Suomi
Gamereactor
arviot
Cossacks 3

Cossacks 3

Reaaliaikanaksuja ei nykypäivänä tule erityisen tiheään, joten jokainen genren peli otetaan mielenkiinnolla vastaan. Etenkin kun se lupaa historiallishenkisiä taisteluita, joissa tuhannet yksittäiset pikku-ukot ottavat toisistaan mittaa.

Tilaa uutiskirjeemme tästä!

* Pakollinen tieto

Cossacks -pelisarjalla on pienehkö, mutta uskollinen fanikuntansa, joka on odottanut seuraavaa osaa kiltisti jo 11 vuotta. Cossacks 3 on itse asiassa uusversio sarjan ensimmäisestä Cossacks: European Wars -pelistä. Se sijoittuu 1600-1700 -lukujen paikkeille jolloin keihäsmiehet ja jousiampujat antoivat vähitellen tilaa musketeille sekä tykistölle. Mukana on 12 eri kansaa (joiden eroa ei valitettavasti löydä mistään eriteltynä) ja n. 70 yksikköä näiden välille jaettuna. Yksittäinen kansa ei eroa suuren suuresti toisesta, mutta osa keskittyy halvempiin "matalan teknologian" ukkoihin kuten jousiampujiin toisten panostaessa laatuun. Kansa valinta tuntui lopulta varsin kosmeettiselta (etenkin kun rakennusten ulkoasu muuttuu mutta funktio ei) ja jokainen saa joka tapauksessa parhaimmillaan tuhansien yksittäisten ukkojen armeijan kasaan.

HQ

Itse peli muistuttaa hieman suositun Age of Empires- ja Total War -reaaliaikanaksujen ristisiitokselta. Yksiköt rakennetaan tuttuun tapaan tukikohdan eri rakennuksista, joissa myös tutkitaan uutta teknologiaa resurssienkeruuta tai taistelutehoa lisäämään. Talonpojat kaivavat kultaa kaivoksista, kiveä louhoksilta ja kaatavat puuta metsästä sotakoneiston tarpeisiin massiivisissa määrissä. Suurin osa eri teknologioista on pistetty yhden talon sisään, joten muiden tarkoituksena on lähinnä tuottaa uutta yksikkötyyppiä kuten ratsuväkeä ja niin edelleen.

Linnoituksia voi ja kannattaa tehdä huolimatta siitä, että kunnollisen muurin luominen on välillä todella kömpelöä, sillä peli ei osaa aina liittää muurinpalaa toiseen etenkin mutkia luodessa. Teknologiavalikoima on muutenkin vähän erikoinen, eikä sen runsaudenpulasta oikein ota selvää ennen lukuisia pelikertoja. Puumainen ratkaisu olisi antanut selkeämmän kuvan siitä, mitä kannattaa tutkia missäkin järjestyksessä.

Pelin suuria joukkoja komennetaan kuten missä tahansa reaaliaikanaksussa valitsemalla niitä ryhmiksi ja usuttamalla vihollisen suuntaan. Uutena piirteenä on niiden kerääminen yksittäisiksi osastoiksi, joita komennetaan minimissään 36 hengen vahvuisina, kunhan niihin kytkee upseerin ja rumpalin kiinni. Suurin joukko-osasto taisi olla 400 hengen paikkeilla, jolloin aletaan puhua jo todella massiivisista taisteluista ja pitkistä etulinjoista keihäs- ja miekkamiehineen, muskettirivistöineen ja ratsuväen sivustaiskuineen. Tykistökin on mukana ja se tekee todella reippaasti kipeää niin yksiköihin kuin rakennuksiinkin. Vahvoja tukikohdan tykkitorneja onkin lähes pakko pehmittää valtavan kaukaa ampuvilla bombard-tykeillä, koska ne silppuavat rivisotilaita miten lystäävät. Kivi-paperi-sakset -meininki on vahva. Laivastokin on mukana, mutta sotaveneiden käyttö on sekä kankeaa että tympeää.

