Suomi
Gamereactor
arviot
Nex Machina: Death Machine

Nex Machina: Death Machine

Retroilevaa kolikkopelitykitystä Housemarquen tuttuun turvalliseen tyyliin

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto
HQ

Suomen vanhimpiin pelitaloihin kuuluva Housemarque on tunnettu retrotunnelmaisista räiskintäpeleistään. Viime aikoina pääsääntöisesti Sonyn talliin työstetyt pelit eivät juuri ole tästä linjasta poikenneet, joten ei tule yllätyksenä, että Nex Machina jatkaa tällä samaisella luotihelvettilinjauksella.

Niin kuin puljun edellisetkin räiskinnät, ei Nex Machina paljoa juontaan avaa. Peli potkaistaan käyntiin, kun päähenkilö kaahaa scifimoponsa teknometsään, alkaa räiskiä silmittömästi päin juoksevia robottiököjä ja pelastamaan satunnaisia vihreitä ihmisiä pahisten kynsistä. Tällä ylhäältä päin kuvatulla menolla jatketaan sitten alle puolentoistatunnin päässä häämöttäviin lopputeksteihin asti, jonne kulkeva matka on jaettu viiteen eri maailmaan. Kaksi asiaa tulee hyvin selväksi: toimintaa ei tarvitse odotella eikä yksin olla.

Toiminnan ohjattavuus on yhtä selkeää kuin pelin päämäärä. Loputonta asearsenaalia mukanaan kantavaa hahmoa ohjataan vasemmasta tatista ja ampumasuuntaa oikeasta. Liian kiihkeän toiminnan alta pääsee pakoon vasemman liipaisimen alla olevasta syöksystä ja matkan varrella kerättyjä erityisaseita pääsee hyödyntämään oikealla liipaisinnapilla. Tuttuun Housemarque -tyyliin pelattavuus on hiottu laserveitsenteräväksi, eli hahmo tekee juuri sen mitä pelaaja haluaa. Tämä tuleekin tarpeeseen, sillä kymmenien monsuaaltojen rymistellessä kerralla päälle ei virheisiin juuri varaa ole. Hahmon kuollessa kertaosumasta tunnelma kiristyy pahimmillaan varsin tiukaksi, kun pelin edetessä vihollisaallot moninkertaistuvat ja taistelutantereet pienentyvät.

Nex Machina: Death MachineNex Machina: Death Machine
Tämä on mainos:

Nex Machinan viisi eri maailmaa sisältävät jokainen 15 erillistä tasoa robojen kanssa ja yhden loppuvihollisen. Maailmat vaihtelevat ilmeensä puolesta jonkin verran toisistaan, joten hektistä sotaa käydään mukavasti monipuolisissa ympyröissä. Tasoihin on piiloteltu kaiken maailman bonustavaraa kerättävistä hahmoista salatasoihin asti, ja muutenkin kenttien suunnittelussa on ajatusta takana. Hajotettava ympäristö ja lukuisat kulkureitit tarjoavat monenmoisen hyökkäysstrategian ohella taktista perääntymistäkin. Läpipeluusta huolimatta minulle jäi kuitenkin epäselväksi, miten pelissä edettiin. Välillä kärhämästä toiseen siirryttiin pelastamalla kaikki ihmiset, kun taas joskus samaiseen riitti kaikkien vihulaisten suolaaminen. Muutaman kerran jopa niin pelastettavia kuin tapettaviakin kohteita jäi taakse hahmoni jatkaessa eteenpäin.

Housemarquen Resogun-pelissä ensi kertaa käytetty Voxel-grafiikka tekee paluun Nex Machinaan. Lieväksi pettymykseksi Nex Machina ei kuitenkaan ole yhtä näyttävä kuin muutaman vuoden takainen edellinen räiskintä. Pelin ulkoasu on hiukan suttuista ja väripaletit jopa satunnaisesti rumia. Toki on hienoa, että maailmasta pystyy lähes kaiken tykittämään päreiksi. Kuitenkin kaiken sen kaaoksen alla on jo vähän vaikea saada selvää, mitä oikein tapahtuu. Pahimmillaan tulee mielikuva liian monen ilotulitteen aiheuttamasta taivaan värioksennuksesta. Peli on kuitenkin optimoitu niin hienosti, ettei meno nyi missään vaiheessa. Peli myös tarjoaa hauskoja suotimia ulkonäköä muuttamaan. Voxel-teknologian ansiosta kuvakulmaakin saatiin muutettua muutamaan otteeseen hauskasti kolmanteen persoonaan. Tämän tapaisia yllätyksiä olisin toivonut enemmän.

Hiukan ristiriitaisen graafisen ilmeen tasapainoksi loputon tulittelu tarjoaa upeat musat. Varsin demoskenemäiset teknorallit sopivat hienosti hurjaan menoon ja saavat pelatessa päänkin nykimään biittien tahtiin. Hyvää elektromusaa ja loputonta räiskintää komppaa vielä hauskasti retrohtava äänimaailma. Ammusten jylinä ja robottien piippailut kuulostavat hyvältä luoden juuri oikeaa kolikkopelitunnelmaa. Ainoastaan tyypillistä tappajarobottipuhetta jäin kaipaamaan kokonaisuudesta.

