Suomi
Gamereactor
arviot
Anki Overdrive

Anki Overdrive

Scalestrix 2.0

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Kaikki eivät Scalestrix-nimeä välttämättä tunnista, mutta se kuului lapsuuteni hienompiin lelumuistoihin. Siinä kaksi formulan muotoista autoa kiisi palikoista rakennettua rataa raiteita pitkin, viskoutuen ajoittain kurveissa pöpelikön puolelle. Anki ottaa siitä parhaat opit ja tuo konseptin tälle vuosituhannelle.

HQ

Anki ei ole itse asiassa ensisijaisesti lelufirma, vaan tekoälyn kehitykseen erikoistunut laitos. Anki Drive ja sen uusittu Overdrive ovatkin samalla yleisölle sopivien massatuotteiden lisäksi esimerkkejä sen tekoälyosaamisesta, joka vastaa autojen viipottamisesta radan sisäpuolella. Pääsimme testaamaan Overdriven peruspakettia yhden lisäauton kera, eli käytössämme oli muutaman suorapalasen ja kurvin kokonaisuus, joista kykeni rakentamaan ainakin puolen tusinaa eri rataa.

Radan kyhääminen sujuu näppärästi ja nopeasti, kiitos fiksun magneettikiinnityksen. Ohuen vinyylin tuntuiset ratapalikat taipuvat hieman, joten mutkiin voi laittaa vähän kanttia tai niitä voi asetella epätasaisellekin alustalle. Palasten sisäosissa näkymättömissä kulkee autojen infrapunakameroiden tunnistamat merkinnät, joiden perusteella kaarat tietävät, ajavatko suoralla tai mutkassa. Radoissa itsessään ei ole siis ollenkaan sähköä, joten kisat voi säiden salliessa pitää vaikka ulkosalla. Huipputekniikkaa sisältävät (ja sisällön mukaisen hintalapun omaavat) autot on sen sijaan syytä säilyttää sisätiloissa tai ainakin kuivana.

Peruspaketin mukana tulee kaksi autoa, joiden lisäksi saimme vielä kolmannen käyttöömme. Ulkoisesti ne ovat enemmän tai vähemmän futuristisesti muotoiltuja, noin 8x5x4 senttimetrin kokoisia vekottimia. Ratojen lukuun tarkoitetun infrapunakameran lisäksi niistä löytyy lukuisia LED-valoja erilaisia asioita ilmaisemaan. Pelkän ajamisen lisäksi autot nimittäin voivat myös rokottaa toisiaan muun muassa tykein ja raketein. Koko komeutta ohjastetaan älylaitteelle asennettavalla, varsin suurikokoisella, ohjelmistolla. Sen kautta järjestetään myös kisat ja pyöritetään yksinpelinä toimivaa kampanjaa. Jälkimmäinen ominaisuus jäi allekirjoittaneen kohdalla lähinnä kuriositeetin tasolle, sillä Ankista ei tultu hakemaan tasonnousuja ja höttöä, vaan kaveriporukan yhteistä pelikokemusta entisaikojen tyyliin.

Anki Overdrive
Tämä on mainos:

Kun kaikki älylaitteet on asetettu samaan lähiverkkoon ja Bluetooth kytketty päälle, karkelot voivat alkaa. Autot skannaavat radan ensin automaattisesti, mikä näyttää varsin vänkältä. Samalla ne huomauttavat mahdollisesti keskeneräisestä kokonaisuudesta. Hyppyjä ei valitettavasti voi tehdä ilman erityistä hyppypalikkaa, joka ilmeisesti antaa autoille luvan paahtaa eteenpäin, vaikka tie näyttäisikin päättyvän kesken. Samaa rataa käyttäessä skannausta ei tarvitse tehdä uudelleen, mikä nopeuttaa uuden kisan aloittamista valtavasti.

Perinteinen kisamuoto viehätti eniten etenkin, kun siinä käytti kaikkien autojen ominaisuudet tasapäistävää optiota. Emme kokeneet erilaisten kiihdytys- ja kurviominaisuuksien sopivan tällaiseen kisaamiseen. Aseistuksessa pysyteltiin eteenpäin ampuvissa tykeissä ja etummaista pelaajaa hidastavissa laitteissa, vaikka erilaisia optioita olisi enemmänkin.

Vaikka autot etenevät radoilla näennäisen vapaasti, ne liikkuvat käytännössä neljällä eri "kaistalla" selkeyden takia. Älylaitteen kallistaminen vaihtaa kaistaa ja vasemmalla oleva liukusäädin nopeutta. Perusradalla nopeuden saattoi pitää tapissa lähes koko ajan ja pelaajat saattoivat näin keskittyä kaistojen vaihtoon ja ammuskeluun. Vapaa liikkuvuus mahdollistaa myös vastustajan kilkkauksen pois, radalta jos reaktioaikasi sellaiseen suoritukseen riittää. Pidin aseiden mukana oloa ensin ärsyttävänä, mutta jo muutaman kerran jälkeen niiden merkityksen alkoi ymmärtää etenkin karkuun pääsevien pelaajien hillitsijänä. Rata kannattaa muuten kasata hyvin valaistulle paikalle, jotta pieniä viipottavia kaaroja ehtii seuraamaan kunnolla. Täysin pimeässäkin ajaminen onnistuu myös, kiitos autojen runsaan LED-varustuksen.

Anki Overdrivessa on ehdottomasti sellaista "wow-efektiä", jolla peliä ensimmäistä kertaa kokeilevat saa pyytämään lisää. Scalestrixiä aikanaan ohjanneille se on välitön tutun tunteen ja futurismin yhdistelmä. Pienen opettelun jälkeen taistoihin tulee reilusti taktisuutta pelkän talla pohjassa paahtamisen sijaan. Autojen akut kestävät hyvän tovin ja ne ovat nopeita ladata mukana tulevalla telakalla. Se iskee häpeilemättä lapsuusaikojen nostalgiasuoneen ja onnistuu tuomaan vanhan harrastuksen tälle vuosituhannelle. Setin ainoa selkeä haittapuoli on sen hinta. Pelkkä aloituspakkaus kahden auton kanssa maksaa 200 euroa ja uudet autot peräti 60-70 euroa lisää. Lisäratapalikat liikkuvat nekin palasta riippuen 30-40 euron tietämillä. Kasauslaatu tuntuu onneksi hyvältä, joten palasten pitäisi kestää käyttöä hyvin. Siitä ei kuitenkaan pääse mihinkään, että Ankin laadusta pitää maksaa. Jos hinta ei ole este ja nopeasti kasattava, viihdyttävä kaahailu futurististen pikkuautojen kanssa kiinnostaa, Anki on tällä hetkellä kukkulan kuningas.

Tämä on mainos:
Anki Overdrive
09 Gamereactor Suomi
9 / 10
+
Nopea kasata ja purkaa, ajamisen vapaus, futurismi
-
Hinta
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Maanantain arviossa Anki Overdrive

Maanantain arviossa Anki Overdrive

UUTINEN. Kirjoittaja Markus Hirsilä

Gamereactorin maanantain arviossa on erikoinen peliä ja lelua yhdistävä autoilu Anki Overdrive. Lue lapsuuden tunnelmiin palanneen Matin tuomio täältä. ...



Ladataan seuraavaa sisältöä