Lisäksi tekoäly on totaalisissa ongelmissa tehokkaiden rantautumisten kanssa. Omassa päässäkin olisi parannettavaa, sillä elintärkeät ryhmitykset ja muut nollautuvat poppoon sulloutuessa joukkojenkuljetuskanoottiin. Yritä siinä nyt sitten järjestää Normandian maihinnousun esi-isää, kun aluksista purkautuu epämääräinen taistelupallohärdelli yksi ukko kerrallaan. Parhaat taistelut syntyivätkin puhtaasti maalla suoritettavissa operaatioissa.

Tämä on mainos:
Cossacks 3

Peli on ihan kohtalaisen nätti katsella, vaikka osa yksiköistä animoikin varsin...erikoisesti. Isot joukko-osastot ovat vähemmän yllättäen hyvin näyttäviä ryhmittyessään taisteluun. Audiopuolella ei vedetä yhtä vahvasti, ja yksiköiden huudahdukset alkavat pian toistaa itseään. Musketit kuulostavat ihan näppäriltä, mutta kunnon repivyyttä ja tehon tuntua niistäkin tuntuu. Tykkien äänitehosteet ovat hyvin erikoisia eikä niitä ensimmäisellä kerralla osannut edes yhdistää ruutiaseisiin.

Pelin "kampanjat" ovat oikeasti vain pitkiä yksinpelitehtäviä eri teemoilla ja tavoitteilla. Niiden läpäisy kestää toki pitkään, mutta kampanjoiksi niitä ei oikein voi laskea. Osa antaa pelaajalle enemmän vapautta toimintaan, toisen vähemmän. Ensimmäinen kampanja meneekin pitkälti peliä opetellessa.

Moninpeli onkin se, jota monet tulevat ensisijaisesti kuluttamaan. Aivan ensimmäisillä pelikerroilla porukan kasaan saaminen oli välillä työn ja tuskan takana. Muutaman kerran pääsi käymään myös niin, että yhden pelaajan aloitusrakennus räjähti mystillisesti heti pelin alettua. Moninpelin ongelmat ratkaistiin onneksi myöhemmin ilmestyneiden päivitysten muodossa ja nyt tilanne vaikuttaa olevan varsin stabiili.

Tämä on mainos:

Cossacks 3 oli etenkin ilmestyessään varsin buginen kokonaisuus, mutta suurimmat ongelmat on nyt saatu liiskattua. Täydellinen se ei vieläkään ole ja etenkin tekoälypuolella on vielä runsaasti sarkaa kynnettäväksi. Sitä on ollut tästä huolimatta mukava pelata porukalla tekoälyä vastaan, kunhan kenttään ei eksy liikaa vettä. Reaaliaikastrategioita on tällä hetkellä varsin vähän markkinoilla etenkin, jos scifi-teema ei erityisemmin nappaa. Suuret yksikkökoot ovat näyttäviä ja luovat uudentyyppisiä taistelutilanteita etenkin, jos Creative Assemblyn Total War -pelisarja ei ole ennestään tuttu. Noin 20 euron hintaisena se ei ole ollenkaan pöllömpi hankinta, jos pientä rosoisuutta on valmis sietämään.

Cossacks 3Cossacks 3
07 Gamereactor Suomi
7 / 10
+
Isot yksikkömäärät, siisti ulkoasu
-
Etenkin vesillä onneton tekoäly, toteutuksen rosoisuus
overall score
is our network score. What's yours? The network score is the average of every country's score

Aiheeseen liittyviä tekstejä

0
Cossacks 3Score

Cossacks 3

ARVIO. Kirjoittaja Matti Isotalo

Reaaliaikanaksuja ei nykypäivänä tule erityisen tiheään, joten jokainen genren peli otetaan mielenkiinnolla vastaan. Etenkin kun se lupaa historiallishenkisiä taisteluita, joissa tuhannet yksittäiset pikku-ukot ottavat toisistaan mittaa.



Ladataan seuraavaa sisältöä