Housemarquen pelitarjonta alkaa toistollaan käydä jo vanhaksi, josta Nex Machina on hyvä esimerkki. Pitkälti samoja polkuja tallaava pelityyli on nyt jo nähty aika useaan otteeseen, eikä asian korjaamiseen riitä enää vain iso kasa uusia aseita tai erilaiset maailmat. Niin tai näin, jos ei ole kiinnostunut grindaamaan tasoja läpi jokaista salaisuutta tai tavoitetta suorittaen, on peli ohi aivan liian nopeasti. Kuitenkin aika- ja pistekisat muiden pelaajien kanssa saavat jotkut innostumaan pidemmäksikin aikaa. Sentään Nex Machina mahdollistaa nykyään niin harmittavan harvinaisen saman sohvan moninpelin, joka luonnollisesti tekee kokemuksesta astetta hauskemman illanistujaisissa. Joka tapauksessa Housemarquen on aika siirtyä eteenpäin kierrätyskeskusleimastaan näyttämällä, mitä kaikkea muuta voi vuosikymmenien pelintekokokemuksella saada aikaiseksi.

Tämä on mainos:
Nex Machina: Death Machine
HQ
HQ
HQ
06 Gamereactor Suomi
6 / 10
+
Huippuunsa hiottu pelattavuus, hyvät musat ja äänet, paikallinen moninpeli
-
Suttuinen grafiikka, epäselvä tehtävänanto, liian tuttu ja turvallinen, liian lyhyt
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Täydentävä mielipide

Arttu Rajala

Housemarquen Nex Machina saattaa hyvinkin olla yksi viime aikojen koukuttavimpia ja samalla raivostuttavimpia pelejä. Raivo on tosin tässä tapauksessa lähinnä kiukkua omia surkeita pelitaitoja kohtaan, eikä pelin laatua kohtaan.

Nex Machina helsinkiläiselle pelistudiolle tuttua puhdasta ja tarkkaa taitoa vaativaa kahden tikun arcade-räimettä. Se tuntuu aluksi yksinkertaiselta, mutta vaikeustaso hyppää nopeasti korkeuksiin. Helpoimmalla vaikeustasolla kenttiä on viisi ja kuudes, mukaan lukien loppupomo, avautuu kun pelin Arcade-pelimuodon läpäiseen ensimmäisen kerran. Tuttuun tapaan vaikeustasoja löytyy vielä useampi lisää, mutta niistä riittää mielekästä pelattavaa vain kovimmille pelaajille. Haaste on nimittäin niin kova, että ilman mittavaa harjoittelua, niistä on turha edes unelmoida.

Murhaavasta vaikeustasosta huolimatta, se on muuten monelta kantilta erinomainen. Ohjaus, audiovisuaalinen toteutus (erityisesti musiikki), kenttäsuunnittelu, taitoa korostava pistekerronsysteemi ovat kaikki erittäin korkeatasoisia. Onkin siksi harmi, ettei varsinaista pelattavaa kuitenkaan loppujen lopuksi ole kovinkaan paljon. Tavispelaaja vetää Arcaden muutaman kerran ja kokeilee Arenan vaikeita haasteita, mutta sen jälkeen jäljelle jää vain piste-ennätysten metsästys. Pieniä nipotuksen aiheita ovat myös paikoitellen epäselvät kentät, jotka alussa aiheuttavat vahinkokuolemia sekä liian lyhyt voittamattomuus kuoleman jälkeen. Useasti paluu pelitilanteeseen sattuu keskelle vihollislaumaa tai pomoa, jolloin mitkään väistöliikkeet eivät ehdi pelastaa turvaan.

Kokonaisuudessa Nex Machina on kuitenkin todella mainio pelikokemus. Kaksinpeli samalla ruudulla on aina hauskaa ja ensimmäiset päivät pelin kanssa olivat todella viihdyttäviä. Noin 10 tunnin jälkeen into alkoi kuitenkin hiipua korkean vaikeustason puristuksessa. Kaikille Nex Machina ei sovi, mutta jos vanhan koulukunnan arcade-pistejahti addiktoi, on Housemarquen uutuus kesän paras pelijulkaisu.

8/10

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Arviossa suomalainen Nex Machina

Arviossa suomalainen Nex Machina

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Maanantai-illan arviossa Gamereactorin avustaja Ossi Mykkänen testaa suomalaisen Housemarquen viimeisimmän pelin Nex Machina. Lue arvio täältä.

0
Kotimainen Nex Machina esittelyssä

Kotimainen Nex Machina esittelyssä

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Housemarquen Mikael Haveri esittelee retrohenkisen ammuskelupelin Nex Machina: Death Machine Gamereactorille. Tsekkaa kotimaisen laadun tulevaa meininkiä alta. ...



Ladataan seuraavaa sisältöä