Suomi
Gamereactor
ennakot
Halo 5: Guardians

Halo 5: Guardians

Ennakkotestissä Halo 5:n kaksi ensimmäistä kampanjakenttää.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Ei ole liioiteltua sanoa, että Halolla menee tällä hetkellä ilmiönä huonommin kuin koskaan. Halo 4 oli hyvä peli, mutta se ei saanut vangittua yleisöään samalla tavoin kuin aikaisemmat osat. Sitten tuli Halo: The Master Chief Collection, joka veti pelisarjan nimen lokaan perusteellisesti huonoimmalla verkkopelijulkaisulla mitä on nähty pitkään aikaan. Näytti kuin 343 Industries ja Microsoft eivät olisi välittäneet sarjasta pätkääkään, vaan halusivat vain nyhtää nimellä mahdollisimman paljon rahaa. Kaiken kukkuraksi pitkään hypetetty Halo: Nightfall -televisiosarja oli parhaimmillaankin keskikertainen ja lopulta täysin unohdettava lisäys sarjaan.

Microsoftilla on siten täysi työ pitää lippulaivansa pinnalla jatkamassa taistelua PS4:n menestysparaatia vastaan. Master Chiefin uuden seikkailun pitää kuitenkin parantaa edellisistä huomattavasti Halo 5: Guardiansissa. Matkasin Lontooseen kokeilemaan pelin yksinpeliä ja katsomaan miten 343 Industries on asiassa edennyt.

Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Master Chiefin johtama Blue Team vasemmalla ja oikealla Fire Team Osiris sekä komentaja Locke.

Soolosankarina en kuitenkaan päässyt peliä tahkoamaan, vaan mukaan lyöttäytyi kolme pelitoimittajaa co-opin tiimoilla. Tarjolla olivat Halo 5: Guardiansin kaksi ensimmäistä tehtävää, joista ensin seikkailtiin Master Chiefin Blue Teamin mukana, kun taas jälkimmäisessä ennen näkemättömässä osuudessa hypättiin Master Chiefiä jäljittävän Spartan Locken johtaman Fireteam Osirisiksen saappaisiin.

Tämä on mainos:

Molemmissa tapauksissa mukaan mahtuu neljä pelaajaa, ja kokemus on selkeästi räätälöity tätä tarkoitusta varten aina dedikoituja palvelimia myöten. Kaverit voi toki herättää henkiin suoraan taistelukentällä, mutta se ei aina ole helppoa luotisateessa. Jos kukaan ei ehdi apuun, niin pitää odotella kahinan laantumista tuttuun Halo-tapaan.

Jos pelikaverit ovat kadoksissa, niin tehtävissä apuna ovat sitten tekoälyn ohjastamat hahmot. Pelaaja voi tällöin antaa käskyjä ristiohjaimen avulla, mikä tuntui toimivan sulavasti, mutta ei toki vetänyt vertoja oikeiden ihmisten tiimityölle. Myös vaikeustaso on selkeästi tuunattu tätä varten. Nelikollamme oli täysi työ pärjätä edes normaalilla vaikeustasolla ja vasta tiiviin yhteistyön avulla pääsimme pistämään Covenantin joukoille kunnolla kampoihin. Ne jotka sen sijaan pelasivat testisessiossa yksin, olivat täysin hätää kärsimässä. Joukkueena pelaaminen oli muutenkin hauskempaa ja tunnelma oli koko ajan korkealla.

Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Testissä tarjolla ollut toinen kenttä, jossa esiteltiin Locken ryhmä oli ehdottomasti testisession mielenkiintoisin osuus. Se toi mieleen jonkin verran alkuperäisen Halon The Silent Cartographer -kentän, johon oli yhdistetty Halo 2:n Metropoliksessa taistelu valtavaa Scarab-kävelytankkia vastaan. Tosin tällä kertaa vastassa oli tornimainen Kraken, joka piti ensin vahingoittaa kaukaa, jotta se saatiin houkuteltua iskuetäisyydelle. Tehtävä huipentui kiivaaseen taisteluun Krakenin päällä ja sisällä, jonka jälkeen piti vielä karata ehjin nahoin hökötyksen räjähtäessä ympärillä.

Tämä on mainos:

Master Chiefin kenttä oli hyvää toimintaa, mutta Locken kanssa tunsin sarjan löytäneen jälleen Halon ydinkokemuksen, jossa tasapainoteltiin loistavasti jännittävää tunnelmaa, rytmitystä sekä hauskoja ajoneuvoja. Graafisesti Halo 5 näytti erinomaiselta ja se pyöri sulavasti 60 fps -kuvataajuudella. Ei näyttänyt olevan väliä kuinka hektistä ruudulla oli, vaan ruudunpäivitys pysyi tasaisena koko ajan.

Kaikki tuntui muutenkin hämmästyttävän sujuvalta ja dynaamiselta. Pelattavuus oli erinomainen, äänisuunnittelu vakuutti ja taistelu Covenantia vastaan oli koko ajan upottavan viihdyttävää. Kun toisessa tehtävässä hyppäsin Promethean-rodun uuden Phaeton-ajoneuvon kyytiin hyökkäyksessä Krakenia vastaan valtavassa ilmataistelussa, olin suorastaan haltioissani.

Kahden pelatun tehtävän jälkeen on minusta selvää, että Halo 5:stä voi muodostua yksi sarjan kovimmista klassikoista. Kaikki sarjan parhaat palat tuntuivat olevan läsnä, ja mikä parasta Halo-taian pystyi tuntemaan suoraan ohjauksessa ja eeppisessä tunnelmassa. Odotukset peliä kohtaan lensivät siis kertaheitolla taivaisiin. Aluksi mainittujen pettymysten jälkeen 343 Industriesin työ näyttää viimeinkin tuottavan hedelmää. Kyseessä oli toki vain pieni silmäys pelin pariin, mutta on vaikea uskoa, että voisin olla enää väärässä Halo 5:n suhteen. Olen vakuuttunut, että Halo 5: Guardians palauttaa sarjan jälleen pelijättiläisten joukkoon ilmestyessään 27. lokakuuta.

HQ
HQ
HQ
Halo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians
Halo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: GuardiansHalo 5: Guardians

Aiheeseen liittyviä tekstejä

Halo 5: GuardiansScore

Halo 5: Guardians

ARVIO. Kirjoittaja Jori Virtanen

Xboxin peli-ikoni Master Chief on jälleen täällä. Nostaako Halo 5: Guardians pitkäaikaisen sarjan suunnan jälleen nousuun?

0
Envy tekee paluun Haloon

Envy tekee paluun Haloon

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

E-urheiluorganisaatio Envy on ilmoittanut palaavansa kilpailulliseen Haloon. Samalla kerrottiin neljä aktiivista pelaajaa. - Bradley "aPG" Laws - Justin...

0
TOX Gaming voitti HCS-finaalit

TOX Gaming voitti HCS-finaalit

ESPORTS. Kirjoittaja Markus Hirsilä

The Halo Championship Series (HCS) -finaalit käytiin viime viikonloppuna, ja voittajaksi päätyi TOX Gaming. Finaalissa kaatui Team Reciprocity. Yllättävää oli se, että...



Ladataan seuraavaa sisältöä