen tässä tilanteessa vaatii melkoista hermojen hallintaa.
Battlefield 1:n kampanjatehtävät esittelevät useita eri hahmoja vaihtelevissa tilanteissa ensimmäisen maailmansodan aikana. Osa tehtävistä sijoittuu Italian Alpeille, toiset Arabian erämaahan tai esimerkiksi Ranskan metsiin ja niityille. Kampanjaa kuvaillaan kontrastien ja sankarillisuuden ajaksi samalla, kun tykistökeskitykset muokkaavat maaston tunnistamattomaksi kraaterikokoelmaksi. Tuhon täydellisyyttä piti kuulemma säätää hieman pienemmäksi, sillä ensimmäisissä pelitesteissä rivisotilaille ei jäänyt edes puuta tai kantoa pystyyn suojaa antamaan.
Lähitaistelun mukaantulo niin yksin- kuin moninpeliinkin luo uudenlaisia taktiikoita. Lähitaisteluaseita on useita erilaisia omine vahvuuksineen ja heikkouksineen. Jokainen löytänee valikoimasta omaan pelityyliinsä sopivan välineen. Isommassa mittakaavassa arsenaalista löytyy kevyttä ja raskasta tankkia, kaksitasokoneita ja pommittajia, hevosia ja jopa taistelulaivoja.
Taistelukentillä kirmaavat osin uudet, osin tutut hahmoluokat. Assault- ja Scout-hahmojen lisäksi mukana ovat erilliset tankkiupseerit ja lentokonepilotit erityisine tehtävänantoineen. Tiimipeli on edelleen kriittinen osa selviytymistä maksimissaan 64 hengen sodankäynnissä. Yksinäisille susillekin on oma paikkansa ja mahdollisuus vaikuttaa tiukan ryhmäpelaamisen ulkopuolella. Joukkuepelin kannustamiseksi DICE esittelee uuden Persistent Squad -toiminnon, jossa maksimissaan viisihenkinen tiimi voi hyppiä skenaariosta ja kokemuksesta toiseen yhteisten maalien saavuttamiseksi vaikkapa pitkän iltapäivän aikana.
Monille tuttujen "Battlefield Moments" -hetkien osuutta korostettiin edelleen julkistustilaisuuden aikana. Mekanisoidun sodankäynnin ensiaskeleet käydään edelleen sarjalle tutussa kivi-paperi-sakset -järjestelmässä, jossa tarkka-ampujan luoti voi tiputtaa lentokoneen taivaalta.
Vaikka sotilailla on Battlefield 4:ään verrattuna on paljon karkeammat työkalut, aseiden muokkaaminen on pelissä jollain tavalla mukana. Lisätietoa tästä on tulossa tulevien kuukausien aikana. Mukana on myös kaasupohjaista sodankäyntiä, jonka tappavalta efektiltä voi suojautua kaasunaamarin avulla. Näkyvyys heikkenee joka tapauksessa. DICE on pyrkinyt tuomaan jotain kaikkiin taistelun tilanteisiin ja etäisyyksiin tasapainoisella tavalla, joka tekisi sodan eri elementeistä eheän kokonaisuuden.
Aleks Grøndal lupaa Battlefield 1:n olevan valmistuttuaan valtava peli. Julkistus raapaisi vasta pintaa ja lisää informaatiota on luvassa EA Play -tilaisuudessa kesäkuun 12.-14. päivä Lontoossa ja Los Angelesissa. Early Access -mahdollisuus pelin kokeilemiseen onnistuu Battlefield Insider -ohjelman kautta Battlefield.comissa. Peli julkaistaan kansainvälisesti 21. lokakuuta, mutta Early Enlister -versioiden ja EA/Origin Access -tilaajien odotetaan pääsevän palvelimelle pari päivää etuajassa.
Verdun (PC:llä) on ollut tähän mennessä ainoa isompi ensimmäisen maailman räiskintäpeli markkinoilla. Näkemämme ja intohimoisen luovan johtajan Lars Gustavssonin mukaan peliltä on lupa odottaa paljon ja DICE on luomassa "vanhan ja uuden maailman kohtaamista tavalla, joka päätti neljän eri imperiumin valtakauden".